hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Oglašivaèi u medijima sve utjecajniji

10.11.2004.

Hrvatska industrija oglašavanja lani je vrijedila 391 milijun eura, a krajem ove godine dosegnut æe pola milijarde eura. Domaæa poduzeæa godišnje na TV oglašavanje potrošila su oko dvije milijarde kuna, što je u usporedbi s podacima iz prethodnih godina rast od 14 posto. Znaèajan rast od 50 posto na godišnjoj razini bilježe tiskani mediji, koji privuku oglasa u vrijednosti veæoj od pola milijarde kuna. Osim toga, u posebnom prilogu Privrednog vjesnika posveæenom industriji oglašavanja istièe se da 60 posto cijele oglašivaèke industrije drže tri televizijske kuæe s nacionalnom koncesijom i èetiri televizijska kanala: Hrvatska radiotelevizija (HRT 1, HRT 2), Nova TV i RTL Hrvatska.
Lani je Hrvatska radiotelevizija izgubila vladajuæi položaj buduæi da je Nova TV preuzela 52 posto ukupnog tržišta, a u ukupnoj minutaži reklamnih poruka participira s èak 69 posto, dok HRT-u ide preostalih 31 posto. RTL Hrvatska, dio tržišno najuspješnije europske televizijske grupacije, navodi Privredni vjesnik, startao je krajem travnja ove godine, pa tržišni analitièari procjenjuju da æe RTL Hrvatska "uzeti" petinu tržišnog udjela, što je oko pola milijarde kuna godišnje.
Poveæanje oglasnog prostora u tiskanim medijima koncem prošle godine bilo je potpomognuto veæim oglašavanjem politièkih stranaka zbog parlamentarnih izbora te pojaèanom konkurencijom nakladnièkih kuæa koje se i same pojavljuju kao oglašivaèi. Tako su lani, nakon telekomunikacijskog sektora èiji su oglasi vrijedili 330 milijuna kuna, tiskani mediji zakupili 209 milijuna kuna oglasnog prostora.
Vanjsko oglašavanje plakatiranjem ili oglašavanjem posredstvom veleplakata, svjetleæih panoa... participira tržišnim udjelom od šest do osam posto — od 230 do 260 milijuna kuna. Promet vanjskog oglašavanja lani je porastao 37 posto. Na 145 radijskih postaja, s razlièitim koncesijama, što rade u Hrvatskoj dolazi oko šest posto tržišnog udjela oglasa, konstatira Privredni vjesnik.
Domaæe oglašivaèko tržište karakterizira stalan rast broja medija, uz istodobno vlasnièko okrupnjavanje što se odražava u internacionalizaciji medijskog prostora, naglašavaju analitièari Privrednog vjesnika. Novine sve manje ovise o broju prodanih primjeraka, a sve više o prodanom oglasnom prostoru, što znaèi da je, isto kao i u razvijenijim gospodarstvima svijeta, na djelu trend poveæanja utjecaja oglašivaèa na ureðivaèku politiku medija. Razdoblje konsolidacije medijskih kuæa je završeno pa se može izdvojiti nekoliko jakih grupacija kao što su EPH-WAZ, Styria, Sanoma i Kompetenz. Analitièari tvrde da æe daljnji razvitak tržišta ovisiti o privatizaciji dviju velikih preostalih novinskih kuæa koje se još uvijek nalaze u državnom vlasništvu — Slobodne Dalmacije i Vjesnika.

Sanja STAPIÆ

Povratak

AKTUALNO