hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Slovaci čitaju devet novina za 2,90 €

11.05.2011.

Slovačka je postala prva zemlja koja je podigla tzv. »platni zid« koji je opasao skoro sve najznačajnije medije u toj zemlji. Od 2. svibnja korisnici plaćaju 2,90 eura mjesečno za pristup grupi od devet slovačkih novinskih siteova.

»Platni zid« je ideja Tomasa Belle, bivšeg urednika vodećeg slovačkog lista SME. Danas je Bella direktor tvrtke Piano Media, konzultantske firme sa sjedištem u Bratislavi, koja će upravljati ovim projektom. Bella je pokušao pokrenuti sličnu inicijativu naplaćivanja internetskih novina još dok je radio za SME, no tada nije imao uspjeha. Njegova kompanija sada kontrolira pristup listu SME i najstarijem slovačkom dnevniku Pravda, koji su među devet listova uključenih u projekt. Dogovoreno je da će Piano Media uzimati 30 posto prihoda, dok će novinske kuće dobiti udio dobiti srazmjeran vremenu koje su čitatelji proveli čitajući vijesti na njihovu internet siteu.
   
Borba za preživljavanje

»Želimo imati slobodu informiranja, želimo imati što više izvora no neki mediji ne mogu više preživjeti samo zahvaljujući prihodu od reklama«, objasnio je Bella za BBC. »Radije ćemo imati više izvora informacija iako se neki od njih plaćaju«, tvrdi Bella.

Kako se dalo i očekivati, projekt je naišao na kritike nekih čitatelja koji nisu navikli plaćati pristup novinskim siteovima. Dvije su se grupe na Facebooku usprotivile projektu, a treća grupa je čak zaprijetila tužbom tvrtki Piano Media optuživši je za kršenje zakona o slobodi informiranja.

Inače, model »platnog zida« slijedi primjer kabelske televizije, gdje jedan pružatelj usluga kontrolira pristup raznim mrežama za što korisnik plaća tzv. flat pristojbu, odnosno fiksnu pristojbu neovisno o tome koliko TV kanala gleda odnosno koliko internetskih izdanja novina čita.
   
Jezična izolacija

Tomas Bella vjeruje da će se ovaj sustav naplaćivanja novina pokazati kao pravi uspjeh. Izgleda da je »platni zid« već sada dobro prihvaćen u javnosti. Naime, samo dva dana nakon pokretanja projekta ostvareni su ciljevi koji su bili zacrtani za jednomjesečno razdoblje, tvrdi Bella.

»Nije istina da ljudi neće plaćati pristup novinskim sadržajima, posebno u zemlji kao što je Slovačka. I to ćemo dokazati«, objašnjava Bella. No dok naplaćivanje internet-novina funkcionira u Slovačkoj, u većim zemljama kao što su Velika Britanija i Sjedinjene Države ovakav projekt izdavači mogu samo sanjati. Sam Bella priznaje da ovakvo što ne bi imao hrabrosti pokrenuti u Velikoj Britaniji ni u SAD-u, no uvjeren je da u malim zemljama projekt »platnog zida« može uspjeti.

Slovačka ima samo 5,7 milijuna stanovnika te je jedina zemlja u kojoj je slovački službeni jezik. Ta jezična izolacija olakšava ostvarenje ovakvog projekta na tržištu. Bella stoga očekuje da će se između 0,8 i 1,5 posto slovačkih građana pretplatiti na internetske novine. Ukoliko se projekt pokaže uspješnim u Slovačkoj, Bella se nada da će ga uspjeti proširiti na druge male zemlje Europe.

Medijske kuće širom svijeta su u zadnje vrijeme ekperimentirale s naplaćivanjem svojih sadržaja na internetu. List New York Times primjerice već drugi put pokušava uvesti naplaćivanje. Možda će slovački projekt poslužiti i drugima kao primjer.

Slavka Aničić

Povratak

AKTUALNO