
82 • BANKA svibanj • 2002.

Nezaustavljivi
MEDIJSKI MAGNATI

M edijsko carstvo njemaËkog
biznismena Lea Kircha dobrano
je potreseno, a on osobno viπe
nije u prvoj ligi svjetskih
medijskih magova, tih dolarskih

milijardera s neopisivim politiËkim utjecajem
i nezajaæljivim poslovnim apetitima zbog
kojih, unatoË visokim godinama, neumorno
skaËu s jednog kraja svijeta na drugi ne bi li
kupili nove i nove novinske i televizijske
kuÊe.

Kod nekih se, kao πto Êemo vidjeti, redo-
slijed prioriteta u meuvremenu donekle
promijenio, pa ih trenutaËno, poput Talijana
Silvija Berlusconija i Amerikanca Michaela
Bloomberga, viπe zanimaju politika i visoke
javne funkcije, a poslovne su apetite privre-
meno stavili u drugi plan. Barem tako kaæu.
Ted Turner, slavni osnivaË CNN-a, poseban
je primjer. On se okrenuo filantropiji i zaπtiti
okoliπa, a njegovo medijsko carstvo danas
vode drugi, mlai.
Kirch - 10 mlrd USD dugova

Najstarijem meu globalnim medijskim
tajkunima, Kirchu, dogodilo se da je, nakon
serije loπih poslovnih poteza - poput osniva-
nja digitalne televizije s pretplatom Premiere
TV i preskupo plaÊenih prava na prijenos
Svjetskog prvenstva u nogometu i Formule
1, jednostavno puknuo Ëarobni lanac koji ga
je dræao tolike godine, u kojem su bile fino,
ali Ëvrsto, isprepletene politiËke, bankarske
i poslovne karike. I ostali medijski tajkuni
ponekad skupo pogrijeπe, ali se njihove veze,
Ëini se, joπ dobro dræe.

Medijski  moÊnici u svoja poslovna carstva

vrijedna Ëetrdesetak milijardi dolara pokuπavaju

ugraditi sve, “od igle do lokomotive”, dok im je

novinarstvo pritom zadnje na pameti

Tko su oni? Leo Kirch (73), sin njemaËkog
trgovca vinima, vlasnik Kirch Gruppe duæan
deset milijardi dolara; Silvio Berlusconi (66),
sin bankarskog sluæbenika, talijanski premi-
jer sa 11 milijardi dolara imutka; Rupert
Murdoch (70), sin australskog vlasnika novi-
na, danas britanski medijski magnat sa 7,2
milijarde dolara; Ted Turner (63), sin vlasni-
ka kompanije reklamnih panoa, nekad
ameriËki medijski kralj, a danas zemljoposje-
dnik sa 7,8 milijardi dolara, te Michael Bloo-
mberg (60), sin raËunovoe, gradonaËelnik
New Yorka i bogataπ sa 4,5 milijardi dolara.
Bloomberg - zavodnik s lisnicom

Bloomberg i Berlusconi svakako su, trenu-
taËno, najmoÊniji meu njima. Ta su dvojica
najbogatiji ljudi na javnim funkcijama u
demokratskom dijelu svijeta. Prvi je za svoj
politiËki poloæaj platio Ëak 72 milijuna dola-
ra, koliko je proπle godine potroπio u pred-
izbornoj kampanji za gradonaËelnika New
Yorka, a zaradi kandidature je iskoËio iz
Demokratske i uskoËio u redove Republika-
nske stranke. Bloomberg, ameriËki plejboj
koji svako malo zavrπi na sudu zbog tuæbe
neke od zavedenih sluæbenica, svoje je boga-
tstvo poËeo stjecati na Wall Streetu, a okru-
nio ga je osnivajuÊi Bloomberg News Servi-
ce, kompaniju koja slijeva informacije na
stolove financijskih brokera diljem svijeta.
Nije stoga Ëudno da Mikea Bloomberga zo-
vu “kraljem kapitala”.

No, otkako radi na drugom najteæem ra-
dnom mjestu u Americi, kako novinari opi-
suju mjesto newyorπkog gradonaËelnika,

Bloomberg je preπao na javnu plaÊu te je,
formalno, drugima prepustio da vode kom-
paniju vrijednu deset milijardi dolara, u ko-
joj on posjeduje treÊinu dionica i veliki utje-
caj. Time nije izbjegao sumnjama. Sto dana
nakon preuzimanja gradonaËelniËke fotelje,
gradsko vijeÊe ispituje postoji li sukob intere-
sa izmeu njegove javne uloge i privatnog
biznisa.

