|
Arhiva "Iz medija"Malograðanski antifašizam ... i njegovi neprijatelji09.11.2003.
Opsesivno vezan za “hrvatski fašizam” Viktor Ivanèiæ nerijetko ima potrebu pred javnošæu prisegnuti da on zna tko mu glavu nosi. Da ne misli ni kako je otkrio neku novu teoriju, ni da se zanosi kako jedini vidi što se oko nas zbiva. On samo jedini govori što vidi. Tako on voli istaæi da tolike manifestacije fašizma u zadnjih 13 godina nisu ni neki hrvatski specifikum, pa èak ni dokaz da je Hrvatska otvoreno prihvatila fašizam. Sporna je - toliko æe puta reæi Ivanèiæ – sama šutnja, tolerancija svega onoga što je u civiliziranoj Europi potpuno nedopustivo. I koliko teže ove naoko nesporne tvrdnje? Malo. Jer logiènije bi bilo reæi da ustaški kvislinzi, u fašistièki ujedinjenoj Europi 1941., nisu bili neki hrvatski specifikum. Za razliku od 90-ih kada su ovdašnje manifestacije fašizma itekako bile “specifièno hrvatske”! No, koliko takve tvrdnje Ivanèiæu donose? Vrlo mnogo! Prvo, oslobaðaju ga od obveze svake sustavnije analize fenomena o kojima piše: jer što je fašizam – zna se. Drugo, opravdavaju i najbizarnija njegova pretjerivanja te izostanak svake samokontrole i ljudskog obzira: on samo reagira na europski neprihvatljive pojave! A pri tako grubom terenskom radu nema ni uvjeta za normalan graðanski obzir, ni instrumenata za preciznija mjerenja… Napokon, osiguravaju mu monopol na antifašizam. Jer ako je o fašizmu progovorio najranije i najtvrðe - što je najvažnije, pritom je èitavo desetljeæe bio nepogrešiv - veæinski æe mu paket antifašistièkih dionica pripasti ako veæ ne na osnovu nasljedstva, a ono makar po osnovi dosjelosti… VI.Osobito æe odluèno Viktor Ivanèiæ odbiti svako mesijanstvo. O tome se oštro izjasnio još 1994., za benderovski hrabre simultanke s Borisom Budenom, Juricom Pavièiæem, Danasom, Globusom, Vjesnikom i Glasom Koncila. Svoj obraèun s njima nazvao je “Glasovi koncila”. Koje treba “zaobiæi, ako ni zbog èega drugog, a ono zbog notorne razlike izmeðu onih koji prave novine i onih koji proizvode ‘politièke stavove’, izmeðu novinara i misionara, odnosno onih koji od pisanja žive i onih koji pišu da bi ‘priskrbili ugled’”. (“Lomaèa…”, 96.)To æe objasniti i preciznije: njihove prigovore, ujede ili gnušanja, nepovratno povezuje (samo) “jedna stvar – ‘naša stvar’… Jedan te isti zadani okvir: Kako se Feral uklapa u našu stvar? Zato ti raznorodni kritièki napjevi … imaju tako slièan refren, optereæen ‘zajednièkim ciljevima’ ili ‘višim smislom’ koji su uvijek neupitni, ma kako razlièiti bili. U funkciju se stavljaju dogme ‘moralnih naèela’, ‘intelektualnog poštenja’, ‘domoljubne osviještenosti’ i sliènih trica i kuèina… S njihove strane je to u redu, ali – èemu drugima nabijati iste kriterije? I to æe uvijek biti problem s ‘našom stvari’. Feral se uklapa samo u svoju stvar, i to savršeno skladno, a ta stvar je – na opæu žalost – lišena bilo kakve misije ili višega cilja”. (isto, 99.) A na Budenov upit “Koju stvar, Ivanèiæu, koju?”, ovaj æe mu