hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail:

Arhiva priopćenja

Odaberite godinu i mjesec

Ukupno: 2347


Drage kolege,

postalo je sasvim jasno da se u Indijskom oceanu odigrava strašna tragedija. Sljedeæih nekoliko dana mora se uèiniti sve kako bi se olakšale patnje žrtava, meðu kojima je, siguran sam, i kolega novinara.

U ublažavanje tragedije ulažu se veliki napori i nadamo se da æe ipak jednom meðunarodna zajednica uspjeti u pružanju stvarne pomoæi. Preko našeg Azijsko-pacifièkog ureda ovog èasa skupljamo informacije od naših èlanica i pridruženih èlanica u Indiji, Šri Lanki, Indoneziji, Tajlandu i Maleziji. Uskoro æu i sam krenuti na put u Indiju po drugom poslu, ali æu, dakako, nastojati pronaæi informacije iz prve ruke.

Mnogi od vas su veæ vjerojatno na neki naèin pružili pomoæ, ali je poneko možda želi usmjeriti upravo na novinare i ostale žrtve koje su na neki naèin povezane s poslom u medijima. Mi smo osnovali posebni IFJ fond za tu svrhu i pobrinut æemo se da pomoæ zaista stigne novinarima, ljudima koji rade u medijima i njihovim obiteljima koje je zahvatila tragedija. Želite li pridonijeti toj pomoæi, molimo da donacije pošaljete na:

Asia Disaster Relief for Journalists and Media Staff

C/o IFJ Safety Fund

Fortis Banque

Agence Rond Point Schumann 10; 1040 Brussels

Broj raèuna: 210-0785700-52


Unaprijed zahvaljujem na pomoæi.

Uz najbolje želje

Aidan White, glavni tajnik IFJ





... više ...

Iraqi Journalists Share IFJ Joy Over Release of French Hostages And Lead Calls for Global Amnesty

Leaders of Iraq’s divided community of journalists joined together with the International Federation of Journalists to welcome the release of French hostages George Malbrunot and Christian Chesnot today.

At a meeting with the IFJ leader in Amman to finalise plans for an assistance programme for the country’s beleaguered media staff, the three organisations of journalists, sent a message of goodwill to the two Frenchmen who stopped off in the city en route from Baghdad to Paris after their four-month hostage ordeal.

 “Your release is a source of joy for all Iraqi journalists,” said the statement. “We hope that this is a sign that all acts of intimidation, humiliation and violence against journalists whether local or from abroad will now come to an end.”

 The message to the hostages came as the meeting, chaired by IFJ General Secretary Aidan White and involving the Kurdistan Association of Journalists, the Syndicate of Iraq Journalists and the umbrella group of independent journalists the Iraqi Press Union, and leading journalists and editors, agreed on new actions to improve the safety of journalists in Iraq.

 The participants also called for a global amnesty to free all journalists imprisoned under punitive laws or held illegally immediately. There were special pleas for the release of Mohammed Benchicou, editor of the independent newspaper Le Matin who has been jailed in Algeria on charges regarding currency dealing, which many observers believe were unjustified and a call for the release of Dawit Issac in Eritrea who has been held for 1186 days.

“We particularly call for the Algerian President to intervene in the case of Benchicou,” said the statement. “This is the moment for the Government to intervene to end the ordeal of our colleague who should be released immediately.”

 The meeting noted that there are between 150 and 200 journalists around the world in prison for carrying out their work, with at least 60 in Cuba and China and 60 more in Burma, Vietnam, Iran, Nepal, Eritrea and Turkey. “The punishment of journalists just for doing their job is unacceptable and all of colleagues should be freed immediately. The suffering of journalists in Iraq and around the world must be brought to an end.”

 The two-day meeting finalised an action programme including a series of safety seminars for Iraqi reporters, involving the International News Safety Institute, as well as plans to put a detailed safety and protection manual into the hands of every Iraqi journalists and to distribute safety equipment to media throughout the country. “Iraqi journalists want to work in peace and safety and to end the intolerable routine of violence and intimidation that they particularly suffer. This programme will be a welcome start, showing that the international community is aware of their plight and is ready to help,” said White.

 For further information please contact +32 2 235 22 07

 The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 110 countries





... više ...



BELGRADE, December 17, 2004 (B92) - Serbian police have known for a year who murdered publisher Slavko Curuvija in 1999, B92 has learnt.
According to the findings of a B92 investigative crew, Montenegrin organised
crime figure Luka Pejovic was identified as the killer during 2003 when New Serbia leader Dusan Mihajlovic was minister for internal affairs.
Pejovic had already been murdered himself near his Belgrade home at the time he was identified as the killer.
A witness to the murder gave the police a written statement in which he identified Pejovic but B92's investigators have been unable to discover why this information was not released to the public.

The president of the Independent Journalists Association of Serbia, Nebojsa Bugarinovic, said that it was shocking to wait four or five years for the names of people responsible for two crimes against journalists in Serbia and that the representatives of the former and current Serbian governments, who had declared themselves for a democratic society and free media before October 5, 2000, to determinedly and clearly conceal information.

"I don't know what their reason is for this decision, but the fact that two
ministers and the special prosecutor have done this leads me to the
conclusion that these people simply don't care about public opinion or
crimes which have been committed," said Bugarinovic.

The organised crime prosecution and the Organised Crime Division said on December 9, 2003, that a previously unknown witness had positively identified people suspected of direct involvement in the crime.

The two bodies said that, because this was an organised political murder, the investigation was aimed at identifying who had commissioned the crime.
Because of that, they, said, the case would not be served by releasing the identity of the suspects.

Luka Pejovic, from the Montenegrin city of Niksic, who was identified as Curuvija's killer, was himself murdered on December 5, 2000, near his home in Dinarska Street in Belgrade. At the time media described him as a member of a notorious Montenegrin gang in the Belgrade underground and a known drug trafficker. Members of the Belgrade Montenegrin underground are notorious for doing "dirty work" for the state security services.

B92 sources described the way in which Pejovic was killed as bearing the signature of a professional special unit. The unidentified gunman fired more than twenty rounds from a 7.62 calibre Kalashnikov automatic rifle into Pejovic and a companion, Radule Kasalica, who was with him at the time.
Pejovic was wounded by the first shot and attempted to escape down Dinarska Street but was dispatched by another two shots to the head.


PIROT, December 18, 2004 (B92) - The Serbian Radical Party has described TV B92 as "a treacherous television station with TV Pirot as its branch office".

The local branch of the Radical Party in Pirot has demanded that the local station stop rebroadcasting B92 programming. If they do not, says the party, the local council, which the party dominates, will withhold financial support to the station.
The statement issued by the party describes TV Pirot as a broadcaster of the collapsed DOS regime and a branch office of TV B92 "a treacherous television station of foreign intelligence services whose only aim is to destroy Serbia and its institutions".

Council President Boban Vojinovic said that the reason for the party's
position is a program which TV Pirot broadcast on alleged crimes in

"This program on alleged crimes in Srebrenica has gone on for four or five months. I'm not saying that there were no crimes in Srebrenica, but I have not seen a single program on Ustasha crimes against Serbian people broadcast on this television," he said.

TV Pirot journalists Vladimir Veljkovic said that the Radicals were using the language of vilification in their statements.

