U Splitu se na Dan sv. Duje, u Akvariju na Baèvicama, po drugi put otvara godišnja svjetska izložba fotografske izvrsnosti World Press Photo. Tako æe i ove godine, nakon opravdanog povjerenja lani, Split biti poèetna toèka hrvatske turneje prestižne izložbe. Ove je godine u Splitu organizira Fotoklub, a prati je i postavlja kustos iz Nizozemske Sander Goudswaard. Nakon otvaranja 7. svibnja u 19.30, sutradan æe biti održana i radionica za profesionalce na temu etièkih dvojbi fotoreportera pri snimanju kriznih situacija, najèešæe ratnih. U njezinu radu sudjelovat æe poznati nizozemski fotoreporter Dirk-Jan Visser te njegov hrvatski kolega Matko Biljak, sa znaèajnim iskustvom u agenciji Reuters.
World Press Photo neovisna je neprofitna organizacija osnovana 1955. godine u Nizozemskoj. Glavni joj je cilj pomagati i promicati rad profesionalnih novinskih fotografa u meðunarodnim razmjerima. Tijekom više od pola stoljeæa postojanja, World Press Photo izrastao je u neovisnu platformu fotonovinarstva i slobodne razmjene informacija. Da bi postigao zacrtane ciljeve, World Press Photo svake godine organizira svjetsko natjecanje u novinskoj fotografiji. Izložba nagraðenih fotografija putuje širom svijeta i svake je godine vidi dva milijuna ljudi u više od 45 zemalja. Godišnje izdanje objavljuje sve pobjednièke fotografije i izdaje se na šest jezika. Knjiga je zapravo katalog izložbe koja predstavlja najbolje fotografije u tekuæoj godini, ali i zanimljiv dokument vremena. Ove godine 4.460 profesionalnih fotografa iz 124 zemlje javilo se na natjeèaj sa 78.083 fotografija. Žiri je zasjedao u Amsterdamu od 27. sijeènja do 8. veljaèe. Nagrade su podijeljene u 10 tematskih kategorija, a dobilo ih je 60 fotografa iz 23 zemlje. Najboljom fotografijom nastalom prošle godine proglašen je ona amerièkog fotografa Spencera Platta koja prikazuje grupu mladih libanonskih "šminkera" kako se u kabrioletu voze kroz južni Bejrut, potpuno uništen izraelskim bombardiranjem.
Snimljena je 15. kolovoza 2006., na prvi dan primirja izmeðu Izraela i Hezbollaha, kada su se tisuæe Libanonaca poèele vraæati u svoje domove. Prema rijeèima predsjednice žirija Michele McNally, ta slika prikazuje kompleksnost i kontradikcije svakodnevnog života usred kaosa, ona vas nagoni da vidite iznad onog oèitog. - Na prvi pogled pitat æete se je li dogaðaj kojeg prikazuje pobjednièka fotografija zaista stvaran. Ipak ljudi na tim fotografijama, usprkos njihovu ponekad imuænu izgledu, ujedno su i izbjeglice. Je li zbilja jednostavna? Kao i ostale pobjednièke fotografije na ovom natjecanju, to je složena fotografija koja vjerno odražava složenu stvarnost svijeta u kojem živimo. I baš zbog te složenosti zadržavamo se ispred poneke fotografije nešto dulje - kaže McNally.
Ivan KAŠTELAN |