hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Kako procijeniti je li EPH prešao dopuštenu granicu monopola

25.03.2004.

ZAGREB, 24. ožujka – Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja u 15. èlanku – odjeljak pod naslovom Vladajuæi položaj – jasno kaže da je legalnost tržišne utakmice upitna svaki put kad se jedna tvrtka odluèi na širenje a to širenje znaèi ispitivanje tržišne snage konkurenata na istom tržištu. Ta bi odredba mogla biti odrednicom u procjeni bi li zagrebaèki novinski koncern Europapress holding (EPH), kupnjom Slobodne Dalmacije, prešao zakonske granice.
Jer, ta 15. odredba Zakona provjerava tržišni udjel i položaj tvrtke prije kupnje splitskih novina, mjeri financijsku snagu EPH, utvrðuje poduzetnièku sposobnost koncerna da diktira uvjete tržišnog poslovanja u odnosu na konkurente prije i poslije kupnje Slobodne. Na kraju, ali vrlo važno, je i zakonsko inzistiranje na procjeni poduzetnièke sposobnosti EPH u iskljuèivanju ostalih konkurenata s istoga tržišta novina.
Naravno da je zakonski okvir – 40 posto udjela na tržištu tiska – samo polazište. Nije sluèajno da spomenuti èlanak dva puta spominje poduzetnièku sposobnost provjeravane tvrtke: sposobnost za diktiranje uvjeta na tržištu, sposobnost da slabije konkurente izgura s tržišta. EPH je i došao do položaja najveæeg novinskog koncerna jer su te poduzetnièke sposobnosti u njegovu radu veæ došle do izražaja i to ne kao nezakonit posao.
No, kupnja Slobodne Dalmacije je iskorak iz poslovanja baziranog na vlastitim izdanjima. I odatle oprez u konaènom komentaru iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. »Procijenit æemo eventualni monopolski položaj EPH tek kad država kaže da splitski dnevnik prodaje toj tvrtki«, kaže Olgica Spevec, predsjednica Vijeæa za zaštitu tržišnog natjecanja.
Zašto zakon stavlja tolike upite u odnosu na moguæi vladajuæi položaj neke tvrtke? Zato što svojim odredbama upozorava i na moguæe zloporabe toga položaja. Zakon ih svodi na dvije moguænosti. Prva je da pretjeranim vladanjem specifiènim novinskim tržištem »vladajuæa tvrtka« može nametnuti vlastiti cjenik roba i usluga, èime onda manje ili tržišno osjetljivije tvrtke automatski eliminira iz konkurencije. Druga je zloporaba toga položaja ogranièenje proizvodnje na štetu potrošaèa.
Nije teško zamisliti situaciju sliènu onoj koja se veæ dogodila u nekim tranzicijskim zemljama, u kojima je nebriga za zakonitost vladanja odreðenim tržištem, konkretno tržištem novina, dovela do odumiranja tvrtki i izdanja s nacionalnom tradicijom ili njihove prodaje u bescjenje tom vladajuæem koncernu. Kako novac prati politika, a politiku podržava ekonomski interes toèno prepoznatljivih grupa, jasno je što bi nezakonitost vladanja tržištem novina mogla znaèiti.
Od zakonskih ogranièenja se EPH može braniti jedino èvrstim podacima. Meðutim, hoæe li se ti podaci odnositi samo na dnevna izdanja ili æe se u njih ubrojiti ukupna prisutnost medijskog koncerna na tržištu novina ovisi i o poslovodstvu tvrtke i o zahtjevima iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. To onda obuhvaæa ne samo postotak prisutnosti na tržištu nego i zakonsku zabranu koncentracije ogranièenu na sto ili više milijuna kuna ukupnog prihoda u financijskoj godini. I taj se podatak može prikazati na sto naèina, od ukupnog prihoda tvrtke do ukupnog prihoda na temelju izdavanja dnevnih novina, pa i samo za politièke dnevne novine (što bi iskljuèilo Sportske novosti i njihov prihod iz te kvote).
U konkretnom sluèaju æe, dakle, biti važnije što æe Agencija tražiti od EPH nego podaci koje æe sama tvrtka nuditi na provjeru. I da se ne zaboravi, kao u nekim ranijim sluèajevima privatizacije novina: što sve obuhvaæa portfelj koji se daje na prodaju. Recimo, redakcija košta toliko, tiskara toliko, prodaja (kiosci i transport) toliko, a posebna stavka su eventualni udjeli prodavane novinske tvrtke u drugim poduzeæima. No, to je posao za Agenciju, da ne bi jednoga dana postalo poslom graðanskog odjela u Državnom odvjetništvu.

Vlado Rajiæ

Povratak

AKTUALNO