"They use the kind of vocabulary popular in 1998 and 1999 and throw it into their statement. If they were asked to explain how B92 and TV Pirot are fascist television of the Lora model I don't believe they would know how to answer," he said.

The Radicals say that their demand for the rebroadcasting of the Belgrade program on TV Pirot is based on the fact that B92 already covers most of the territory of Pirot with its own signal.

However, says Radio Pirot editor Andjelka Mitkovic Djordjevic, there is
still hope that the Pirot Municipal Council will not put more pressure on
local media.

"Given that the Radicals are always angry at the media, I believe that the rest of the 56 council members (the Radicals have only nine seats) will not put financial pressure on the media.
It is ironic that the Pirot public is again being divided into patriots and
traitors, in the same year that the town was given an OSCE award as the most tolerant municipality in Serbia.


BELGRADE, December 19, 2004 (B92) - The president of the Independent
Association of Serbian Journalists has confirmed for B92 that the
organisation has received two letters giving details of the murder of
Vecernje Novosti report Milan Pantic.

Association President Nebojsa Bugarinovic said that the letters were also sent to the Special Prosecutor for Organised Crime, Jovan Prijic, adding that they include very detailed information about Pantic's death.

Meanwhile the Serbian Government has still not reacted to information
revealed by a B92 investigative crew on the identity of the murderer of
publisher Slavko Curuvija in 1999. B92 named the murderer as Montenegrin organised crime figure Luka Pejovic and revealed that the Serbian Interior Ministry had been aware of this for more than a year.

A deputy prime minister in the former government, Zarko Korac, told B92 that the former internal affairs minister, Dusan Mihajlovic, had reported to the cabinet on Curuvija's murder saying that the investigation was progressing very slowly. Korac also quoted Mihajlovic as saying at one point during the investigation that a witness had come forward with more precise details on the description of the killer.

"The prosecution must demand urgent answers from the Internal Affairs
Ministry on the authenticity of these details. As far as I recall, the main
problem at the time was that we had a possible witness to the crime and that this was not sufficient to initiate a more serious investigation that would have provided the answers needed," said Korac.

A one-time colleague of Curuvija, Aleksandar Tijanic, now director of Radio Television Serbia, said that Mihajlovic after October 5, 2000, Mihajlovic had given him a note with the names of two individuals whom the former minister claimed had killed Curuvija.
"I wrote those names down somewhere and put them away. The last name of one of the individuals did not end in 'ic'. Then he told me that one of them was dead and that the other had disappeared somewhere in the Republic of Srpska.
Neither of the two names is the one you have given me now," said Tijanic.

Biljana Kovacevic Vuco of the Committee of Human Rights Lawyers said that the information uncovered by B92 on the identity of Slavko Curuvija's killer might not get the case reopened but that, nevertheless, it created a very alarming situation.

If Serbia was a state governed by the rule of law, she said, and if it had
not been corrupted to the extent which it was under Milosevic, any
information or rumour of this kind would be cause for an investigation of
who was responsible for withholding the information from the public and
would lead to the uncovering of who was behind the murder of Curuvija.


BELGRADE, December 20, 2004 (B92) - Five days after B92 revealed that the Serbian Interior Ministry has known for more than a year who killed Slavko Curuvija, there has been no response from the authorities.

Neither the ministry, the government nor the Special Prosecutor responded to the information revealed by the B92's "Insider" that the killer was identified as Montenegrin crime figure Luka Pejovic.

Director of the Institute for criminology and social researches Dobrivoje
Radovanovic says that it is likely that the police will not release the name until there is material evidence available. However, he points out that Curuvija was murdered five and a half years ago, and that the police has concealed the information on his killer for a year.

"It is too long for silence. It really needs very little time to gather the
information required to arrest the suspects. But in this country politics is involved and we have already had a case where political deals have been made before some investigations, some murders, and unfortunately I think that politics is involved in this case", said Radovanovic.

Rajko Danilovic, a lawyer representing Jovo Curuvija, brother of the
murdered publisher, says that he had already heard about Luka Pejovic but was not certain that police regarded the information as credible. He also says that this could be one lead of the investigation.

"In any case, if the criminal police do not take matters into their own
hands, and if they do not deal with it seriously and interrogate all members of the secret police and, now, probably, most employees of the Security Intelligence Agency, which was tailing Slavko Curuvija that day, about why the surveillance was called of immediately before the murder, I don't believe that proceedings will be possible at all, we are still standing in the same place", said Rajko Danilovic.

While maintaining that the police need not release the name without
evidence, Radovanovic insists that the Interior Ministry should respond in some way to the information published by B92.

"I think that the police are obliged to do that, because the Curuvija murder wasn't yesterday, the public is very confused about the case, which has gone on for years. This is unacceptable and I think that because of that they are obliged to respond to published information, whether it is correct or not", he said.

Lawyer Danilovic believes that there has been political interference in the case and that the truth about the murder of Curuvija will not be revealed until the political elements have been brought into the open.

"Under the previous government I have to say that something was done, not enough, but it was done. But now the new government, which really pledged to resolve unresolved cases, has to be urged to react, because without political consensus a large number of secret police people cannot be questioned and they have certain information about this case", Danilovic said.


BELGRADE, December 20, 2004 (Glas Javnosti) - The Association of Serbian Journalists has given awards for the journalists for 2004.

A Life Achievement Award was given to journalist Igor Holotkov, while the Dimitrije Davidovic Editorial Prize went to Blic editor-in-chief Veselin Simonovic.

The annual Laza Kostic awards for achievements in journalism went to
Dragomir Milojkovic of Kragujevac TV Kanal 9, Olivera Panajotovic of
Nis daily Narodne Novine, Politika journalists Bosko Lomovic, Vecernje Novosti's Veljko Lazic and Ugljesa Balsic, cameraman Goran Danilovic of Zvecane's TV Most and Nis cartoonist Sasa Dimitrijevic.

Indjija journalist Rade Glusic was awarded the Golden Charter, while the special Zika M. Jovanovic Prize went to Zivota Djordjevic and Miroslav Jokic. A special acknowledgement was given to the editor of daily Danas, Grujica Spasovic.


ZRENJANIN, December 20, 2004 (Glas Javnosti) - Zrenjanin journalists and non-governmental organisations have objected strongly to reporting in Glas Javnosti and Zrenjaninski Dnevnik on a rural family living near Zrenjanin whose children have been put into care after alleged mistreatment.

Weekly Zrenjanin published an article under the headline "Journalism sinking low - children from the cover page" in which Gradjanski List and Beta Agency writer Darko Sper reported statements from Milica Velimirovic, the coordinator of the Mastaliste Creative Centre for Children and Youth, and Vesna Stankov, the acting director of the Social Work Centre, together with weekly Vreme journalists Tamara Skroza, criticised media coverage of this story.

"Blic, Glas Javnosti and Zrnejaninski Dnevnik described the issue as the tragic affair of a family from a village near Zrenjanin, publishing
photographs of the children on the cover either masked or unmasked.
Journalists also revealed the names of the parents and their address," wrote Sper.

Velimirovic described the stories as direct manipulation of the children and appealed to the appropriate authorities to penalise everyone involved adequately. She also briefed Zrenjanin Municipal Ombudsman Vladimir Arsic on the issue.