Pod istim je sumnjama i talijanski premijer
Berlusconi, ali je pitanje moæe li se u Italiji
bilo πto dogoditi moÊnom premijeru Ëak i da
se dokaæe sukob interesa. On uæiva veliku
popularnost te se za razmetljiv æivotni stil veÊ
uobiËajio termin “berlusconismo”.
Berlusconi - Italija je njegova

Berlusconi tvrdi kako od 1994. godine ni
telefonski nije kontaktirao svoju medijsku
kompaniju Mediaset, ali malo tko u to vjeru-
je, πto nimalo ne Ëudi kad se uzme u obzir
da je to Ëovjek viπekratno optuæivan (i osui-
van) zbog mita, korupcije, pa i veza s mafi-
jom, i to ne samo u svojoj zemlji. U svakom
sluËaju, aktualna talijanska vlada zahvalju-
juÊi Berlusconiju danas kontrolira 90 posto
domaÊeg televizijskog prostora, odnosno pet
od πest glavnih nacionalnih televizijskih mre-
æa! Naime, Berlusconijev Mediaset je vlasnik
Cannale 5, Italia 1 i Rete 4, a nedavno su za
direktore dvije javne televizije postavljeni lju-
di koji otvoreno podræavaju vladu. Tako je
oporbi ostao samo Rai 3, pa ona  upozorava
na sukob interesa Berlusconija kao magnata
i Berlusconija kao premijera.  Joπ je lani na
to upozorio i Freimut Duve, zaduæen u OE-

Ig
or

 V
ila

go
π



BANKA • 832002. • svibanj

SS-u za slobodu medija, rekavπi kako je u
Italiji ugroæena sloboda medija. Naravno, ni-
πta se potom nije dogodilo, u EU politiËari
uporno πute. Bilo bi zanimljivo pratiti reakci-
je da je kojim sluËajem, umjesto najbogatijeg
Ëovjeka Europe, u pitanju neki hrvatski
tajkunËiÊ.

Medijski se tajkuni ne bave, jasno, samo
uskim pojmom medija i izdavaπtva. Oni su
se odavno proπirili na suradnju s Holywoo-
dom i prodajom filmskih prava, stvaraju i
prodaju razne tv-programe, ulaze u Internet,
a bave se i posve drugim, profitabilnim  po-
slovima, poput kupovanja nogometnih klu-
bova. Njihove su meusobne veze razgrana-
te i raznolike. Tako Berlusconi ima udjel u
Kirchovoj grupi, a takoer i britanski ma-
gnat Rupert Murdoch. PriËa dalje kaæe kako
je Murdoch, koji silno æeli prodrijeti na euro-
psko træiπte, svojedobno htio kupiti dio Me-
diaseta, za πto je kod tadaπnjeg talijanskog
premijera Romana Prodija lobirao sam bri-
tanski premijer Tony Blair, ali je Murdoch
od posla odustao nakon πto je Ëuo da nije
dobrodoπao. On je zainteresiran i za preuzi-
manje njemaËkog træiπta, posebno nakon
Kirchova kolapsa, ali zasad je joπ u mirova-
nju i baca oko na tiraæni Bild. I Berlusconi
ima pojaËane apetite prema njemaËkom træi-
πtu, ali mu je kancelar Gerhard Schröder po-
ruËio neka se dræi podalje. NjemaËki mediji,
smisao je poruke, Nijemcima. Dodatni kon-
tekst kaæe kako bi bilo u najmanju ruku poli-
tiËki vrlo Ëudno da premijer jedne zemlje dræi
medije u drugoj.

Na osobnoj razini, priËa je sljedeÊa: Kirch
je Murdocha u nedavnom intervjuu u Der
Spiegelu opisao kao morskog psa, nakon πto
je shvatio kako mu ovaj neÊe pruæiti ruku
spasa. Biznis je biznis. Ipak, kaæe se da su
Kirch, Murdoch i Berlusconi “stari, dobri
prijatelji”, ali koliko to stvarno vrijedi, dru-
go je pitanje. Prijatelji vjerojatno nisu Mur-
doch i britanski premijer Tony Blair, pa ipak
meu njima vlada veÊa idila nego meu spo-
menutom trojicom. Murdochovi mediji, me-
u kojima su æuti Sun, ali i ugledni Times i
Sunday Times te televizijska mreæa Sky,
otvoreno su podræali LaburistiËku stranku
na izborima 1997. i 2001. godine,
pridonijevπi laburistiËkoj pobjedi, iako
“Kralj Sunce”, kako bivπi suradnici nazivaju
Ruperta Murdocha, ni izbliza ne dijeli
laburistiËke ideoloπke principe. On je teπki
konzervativac, borac za funtu i protivnik
eura, ali iznad svega, oËito, pragmatik.
Murdoch - tiranin opsjednut televizijom

Taj australski biznismen svoje poslovne
pipke ima doslovce na svim krajevima svije-
ta, od Australije i Kine do SAD-a, i nikad ne

miruje. Smatra ga se 39. najbogatijim Ëovje-
kom na svijetu, sa znaËajnim udjelom u
News Corporation koju je i osnovao. To je
jedna od najveÊih medijskih korporacija na
svijetu, vrijedna 16 milijardi dolara i sa
34.000 zaposlenih, a Murdocha se opisuje
kao suvremenog Williama Randolpha Hear-
sta, ameriËkog medijskog diva s poËetka 20.
stoljeÊa kojem se pripisuje “izum” æutog
novinarstva i filmska inspiracija Orsonu
Wellesu za  “Graanina Kanea”.

