hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Slobodna Dalmacija se može prodati EPH-u

29.07.2004.

ZAGREB - Vijeæe Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja donijelo je na sjednici u utorak konaènu odluku kojom se koncentracija poduzetnika u sluèaju ponude Europapress holdinga za kupnju Slobodne Dalmacije ocjenjuje uvjetno dopuštenom.
— Odlukom se nalaže EPH-u da proda, prenese ili na neki drugi naèin otuði svoj udjel u Tisku u roku od šest mjeseci nakon sklapanja ugovora kojim stjeèe udjele u Slobodnoj Dalmaciji. Ako u tom roku EPH ne proda svoj udjel u Tisku, nalaže mu se da u daljnjem roku od tri mjeseca proda svoje dionice u Distri-pressu. Kupac EPH-ova udjela u Tisku ne smije biti vlasnièki ili personalno povezan s EPH-om ili WAZ-om.
Dionièari Tiska naèelno su prihvatljivi Agenciji kao kupci udjela EPH-a, pod uvjetom da se nakon stjecanja udjela u tom poslovanju pridržavaju propisa o tržišnom natjecanju i posebnih propisa koji se odnose na zabranjene sporazume i zloporabe vladajuæeg položaja — navela je Olgica Spevec, predsjednica Vijeæa Agencije, najznaèajnije dijelove odluke Vijeæa.
Odlukom je nadalje utvrðeno da se do prodaje dionica Tiska EPH i Slobodna Dalmacija moraju na tržištu nastaviti ponašati i stvarno djelovati kao tržišni takmaci. Od dana sklapanja ugovora o kupnji Slobodne Dalmacije EPH kao dionièar Tiska ne smije sudjelovati u donošenju bilo kakvih odluka vezanih uz tržište Tiska, osim u odlukama koje se tièu prodaje udjela EPH-a u Tisku i sliènih statusnih odluka. Takoðer je definirano i da nakon prodaje udjela u Tisku EPH ne smije tijekom iduæe dvije godine raskidati ugovore o distribuciji koje ima sklopljene s drugim distributerima tiska, ukljuèujuæi i ugovore s Tiskom, osim ako za to postoje naroèito opravdani razlozi koje mora odobriti i Agencija.
— Potrebno je reæi kako je uvjetna ocjena dana samo za podruèje distribucije koje ima visok stupanj koncentracije, dok na podruèju naklade i oglašavanja koncentracija ne bi prelazila zakonski odreðenu granicu od 40 posto tržišnog udjela. U sektoru distribucije utvrðena je visoka koncentracija vlasništva EPH-a od nešto više od 80 posto, a prodajom Tiska bi pali na oko 33 posto. Na ovaj naèin Agencija utjeèe i na kreiranje kvalitetnije tržišne utakmice u distribuciji Tiska, a potrebno je naglasiti i da je ovo prvi put da je Agencija sudjelovala i u provedbi neke privatizacije — naglasila je Olgica Spevec.
— Pri svemu smo vodili raèuna i o naèinu na koji se donose odluke u tvrtkama, jer ako se odluèuje troèetvrtinski ili konsenzualno, tada manjinski dionièar ima znaèajnu ulogu. Moram reæi da nije bilo lako donijeti odluku kojom se EPH-u nalaže da proda udjele u Tisku ili Distri-pressu, pogotovo ako se uzme u obzir da u Europskoj uniji i SAD-u èak 95 posto odluka o dopuštenim koncentracijama èine odluke o bezuvjetnom pozitivnom mišljenju — rekla je Olgica Spevec. Ona je napomenula kako je EPH u oèitovanju na prvo rješenje Agencije tražio da se poveæa ili na neki drugi naèin ublaži rok od šest mjeseci za prodaju Tiska, što je djelomièno uvaženo moguæom prodajom Distri-pressa.

Frenki LAUŠIÆ
Davor KRILE
    
Konaèna odluka na Vladi

- Kupoprodajni proces sada se nastavlja u Hrvatskom fondu za privatizaciju, a konaènu odluku æe donijeti Vlada - rekla je Olgica Spevec. Ona je ustvrdila kako æe Agencija nastaviti pratiti ponašanje EPH-a i drugih sudionika na tržištu, pogotovo tržištu distribucije, kako bi na vrijeme mogla stopirati bilo kakve zloporabe, a posebnu æe pozornost posvetiti reguliranju maloprodaje tiska. Predsjednica Vijeæa je na kraju kazala kako su predstavnici Europske komisije bili na sastancima u Agenciji vezanim upravo za prodaju Slobodne Dalmacije i da su na vrijeme bili o svemu informirani.
 
Naklade Jutarnjeg i Slobodne
ispod 40 posto tržišnog udjela

U okviru naklade opæeinformativnih dnevnika Agencija je analizirala nakladu nacionalnih dnevnika (Jutarnji list, Veèernji list i Vjesnik), regionalnih dnevnika (Slobodna Dalmacija, Novi list, Glas Slavonije, Glas Istre), te lokalnih dnevnika (Zadarski list, Karlovaèki list, Osjeèki dom i La voce del popolo) i utvrdila da bi naklade Jutarnjeg lista i Slobodne Dalmacije bile ispod razine od 40 posto tržišnog udjela.
Olgica Spevec je ustvrdila kako ne može reæi o kojoj se toèno nakladi radi, jer je rijeè o poslovnim tajnama, nego da se Agenciji u ovom sluèaju mora vjerovati.
Predsjednica Vijeæa je strukturu tržišta opæeinformativnih dnevnika ocijenila dobrom, dok je negativnim ocijenila sadašnju strukturu tržišta distribucije.
 
Ni oglašavanje nije sporno

U podruèju oglašavanja dnevni tisak sudjeluje s 26 posto na opæem tržištu marketinga, tako da, prema rijeèima Olgice Spevec, i na tom podruèju nije bila sporna koncentracija vlasništva. Podatke o oglašavanju Agencija je dobila samo od Jutarnjeg lista, Veèernjeg lista, Novog lista i Slobodne Dalmacije, a prema analizi 86 posto dostavljenih podataka udjel EPH-a i Slobodne Dalmacije iznosi 40 posto marketinga.

Povratak

AKTUALNO