Skroza called on the journalists involved to take responsibility for their

Glas published an article last week on the five children taken into care,
illustrating it with photographs of the children, concealing their
identities by masking their eyes in the photographs and without publishing
their names.

**The information contained in this autolist item is the sole responsibility of ANEM**

... više ...


Vienna, 17 December 2004

The Vienna-based South East Europe Media Organisation (SEEMO), a network of editors, media executives and leading journalists from South East Europe and an affiliate of the International Press Institute (IPI), is deeply concerned about restrictions on the free movement of journalists in the Republic of Macedonia (FYROM).

According to information before SEEMO, on 6 December 2004, Ali Ahmeti, leader of the Democratic Union for Integration (DUI), and Arben Dzaferi and Menduh Thaci, leaders of the opposition Democratic Party of Albanians (DPA), visited the village of Kondovo, a suburb of Skopje, for a meeting with a paramilitary group stationed there. They were followed by a group of journalists working for print and electronic media in Skopje. After entering the village, the journalists reported seeing some 200 men in black uniforms. Before the talks started, the journalists were forced to leave Kondovo and were told they would be given statements by the participants later. The reporters waited several hours for the meeting to end and were then approached by Ahmeti, who accused them of giving false reports.

SEEMO strongly condemns the attempt to restrict journalists from reporting on this event and the verbal attacks made by Ahmeti. We would like to stress that the free movement of journalists is a fundamental principle of any democratic society and we hope that the authorities will provide an explanation about this incident.

SEEMO - IPI, Spiegelgasse 2/29, 1010 Vienna, Austria, Tel (SEEMO+HELP LINE): +43 1 513 39 40,

Tel (SEEMO): +43 1 512 90 11 11, Fax: +43 1 512 90 15, E-mail:, Web:

SEEMO is a regional network of editors, media executives and leading journalists in South East Europe

... više ...

Novinarska profesija izgubila je jednog od svojih doajena, Jožu Vlahoviæa, koji je, shrvan teškom bolešæu, u nedjelju ujutro umro u Klinièkoj bolnici Jordanovac u Zagrebu u svojoj 75. godini života. Cijeli život u novinarstvu, Vlahoviæ je ostavio golem novinarski opus, a neizbrisivim slovima u hrvatskoj povijesti novinarstva ostat æe zabilježeno da je bio glavni pokretaè i prvi glavni urednik tjednika Danas, koji je obilježio hrvatsko novinarstvo osamdesetih godina prošlog stoljeæa.
Kolege æe za njega bezrezervno ustvrditi da je novinarski ugled stekao visokom razinom profesionalizma i posve osebujnim stilom pisanja.
Mnogi drže da je pokretanjem i ureðivanjem tjednika Danas, èiji je prvi broj objavljen u veljaèi 1982., postavio nove žurnalistièke standarde na tadašnjem jugoslavenskom medijskom prostoru, a i danas se smatra teško dostižnim uzorom.
Inoslav Bešker za Jožu Vlahoviæa istièe da je bio ne samo sjajan pisac, izvjestitelj i komentator, nego i prijeloman glavni urednik. - Unatoè javnoj skepsi Vladimira Bakariæa i ne uvijek javnom otporu birokratskog aparata Vlahoviæ je Danas zasnovao i vodio kao otvoreno glasilo, kao tjednik koji je u interpretativnom novinarstvu u Hrvatskoj i tadašnjoj Jugoslaviji postavio nove standarde, i danas važeæe, ali ne uvijek poštovane. Haran sam mu ne samo što me, na zagovor Meri Štajduhar pa Slavka Grabariæa, ukljuèio u taj projekt, nego i što je sabotirao režimski embargo i omoguæio mi da pišem i potpisujem priloge, uz nos ogorèenim vlastodršcima, navodi Bešker.
Ureðujuæi list pod stalnim pritiscima nomenklature iz Saveza komunista, Vlahoviæ je nakon tek nešto više od godine ureðivanja Danasa bio prisiljen podnijeti ostavku na mjesto glavnog urednika.
Mladen Maloèa, zadnji glavni urednik Danasa i Vlahoviæev prijatelj i suradnik, istièe da je Joža bio strastven èovjek koji je volio život.
- No, prije svega volio je novinarstvo, a njegov novinarski opus zasigurno je u samom vrhu hrvatskog novinarstva. Zajedno smo osnivali Danas i moj gotovo cijeli novinarski radni vijek bio je vezan uz Jožu. Zbog svoje ureðivaèke politike, u kojoj je istina bila kljuèna odrednica, bio je pod stalnom politièkom prismotrom i na kraju žrtva. No, njegovi feljtoni, reportaže i brojni novinski tekstovi ostat æe , kao i knjige - navodi Maloèa.
Nakon odlaska iz Danasa u drugoj polovici osamdesetih, kao "okorjeli kronièar", Vlahoviæ je na stranicama dnevnika Vjesnik lucidno secirao tadašnje politièke prilike, raskrinkavajuæi pogubne postupke politièkih èelnika i nasluèujuæi buduæe tragiène dogaðaje.
Dugogodišnji Vlahoviæev kolega Mario Bošnjak za Vlahoviæa posebno istièe da je bio novinar izrazitog pisalaèkog nerva.
- Imao je neiscrpnu energiju pa je tako i u poznim godinama, 1999., prihvatio da vodi Dubrovaèki list koji je podigao na noge te je mlaðim kolegama u Dubrovniku prenio svoje dragocjeno novinarsko iskustvo - navodi Bošnjak.
Hrvatsko novinarsko društvo dodijelilo mu je 1988. godine Nagradu za životno djelo "Otokar Keršovani".
Joža Vlahoviæ rodio se 4. sijeènja 1930. godine u Zagrebu, gdje je završio gimnaziju i tadašnju novinarsku školu. Poèeo je rano suraðivati u omladinskom tisku nedugo nakon Drugog svjetskog rata, a prvu novinarsku afirmaciju stjeèe u rijeèkom Novom listu.
Od 1957. godine živi u Beogradu, gdje piše za Politiku i Borbu. Godine 1971. prelazi u beogradsko dopisništvo Vjesnika, a èetiri godine poslije vraæa se u matiènu redakciju u Zagreb.
Godine 1966. objavio je zbirku tekstova "Povijest sa 1000 lica", a 1989. zbirku kolumni pod naslovom "Okorjeli kronièar".
Pisao je feljtone, reportaže iz zemlje i svijeta, scenarije za televizijske emisije i dokumentarne filmove. Tijekom dugogodišnje karijere Vlahoviæ je imao reputaciju novinara koji ne piše uvijek ono što bi politièki moænici željeli èitati te mu je više puta, ukupno tri godine, bilo neformalno zabranjeno pisati. O svojoj struci, u kojoj je proveo više od pedeset godina, u jednom intervjuu je rekao: "Novinarstvo je samo po sebi površan posao pa se mora raditi strašno pedantno. Koliko je površnije toliko mora biti savršenije površno".
Ivica S. Buljan, Hina

... više ...

Joža Vlahoviæ, pokretaè i prvi glavni urednik tjednika Danas, novinar koji je novinarski ugled stekao visokom razinom profesionalizma i osebujnim stilom pisanja, umro je u ponedjeljak ujutro u Zagrebu u 75. godini.