odgovoriti “Onu stvar, Budene, onu”. I Buden æe zakljuèiti: “Dakle, goli kurac, golo erektivno NIŠTA, sama bit cinizma. To se na poštenom hrvatskom zove kurèenje…” (Feral, l7.10. ’94.) VII.Tako stižemo i do “malograðanskog fašizma”, teme ponajboljih Ivanèiæevih tekstova. Pohvale ipak za neku drugu priliku: ionako je prevelik broj nagrada Ivanèiæa iskvario. Znam to iz vlastita iskustva: ne možeš napisati toliko loš tekst da ti nitko ne èestita… Elem, u rat protiv “malograðanskog fašizma” Ivanèiæ kreæe sa Cioranom u krmu: “Duh koji ne voli obmane krèi sebi put od centra prema periferiji”… I naviga on tako po komšiluku i sastavlja spisak susjeda “malograðanskih fašista”. Vinovnici, podstrekaèi, Èelan, tihi simpatizeri, Letica, nezainteresirana gospoda, Joviæ… Od operetnih ustaša preko ekstremne desnice i liberalnog centra pa sve do prodane ljevice - sve na isti papir. Cijela jedna specijalna bojna Velikog Idavaèa, Èelan, Ulagin urednièki zdrug, Letica, Veèernjakov zdrug, Joviæ, kazališni zdrug… Intelektualna elita takozvanog politièkog centra, ugroženi Hrvati & ugroženi Spliæani, Èelan, èetveroèlani Bandiæ, Nada Budiša, Letica, naknadni moralisti, naknadni humanisti, Joviæ, naknadni demokrati, Aralica, Lasiæ, Joviæa mater, Kosteliæi, Vujiæ, Antunoviæ, Arloviæ, populisti mainstreama, razni budiše, kontiæi, èelani, letice i joviæi… VIII.Oèito, Ivanèiæ i svoja stradanja pripisuje volji bogova, sustavnoj raboti “legalno izabrane vlasti”. Mitski je junak prikovan za brdo Pantovèak jer se drznuo Hrvatima dati vatre? Kolumba Nove Hrvatske i na dalekim obalama doèekali divljaci iz filoustaške dijspore? …Ili je Ivanèiæ ipak više nalik onom Jakomu Joška Božaniæa koji se, bježeæi gondolom iz Komiže u Italiju, dohvatio Sveca i poèeo vikati: “Che paese signori, che paese?”, zasluživši nadimak “Gundula Ke Paeže”… Jer naš Ivanèiæ veæ psuje bogove, a još nije doplovio do Scile ni do Haribde, još je kod Letice i Èelana. Rijeèju, ne tuèe on debelo more malograðanskog fašizma veæ je odavno nasukan na pliæaku malograðanskog antifašizma. I malograðanski æe se antifašizam, bar u Ivanèiæevu sluèaju, pokazati puno opasnijim od svog opjevanog imenjaka. IX.Kljuèno objašnjenje po mom sudu leži u Ivanèiæevu brkanju junaštva i èojstva. Junaštvo je spremnost da bližnje obranimo od drugih. Naprotiv, èojstvo je vještina da druge zaštitimo od sebe samih. No kome je još važno èojstvo? Ivanèiæevim privatnim žrtvama, prijeko osuðenima, onima koje napada preventivno, kao Bush, onima kojima poput Sharona minira kuæe jer su ga nazvali teroristom. I ne samo njima: nije èojstvo bljutava “dobrota” iskazana kome bilo, zaslužena ili ne. U pustinji koja raste èojstvo je samozaštitna svijest o važnosti Drugoga … Za svoje junaštvo kojim je branio tolike žrtve, Ivanèiæ je zaslužio tri ordena narodnog heroja. Boga mi, i dobio ih je! No za iskazano ga èojstvo èeka popravni dom u kome æe iz pedagoških razloga dijeliti sobu s antiherojem svih naših tranzicija, Slavenom Leticom…
|
AKTUALNO
|
|||||