Joža Vlahoviæ, pokretaè i prvi glavni urednik tjednika Danas, novinar koji je novinarski ugled stekao visokom razinom profesionalizma i osebujnim stilom pisanja, umro je u ponedjeljak ujutro u Zagrebu u 75. godini.
Vlahoviæ je umro u Klinièkoj bolnici Jordanovac, nakon višegodišnje borbe s neizljeèivom bolešæu.

Kruna Vlahoviæeve novinarske karijere bilo je pokretanje tjednika Danas, koji je od prvog broja objavljenog u veljaèi 1982. postavio nove žurnalistièke standarde na tadašnjem jugoslavenskom medijskom prostoru, a i danas se smatra teško dostižnim uzorom.

Otvarajuæi i propitkujuæi kontroverzne teme tadašnje stvarnosti, u èemu je presudan utjecaj imao Vlahoviæ kao glavni urednik, Danas je ubrzo došao u sukob s komunistièkim vodstvom.

Ureðujuæi list pod stalnim pritiscima iz Saveza komunista, Vlahoviæ je nakon tek nešto više od godinu dana bio prisiljen podnijeti ostavku na mjesto glavnog urednika.

Tijekom druge polovice osamdesetih godina, kao "okorjeli kronièar", Vlahoviæ je na stranicama Vjesnika lucidno secirao tadašnje prilike, raskrinkavajuæi pogubne postupke politièkih èelnika i nasluæujuæi buduæe tragiène dogaðaje.

U jesen 1991. godine Vlahoviæ postaje ratni reporter i izvještava iz Slavonije i Like. Kao jedan od rijetkih novinara koji se sjeæa Drugog svjetskog rata, u svoje tekstove s bojišnice - koje je objavljivao u hrvatskim tiskovinama pod nadnaslovom "Onaj rat je bio bolji" - ukljuèuje i sjeæanja na svoje ratno djetinjstvo.

Hrvatsko novinarsko društvo dodijelilo mu je 1988. godine Nagradu za životno djelo "Otokar Keršovani".

Joža Vlahoviæ rodio se 4. sijeènja 1930. godine u Zagrebu gdje je završio gimnaziju i tadašnju novinarsku školu. Poèeo je rano suraðivati u omladinskom tisku, nedugo nakon Drugog svjetskog rata, a prvu novinarsku afirmaciju stjeèe u rijeèkom Novom listu.

Od 1957. godine živi u Beogradu, gdje piše za Politiku i Borbu. Godine 1971. prelazi u beogradsko dopisništvo Vjesnika, a èetiri godine kasnije vraæa se u matiènu redakciju u Zagreb.

Godine 1966. objavio je zbirku tekstova "Povijest s 1000 lica", a 1989. zbirku kolumni pod naslovom "Okorjeli kronièar".

Pisao je feljtone, reportaže iz zemlje i svijeta, scenarije za televizijske emisije i dokumentarne filmove. Tijekom svoje dugogodišnje karijere, Vlahoviæ je imao reputaciju novinara koji ne piše uvijek ono što bi politièki moænici željeli èitati, te mu je u više navrata, ukupno tri godine, bilo neformalno zabranjeno pisati.

O svojoj struci, u kojoj je proveo više od pedeset godina, u jednom intervjuu je rekao: "Novinarstvo je samo po sebi površan posao pa se mora raditi strašno pedantno. Koliko je površnije, toliko mora biti savršenije površno".


... više ...


. Kandidati moraju imati najmanje 5 godina profesionalnog iskustva (stalno zaposleni ili slobodnjaci). Stipendisti provode akademsku godinu na Harvardu pohaðajuæi predavanja koja smatraju potrebnim za produbljivanje svojih znanja. Kandidati ne moraju ispunjavati nikakve akademske uvjete, ali moraju dobiti odobrenje poslodavca. Razgovor i odabir 12 stipendista vrši odbor Zaklade Nieman uz pomoæ i preporuke kustosa Zaklade te istaknutih novinara. Sve daljnje informacije naæi æete na Naša e-mail adresa je:

... više ...


European and Global Journalists Back Fight for Editorial Independence at Leading Italian Daily

 The International Federation of Journalists today backed protests by journalists at Italy’s leading daily newspaper Corriere Della Sera over increasing editorial pressure from shareholders including some of the country’s most powerful industrial conglomerates. The journalists are demanding better protection for independent journalism.

 “We are witnessing a struggle for the soul of Italy’s flagship newspaper,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “It is a battle about the future of independent and quality journalism in the Italian press and beyond.”

 In a hard-hitting statement published today, the paper’s editorial committee, elected by journalists, say there is growing interference in the newsroom by some of the 15 major corporations and businesses that make up the ownership structure. They are calling for new internal structures to protect the independence of the editorial team.

 Control of the newspaper, Italy’s biggest selling daily with around 400 journalists and 2,000 contributors, is in the hands of the RCS Mediagroup in which 15 of Italy’s major industrial and financial conglomerates – such as the Fiat Group and leading banks – are powerful shareholders.

 Journalists fear for the future of the paper’s independent reputation in the highly-charged political struggle now developing between Italy’s centre-right political parties led by Prime Minister Silvio Berlusconi and the centre-left block led by former European Union President Romano Prodi.

 “When journalists follow in the slipstream of their political friends, quality reporting suffers,” said White. “That is why the call for an end to editorial interference and for ethical journalism is vital. Journalists around Europe will give their full support to Italian colleagues fighting for their rights.”

 The fears for editorial independence in the country’s major daily newspaper add to concerns over political influence on the media landscape, says the IFJ, given that the broadcasting system – both private and public is largely under the control of Prime Minister Berlusconi, who owns the largest private broadcaster Mediaset and is able to influence the future of the public broadcaster RAI. 

 For further information please contact +32 2 235 22 15

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 110 countries Statement by IFJ Affiliate – Federazione Nazionale della Stampa Italiana

Roma, 16 dicembre 2004, Prot. n. 201

Il Segretario Generale della Federazione Nazionale della Stampa Italiana, Paolo Serventi Longhi, ha dichiarato:

 “I problemi posti dal documento del comitato di redazione de Il Corriere della Sera riguardano l’intero mondo dell’informazione e sono totalmente condivisibili. L’indipendenza di un grande giornale come il Corriere non è un problema che può riguardare soltanto le persone che compongono il patto di sindacato della RCS Mediagroup, ma tutti i lettori, i giornalisti e i lavoratori del giornale, la stessa democrazia italiana. Per questo chiediamo a chi gestisce, nell’attuale difficile fase del mondo dell’informazione, il Corriere della Sera di garantire la separazione degli interessi economico - editoriali dall’informazione e le condizioni per la realizzazione di un prodotto di alta qualità e realizzato in piena autonomia dalla redazione. E’ importante che sui temi sollevati dalle colleghe e dai colleghi del Corriere della Sera si sia espressa con nettezza la Federazione Internazionale dei Giornalisti che testimonia la solidarietà del Sindacato dei Giornalisti di tutto il mondo alla battaglia per un futuro di indipendenza e qualità del giornalismo nella stampa italiana. La IFJ esprime giustamente la preoccupazione per il possibile sviluppo della situazione di uno dei più grandi quotidiani italiani, specie per quanto riguarda i rischi determinati dai rapporti tra politica, grande industria, finanza e comunicazione.”


... više ...

 Jail Threat to Journalist Sparks New IFJ Protest Over Global Pressure on Right to Protect Sources


A suspended jail term for a journalist in Portugal, a United States reporter placed under house arrest, and a new court battle facing a German investigative journalist provide growing evidence that the cardinal principle of journalism – to protect sources of information is under threat worldwide, says the International Federation of Journalists.

The IFJ and its regional group, the European Federation of Journalists, is backing protests by journalists in Portugal following a Lisbon court’s 11-month suspended jail sentence on José Luis Manso Preto, a reporter who refused to reveal his sources when called to give evidence in a drugs case.

“This case illustrates only too clearly how the authorities are trying to strong-arm journalists into betraying ethical responsibilities,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “But if journalists betray the people who talk to them, sources of information will evaporate and access to credible and vital information will be lost.”

The IFJ is backing its affiliate in Portugal, the Sindicato dos Jornalistas, in its defence of Preto, who has been sentenced even though the protection of sources is protected by law and the constitution. The union is supporting an appeal against the verdict and journalists’ leaders plan to take the case to the European Court of Human Rights, if necessary. The court has ruled against attempts to force journalist to reveal sources saying it is a breach of Article 10 on Freedom of Expression in the European Convention on Human Rights.

The Portuguese case adds to the fears among journalists of a growing global trend of attacks on the right to protect their sources. Last week a US court placed local Rhode Island television reporter Jim Taricani under house arrest for six months for refusing to reveal who leaked him an FBI surveillance tape.

Meanwhile, the IFJ and EFJ continue to support German reporter Hans-Martin Tillack whose magazine, Stern, has decided to appeal against a court decision in October 2004 which on a technicality rejected his plea to stop European Commission officials gaining access to files which have been seized by Belgian police investigating who he talked to over issues being dealt with by the European Union anti-fraud unit. He will appeal to the European Court of Justice.

“These cases highlight why we must defend the people’s right to know,” said White. “They involve high profile public interest issues and scrutiny of people in power. These would remain secret if journalists did not report on them. We need to strengthen the right of confidentiality, not undermine it.”


For further information please contact +32 2 235 22 07

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 100 countries


... više ...


Global Journalists Call for Governments to Act As Media Killings Cast Shadow over Human Rights Day

The International Federation of Journalists today marked International Human Rights Day with a new call for governments to take urgent action to defend journalists and media staff whose rights have been routinely violated in a year that threatens to be the worst on record for the number of reporters and media staff killed.

“On this international human rights day journalists and media staff have little to celebrate,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “With more than 100 deaths, including targeted assassinations, and with growing evidence of callous disregard of media rights by governments, 2004 is a turning into a year of brutality and abuse.”

The IFJ has recorded 120 deaths so far this year. Many of the killings have been inIraq, where 67 have died since the invasion of the country last year. One of the most dangerous regions this year has been the Philippines where 12 journalists have been murdered. In all 61 journalists have been killed since 1985, but not one of the killers has been brought to justice.

“The culture of impunity in the killing of media staff is a cruel fact of life for media in the Phillippines,” said White. “On International Human Rights Day journalists we restate forcefully our call for justice.”         

The IFJ says that the human rights successes of 2004 – such as the negotiated release of Indonesian hostage Fery Santoro, working for the television network RCTI – have been overshadowed by tragic stories of human rights abuses.

In Iraq - two French journalists remain in captivity after being taken hostage 113 days ago. Meanwhile, the Iraqi authorities have banned media they don’t like, in particular the satellite channel Al-Jazeera, and the US has failed to provide satisfactory reports on the killing of media people at the hands of coalition troops

In Israel and Palestine – there have been continued attacks on journalists in this particular area, where Palestinian journalists are denied freedom of movement and the IFJ has been forced to open a safety centre on the west Bank.

In Burma – the Burma Media Association hailed the release of Ko Sein Ohn after eight years in prison, but the Associaton noted that he was only one of Burma's 13 imprisoned journalists to have been freed despite the military junta's promises to free them all.

In Eritrea - at least 13 journalists are still imprisoned, there is no private press and the IFJ, with the Swedish union of journalists, continues to campaign for the release of Dawit Issac who has been in jail for 1174 days

In Zimbabwe – media are still continued hail of attacks on free press by the government of Robert Mugabe which the IFJ says deserves its reputation as “one of the worst violators of press freedom, in contradiction with its international commitments”.

In Colombia - violence against journalists and unionists is rampant. One reporter, Claudia Julieta Duque, has been forced to flee the country as a result of repeated threats to her life.

In Ukraine – media and journalists were thrust into the front-line of the election crisis when they rebelled against attempts to manipulate the media and impose censorship. Meanwhile the case of Gyorgy Gongadze, brutally murdered more than three years ago, awaits further investigation.

These are only a few of the problem regions, says the IFJ. “The media rights crisis is a daily reality of working journalism and the international community must take urgent action,” said White. “In particular, they must isolate governments and quarantine the enemies of free journalism.”

The IFJ and other media industry groups have responded to the on-going crisis by establishing the International News Safety Institute which is working to promote a culture of safety in journalism. Last month the INSI announced a new inquiry into the scope of international law and its capacity to protect journalists and media staff.

“The Institute provides a real opportunity for governments to demonstrate that they mean what they say when they talk about easing the safety crisis facing media in conflict zones,” said White. “There is now an industry-based mechanism to reduce the risks facing local media, all we need is for governments and United Nations agencies to use it.”

The IFJ says that practical actions focussed on the needs of local journalists working in areas of conflict is needed, as a minimum,  to restore confidence that the authorities genuinely care about human rights and democracy.

For more information contact: +32 2 235 2204

The IFJ represents more than 500,000 journalists in over 110 countries



... više ...

 IFJ Condemns French Ban on Arab Television Channel: “Censorship Just Adds to Intolerance”

The International Federation of Journalists today criticised a French court decision to ban a controversial Arab broadcaster from using a satellite service saying the decision was “disproportionate and inappropriate.”

The IFJ says that a court order from the French Council of State instructing the Eutelsat service to remove Lebanese TV channel Al-Manar after complaints of anti-Semitic content was a rash decision with serious implications for free expression.

 “Censorship just adds to intolerance and breeds further resentment and incomprehension,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “If a broadcaster was turned off every time someone made offensive and unacceptable remarks, there would be precious little television in the world.” 

The French authorities acted after complaints that Al-Manar had broadcast unacceptable anti-Semitic remarks. The IFJ recognised that media have a duty to maintain quality and to avoid potentially dangerous content that could incite community hatred “but the authorities should not rush to judge without looking for professional solutions to problems of content.”

“In this case the administrative court action raises serious concerns about where it may go next to try to bring broadcasters into line,” said White. “This action is disproportionate and inappropriate and will do nothing to bridge the gulf in understanding that at present exists between much of the Western world and some Arab media.”  

The Council of State, which says the Al-Manar programmes broadcast "were in a militant context, with anti-Semitic connotations," warned that if Eutelsat fails to stop broadcasting Al-Manar television on its satellite within 48 hours there will be a fine of 5,000 euros a day it goes over the deadline.

“These issues need to be dealt with through professional channels that focus on the ethical responsibilities rather than by simple censorship,” said White. “This will only make matters worse.”

For further information please contact +32 2 235 22 07

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 110 countries


... više ...


IFJ Condemns BBC Plans for 2,900 Job Cuts As “Threat to Public Service Values”

The International Federation of Journalists has condemned BBC plans to cut almost 3,000 jobs warning that the cuts threaten “the fabric of public service values” and could have an impact on the quality of BBC programming.

“The BBC has a reputation at home and abroad for quality programming and public service values,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “These latest cuts will damage morale and could undermine the fabric of public service values in the UK and beyond.”

The IFJ and its regional organisation the European Federation of Journalists has pledged its full supports to the trade unions at the corporation, including its affiliate the National union of Journalists, which have warned of industrial action if there is any attempt to enforce compulsory redundancies among the planned 2,900 staff cuts announced yesterday.

Part of the IFJ’s concern is the international impact of changes at the BBC. Many broadcasters in Europe and beyond take their cue from policies and practices at the BBC, which is the world’s largest public broadcasting network. The Federation welcomed confirmation that although the BBC World Service, too, will be asked to make "significant savings" it was not subject to the 15% cuts being applied to other departments.

However, the IFJ attacked the BBC Director General Mark Thompson over his strategy for the future of the BBC, which is engaged in a high-profile debate over its Charter and its chief funding mechanism, the national license fee, which come up for renewal in 2007.

“It appears that the BBC is responding to pressure from hostile political interests and private sector predators who are passionately opposed to public service broadcasting,” said White. “But sacrificing jobs, selling off assets and privatising sections of the Corporation will not protect the BBC from attack by its enemies; the key battle is over the future of public broadcasting.” 

For more information: +32 2 235 22 00

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 100 countries.

See also, the Website of the "Public Broadcasting for All" Campaign


... više ...

Vienna, 3 December 2004 

The Vienna-based South East Europe Media Organisation (SEEMO), a network of editors, media executives and leading journalists in South East Europe (SEE) and an affiliate of the International Press Institute (IPI), is glad to present the decision of the SEEMO Board, which has chosen Fatos Lubonja, one of the leading Albanian writers, journalists and fighters for human rights, as the recipient of the 2004 “SEEMO Award for Mutual Cooperation in South East Europe”.

Lubonja works on the cultural journal Perpjekja and contributes to Albanian and foreign press. The “SEEMO Award for Mutual Cooperation in South East Europe” is an annual SEEMO human rights award dedicated to World Human Rights Day held on 10 December.

In the year 2002, Christine von Kohl, editor-in-chief of the Balkan – Südosteuropäischer Dialog magazine received this award, and in the year 2003, it was Nebojsa Popov, founder of the Belgrade magazine Republika. The 2004 Award will be presented to Fatos Lubonja in Tirana, in the name of SEEMO and its Secretary General by Remzi Lani, director of the Albanian Media Institute and SEEMO Board member. For further information on the award presentation, please contact the Albanian Media Institute, phone: +355 4 229 800

 Regarding other activities, SEEMO would like to publicise the fact that, at its Board Meeting in Tirana on 20 November 2004, Georgios Papadakis, SEEMO coordinator for Greece and editor for the daily Express from Athens, was elected as a new SEEMO Board member. The SEEMO Board now has the following members: Remzi Lani, director of the Albanian Media Institute (Albania), Radomir Licina, president of the Danas board (Serbia), Samra Luckin, director of Boram Network (Bosnia and Herzegovina), Stjepan Malovic, director of the International Center for Education of Journalists (Croatia), Georgios Papadakis, editor for the Express daily (Greece), Risto Popovski, director of MakFax News Agency (Republic of Macedonia - FYROM) and Ognian Zlatev, director of the Media Development Center (Bulgaria).

Furthermore, SEEMO is proud to announce that the first issue of its media magazine for South East Europe De Scripto has been published. De Scripto, which is going to be published quarterly, reports on media developments in each country of the region and acts as a platform for the exchange of information. The magazine is published in English and in cooperation with the Vienna University. The next issue will be published in December. At the same time, SEEMO would like to announce, that the 2004/2005 issue of the SEEMO Media Handbook will be published in January 2005.

For any further information, please contact Kristina Benkotic, SEEMO Assistant

SEEMO - IPI, Spiegelgasse 2/29, 1010 Vienna, Austria, Tel (SEEMO + HELP LINE): +43 1 513 39 40, Tel (SEEMO): +43 1 512 90 11 11, Fax: +43 1 512 90 15, E-mail:, Web:

SEEMO is a regional network of editors, media executives and leading journalists in South East Europe.

... više ...

Svojim dopisom IFEX se pridružuje izjavi novinarske organizacije SEEMO, koja je veæ urgirala kod Vlade da se ta situacija, opasna po ljudska prava i slobodu novinara, razriješi.

Ifex se pridružuje i traženju iste organizacije da Vlada preispita Zakon o slobodnim novinarima, te da pristane na promjene koje traži Hrvatsko novinarsko društvo i njegov Ogranak slobodnih novinara.

Na našoj naslovnoj stranici možete naæi cjelokupni tekst koji je SEEMO uputio Vladi.

... više ...

Karic to sell BK Television

BELGRADE, November 29, 2004 (B92) - The leader of the Strength of Serbia Movement, business magnate Bogoljub Karic, is planning to sell his BK Television.
"I'll definitely give up the station. Because I'm now an active politician  I don't want to own a television station any more because this is nowadays considered manipulation," said Karic.
The Karic Group owner also said he had been under public attack for days because of his alleged promotion on BK Television during the Serbian presidential election campaign.
Karic says he is convinced he will take 51 per cent of the vote to win Serbia's next presidential elections. When this happens he will reveal the power centres which have been manipulating the lives of people in Serbia,  he told Belgrade daily Politika.
 **The information contained in this autolist item is the sole
> responsibility of ANEM**

... više ...


Ukraine Journalists Show United Front Against Political Interference as Election Crisis Continues 


The International Federation of Journalists today welcomed a statement ( by journalists’ leaders in the Ukraine accusing political leaders and media directors of lies, censorship and media manipulation and calling on all journalists to maintain professional standards in the wake of the Presidential election crisis.

“The government of the Ukraine and political leaders have failed the principal test of democracy by their violation of free press rights and by bullying independent journalists,” said Aidan White, IFJ General Secretary. “The journalists of the Ukraine are putting it on the record that they will never allow it to happen again.”

In the statement issued by the Ukraine National Union of Journalists, the Union said that Ukraine could have organised the presidential elections in accordance with the law and international norms. Instead, says the union, the government was not up to the task and by its control and misuse of media stands accused of mass violations of people right to know the truth, which has prompted actions of civil disobedience.

While criticising the election vote-rigging, the union says: “We reserve the strongest criticism for the authorities, founders and proprietors of newspapers and TV stations which pressure and force journalists into telling lies and distorting the truth in order to manipulate society.”

The Union says journalists must be allowed to carry out their professional duties, particularly regarding the presidential elections. The Union says journalists all over the country are backing the protests around the country accusing the authorities of trying to challenge the will of the people.

“Journalists are emerging from this confrontation stronger and more determined than ever to fight for their rights,” said White. “Whatever develops in the coming days, the community of journalists is united in its demand for independent journalism and an end to political interference.”

For more information contact: +32 2 235 2204

The IFJ represents more than 500,000 journalists in over 110 countries

To view this statement online click on the following link:


... više ...

 European Journalists Protest Over Swedish Bid to “Down-Size” Freelance Rights

The European Federation of Journalists, the regional group of the International Federation of Journalists, today condemned one of Sweden’s leading daily newspapers Dagens Nyheter which is trying to slash the payments it makes to freelance writers – just because it has changed the paper to a tabloid format.

“This attack on freelance rights gives a new meaning to the term ‘down-size’,” said Aidan White, EFJ General Secretary. “Using the argument that going tabloid justifies cutting fees is absurd. The management wants exactly the same amount of work but at a cut-price. It is completely unacceptable.”

The EFJ is supporting its affiliate the Swedish Union of Journalists, which together with the Swedish Writers’ union is now negotiating on behalf of their freelancing members, mainly art critics, who are affected by the company’s attempt to cut fees by 20 per cent.

This issue has been on the table since earlier this year and it has taken several months for the two unions to convince Dagens Nyheter to negotiate.  They were finally convinced when freelancers themselves formed a strong and unified protest group.

Dagens Nyheter recently changed from broadsheet to a tabloid format and this was reflected in the talks between the paper and the freelancers. The company said the new format meant shorter texts were needed and thus they were justified in paying less.

Union leaders reject this argument.

“The fact is freelancers who work for Dagens Nyheter are asked to do exactly the same job, and write shorter for less money,” said Agneta Lindblom Hulthén, President of the Swedish Unions of Journalists. “But all writers know that it is just as hard, if not harder, to do this than to write long. We cannot accept that our members should be paid less for the same amount of work.”

With a number of leading broadsheet dailies in Europe now looking at changing to tabloid format – in the UK two main titles, The Times and Independent, have already switched – there are fears that similar disputes may arise elsewhere. “We fully support our Swedish colleagues in their efforts to reach a settlement,” said White. “These cuts are without any justification.”

For more information contact: +32 2 235 2215

The EFJ represents more than 200,000 journalists in over 40 countries

 To view this statement online click on the following link:


... više ...


Beè. 29. studenog 2004.

 SEEMO, organizacija koja okuplja medije jugoistoène Europe sa sjedištem u Beèu i koja predstavlja meðunarodnu mrežu urednika, izvršnih urednika i vodeæih novinara, èlanica Meðunarodnog instituta za medije (IPI), uznemirena je zbog pritiska kojem je POA izložila novinarku Helenu Puljiz.

 Prema informacijama kojima SEEMO raspolaže, 5. listopada su kolegicu Puljiz zaposlenici POE odveli na obavijesni razgovor, koji se , meðutim, ubrzo pretvorio u pokušaj podmiæivanja i ucjenjivanja. Od nje se tražilo da suraðuje s POA-om te da dostavlja informacije o kolegama. Prijetilo joj se javnim objavljivanjem kompromitirajuæih detalja njenog intimnog života ne bude li suraðivala. Kolegica Puljiz ispitivana je punih 5 sati. Sluèaj je prijavljen Vijeæu za graðanski nadzor tajnih službi, te se o tome raspravljalo u Hrvatskom saboru.

 SEEMO potièe hrvatsku Vladu i Sabor da hitno ispitaju okolnosti pritiska koje je POA koristila prema jednoj novinarki, te da se pobrinu da se one objave (dakako, vodeæi raèuna o privatnosti kolegice Puljiz) kako bi se sprijeèilo ponavljanje takve prakse. Želimo dodati da je SEEMO i prije obaviješten o postojanje sliènih sluèajeva, u kojima su hrvatske novinare pritiscima izlagali policija i tajne službe u nedavnoj prošlosti.

 Osim toga, SEEMO ima informacije da se, zahvaljujuæi postojeæim zakonima o porezu, autorskom pravu i radnom pravu neprestano pogoršava položaj slobodnih novinara u Hrvatskoj. Vlada je dosad stalno odbijala amandmane koji su tu zakonsku regulativu, nepovoljnu po slobode i financijsku neovisnost slobodnih novinara, željeli promijeniti, kako je to predlagao Ogranak slobodnih novinara HND-a i HND.

 SEEMO se zalaže da Vlada promijeni te zakone u skladu s meðunarodnim standardima. Želimo naglasiti da je za novinare od vitalne važnosti da svoj posao obavljaju slobodno, a da su neovisni mediji kljuèni u demokratskom razvoju svake zemlje.



... više ...

The International Federation of Journalists today condemned blatant attempts to prevent Ukraine journalists from reporting the protests following the hotly contested Ukrainian election.

“The situation is very tense and we have extremely worrying reports about attempts to distort the news and control the media”, said Aidan White, IFJ General Secretary. “Many broadcast journalists are risking everything by refusing to bow to pressure and censorship.”

 Meanwhile print media fear that their publications will be blocked in the coming days following a series of incidents in the week prior to Sunday’s poll. (Details attached below.)

 The IFJ election observer in Kiev has reported that:

     On Sunday and Monday four news readers on channel 1+1 refused to present election coverage due to “crude” censorship of the news. The channel was forced to drop certain news bulletins altogether.

     At TV channels Inter and UT1 journalists have also walked out in disgust – effectively they are on strike – and have joined the “orange revolution” on the streets of Kiev.

     The main TV channels in Ukraine are controlled by the notorious “temniki” – orders from the state instructing journalists how to report events.

     Three newspapers, Silski Visti (Nov 16) Den (Nov 20) and the Yuzhnaya Pravda (Nov 18) all had their distribution blocked in the week prior to the election, while a fourth, Panorama, had 500 copies seized. (Full details attached).

The IFJ calls on the Ukrainian authorities to end this intimidation and to allow journalists to report freely and accurately.

“The Ukrainian electorate needs clear and objective reporting if it is to respond adequately to events and journalists must be allowed to provide balanced and accurate coverage”, added White.

 Information for editors:

 IFJ Report : Democracy in the News: Journalists Act Over Ukraine Media Bias,

 The “orange revolution”

At Ukraine’s presidential elections on Sunday, the government candidate Viktor Yanukovich was announced the winner by a margin of under 3%. The media was overwhelmingly biased in his favour and against the challenger, Viktor Yushchenko.

Moreover, there is evidence of widespread fraud: high ranking police officers and tax inspectors in the east and west of the country have gone public about the large-scale fraud in which they were ordered to take part. Finally, exit polls suggested Yushchenko won by a margin of some 10%. For these reasons, and because Yanukovich has failed to fight corruption while the vast majority of Ukrainians live in abject poverty, Yushchenko supporters are convinced the official election result is illegitimate. The role of the state-controlled media in spreading propaganda against Yushchenko while heaping praise on Yanukovych means that journalists’ protests against censorship have taken on massive significance.

State television: journalists fight back

A month ago, just a few days before the first round of voting in the presidential elections, 42 journalists on 5 central TV channels issued a signed, public statement attacking the censorship under which they are expected to work. The number of signatures has now reached 330 – all of them broadcast journalists. The statement obliges them to refuse to work on reports that do not meet stringent standards of professional journalism.

 Since then there has been a battle to force the management of the TV channels to agree with their journalists ethic standards for news reporting and analysis.

On Channel 5, the only nation-wide channel to make a serious attempt at balanced reporting, a week-long hunger-strike by staff in late October succeeded in beating off attempts to close down the channel.

 Newspapers: a pattern of attacks

Tuesday’s issue of Silski Visti (November 16) was blocked at the printers and was not distributed for several days. The entire print run of this major national daily remained at the printers. The issue carried a large interview with Mr Yushchenko – the number had been produced with Mr Yushchenko’s backing and with an extra large print run. A week before the paper had produced a special issue on Yanukovych. Saturday’s issue of Den (November 20) didn’t come out – the first time in eight years that the national daily had not reached its readers. It’s editorial was critical of Mr Yanukovych, and the paper reportedly declined to print the text of a report by a parliamentary commission investigating accusations that Mr Yushchenko had been poisoned (the report said no evidence had yet been found to confirm he had been poisoned). Over the weekend the paper’s o! wners, linked to the government, tried to replace the editor, Oleg Ivantsov, but journalists refused to accept his replacement, Valery Stepanyuk, who previously worked as a state censor on TV channels Inter and 1+1.

In the city of Sumi in northern Ukraine, on Thursday (November 18) unknown persons seized some 500 copies of the weekly newspaper Panorama from sellers at the city’s central market, saying that the paper was “opposed to the government” and contained pro-opposition leaflets. The staff reject these accusations, pointing out that if a paper is not actively pro-Yanukovich it is automatically accused of being pro-Yushchenko. The editor in chief of ! the newspaper says he harbours “serious fears that the new issue won’t be allowed to get out.” (On the day of the first round of elections (October 31), a tear gas canister exploded in the building housing the Panorama offices and the offices of radio station Nochnoi Dozor, with which the newspaper collaborates closely. Several staff were injured by the gas.)

In Kharkov, eastern Ukraine, a week before the first round of the elections police attempted to close down the printers where weekly newspaper Obiektiv-NO is printed. When the printers refused, police were stationed at the gates and stopped and checked every car going in. Newspapers then started appearing that looked similar to other well-known newspapers, but were full of propaganda; also “opposition” leaflets appeared with extremist demands, such as calls for civil war. (Before the first round of the elections, police searched the second home of the editor of Obiektiv-NO, Natalia Stativko. Despite all her efforts, she has still received no adequate explanation for the search.)

 In Nikolaev, in southern Ukraine, the weekly paper Yuzhnaya Pravda was printed on Thursday (November 18) but was not distributed. Journalists on the paper interpret the problems as a repeat of the scenario observed at Silski Visti, and see it as just one of “a mass of such instances in Ukraine”.

 For more information call IFJ observer David Crouch in Kiev, tel +44 7801 789 297, or +38 097 330 6009.

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 100 countries.

Robert Shaw Human Rights and Information Officer

International Federation of Journalists,  Résidence Palace, 155 rue de la Loi, 1040 Brussels

Tel    32 2 235 22 07, Fax   32 2 235 22 19

Mob  32 (0) 496 205 447

... više ...

 The International Federation of Journalists today called on journalists around the world to support Ukraine reporters who went on strike against censorship at UT1, a major state-controlled TV station. 

“The chaos in the country after the Presidential election will only get worse if media are forced to distort the truth,” warned IFJ General Secretary Aidan White today. “Our colleagues in Kyiv are determined to try to do their jobs without being forced to take sides. We will give them our full support”. Around 14 journalists, two thirds of the newsroom staff, are refusing to work in protest against censorship. “It doesn’t matter who is in power, journalists must be free to do their jobs,” one of the strikers told the IFJ. The strikers fear a lock-out: policemen have been stationed on all floors of the building and strikers are refusing to leave the building until it is clear they will be allowed to return.

The IFJ says that at this time of political crisis, Ukrainians need objective information on which to base their actions. Meanwhile, there are serious fears of a renewed onslaught on TV station Channel 5, which is known for its independent reporting and which has encountered constant obstructions since it was set up a year ago. The channel is being blacked out in the regions. This morning the channel’s signal was cut off in Odessa and for the last few days there has been no signal in Uzhgorod, a major town in western Ukraine. In Kiev yesterday the signal was temporarily cut off in several parts of the city.

In Kharkov oblast a town council has called on the government to cut off broadcasts of the Era and Tonis TV channels, also known for their more balanced reporting. Moreover, last night the National Council on Radio and TV Broadcasting called an emergency session amidst fears that the session would revoke Channel 5’s license, but protests prevented the session from taking place. Commenting on the situation, Valery Ivanov, head of the Ukrainian Press Academy has told the IFJ: “I constantly expect an attempt to close down the channel. The stakes are very high. The government is weighing up the advantages of closing down the station against the protests this would provoke.” The Independent Union of Journalists of Ukraine has told the IFJ that its members across the country who do not give one-sided support for Viktor Yanukovych, the candidate supported by the current government, are experiencing serious problems.

The state postal service has refused to distribute the newspaper MIG in Zaporizhie, eastern Ukraine; sellers of the newspaper Panorama in Sumi (north-West Ukraine) have been threatened today by skinheads; radio stations well-known for their objective broadcasting in Kharkov were cut off yesterday just 5 minutes before a mass meeting in support of opposition candidate Viktor Yushchenko.

The IFJ says the Ukrainian authorities should condemn these actions and stop obstruction and intimidation of media.

“Censorship, intimidation and violence will not solve the current crisis”, said Aidan White. “If anything, they will only make the situation far worse”.

 For more information call :

The IFJ observer in Kyiv, David Crouch, on +44 7801 789 297

The Independent Union of Journalists of Ukraine: +38 044 537 2003 Strikers at UT1 :  Maxim Drabok +38 097 337 3839


For background on the media and the elections, go to the IFJ Report: Democracy in the News: Journalists Act Over Ukraine Media Bias,

 Statement by journalists on UT1 TV channel:

 “To all citizens of Ukraine, all mass media in Ukraine and across the world, to all international missions and organizations, to diplomats, to all those who are not indifferent to the fate of the Ukrainian nation.


“For a month we have negotiated with management. We have tried to change the situation and give balanced and objective news. Unfortunately we didn’t get the result we wanted. Management is powerless to influence the content of the news. In this they are breaking the law on information, which gives Ukrainians the right to objective, full information. We therefore consider such news illegitimate and want no part in its production.”

“We want to remind you that national TV exists on tax-payers money. This money does not belong to the government or some other body, it is paid to the treasury by all citizens of Ukraine. Why should we, citizens ourselves, broadcast dishonest and false information, working according to “temniks” [instructions from the state on how to report events], and therefore be responsible for lies?”

“Ukrainians, we have conquered our fear because there is an even stronger feeling: shame. We call on producers and editors to think hard about their duties to the people.”

 Robert Shaw, Human Rights and Information Officer, International Federation of Journalists

Résidence Palace, 155 rue de la Loi, 1040 Brussels

Tel    32 2 235 22 07, Fax   32 2 235 22 19

Mob  32 (0) 496 205 447


... više ...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118