No, Murdoch je nadiπao Hearsta. Nakon
πto je kao uragan uletio na Fleet Street, bacio
se na televiziju koja mu je postala opsesija,
a nije zaboravio ni Internet. Upravo radi na
nekoliko milijardi teπkom preuzimanju ame-
riËkog satelitskog sustava DirecTV, a æelja
mu je “progutati” i poneku britansku “ze-
maljsku” televizijsku kuÊu, poput Channel
5 i ITV Digital. No, Ëini se da mu britanski
establishment to neÊe dopustiti, osigura-
vajuÊi se zakonom o komunikacijama koji
ubrzano dopisuju. Njime bi veÊinskom vla-
sniku novina u Britaniji bilo onemoguÊeno
da posjeduje i veÊinske udjele u zemaljskim
TV stanicama. Jasno, u Downing Streetu se
plaπe jaËanja Murdochova ionako pre-
velikog politiËkog utjecaja.

On je poËeo relativno skromno, preuzevπi
50-ih godina oËeve lokalne novine u gradu
Adelaide. PoËetkom 60-ih je osnovao prve
australske nacionalne novine,  a krajem istog
desetljeÊa veÊ je bio na putu prema zvije-
zdama, u Velikoj Britaniji, gdje je preuzeo
News of the World i Sun. Potom je skoËio
do SAD-a i kupio nekoliko lokalnih novina
(meu ostalima New York Post i Village Vo-
ice, koje je kasnije prodao), a 1980. osnovao
je News Corporation. Slijedilo je preuzima-
nje Timesa i Sunday Timesa i pokretanje
prvog satelitskog televizijskog kanala na svi-
jetu, Sky, koji je u meuvremenu postao Bri-
tish Sky Broadcasting.  Potkraj 80-ih Mur-

Prva liga: Berlusconi, Turner, Murdoch i Bloomberg

Medijski moguli Bogatstvo u mlrd USD
Berlusconi 11
Turner 7,8
Murdoch 7,2
Bloomberg 4.5

doch se veÊ πiri na Aziju te je kupio South
China Morning Post, a poËetkom 90-ih  ho-
ngkonπki Star TV. Ponosni je osnivaË ameri-
Ëke Fox Entertainment Group, a 2000. je
kupio United Television.

Naravno, sve to nije iπlo baπ posve glatko,
a 1990. je umalo “slomio vrat”, kad je ispo-
suivao novac od Ëak 140 banaka kako bi
financirao projekte Sky u Britaniji i Fox u
Americi. Iako ga resi epitet neumoljivog, a
prema uposlenicima tiranski nastrojenog
gazde, u svijetu biznisa i politike on ima ma-
lo otvorenih neprijatelja. Jedan od njih je
Ted Turner, nekad ameriËki medijski mogul,
a danas poznatiji kao bivπi suprug Jane Fon-
de i filantrop koji je u nekoliko navrata veli-
kim financijskim injekcijama spaπavao UN,
te uporno lobira za ukidanje nukelarnog
oruæja i spas planeta. Turner je Murdocha,
koji je osnivanjem Fox TV-a ugrozio CNN,
svojedobno Ëak usporedio s Hitlerom!
Turner otiπao - CNN ide dalje

Turner je 90-ih svoju kompaniju TBS
udruæio s Time Warnerom te postao potpre-
dsjednik i najveÊi dioniËar te tvrtke (ona je
u meuvremenu postala AOL Time Warner
i smatra se najveÊom medijskom kompani-
jom na svijetu), ali s njenim poslovima Ted
Turner danas ima malo veze. Proπle se godi-
ne uËinilo kako klasiËni poslovni interes za
medije nije posve potisnut pod naletom filan-
tropizma: unatoË velikim teπkoÊama, taj je
ameriËki veleposjednik, s golemim imanjima
u Novom Meksiku, Montani, Juænoj Dakoti,
Nebraski i Kanzasu, kupio rusku nezavisnu
televizijsku stanicu NTV. No, ispalo je da se
u ruski televizijski posao bacio iz klasiËnih
Sorosevskih motiva, naime kako bi NTV
oËuvao πto dalje od Putinovih svemoÊnih ru-
ku. Barem tako tvrdi. Ako mu je vjerovati,
onda je Ted Turner  nepovratno izgubljen za
stari tajkunski svijet. »ovjek koji priËa o
ozonskom omotaËu, bizonima i pravima æe-
na u Maliju, ima zaista malo zajedniËkog s
medijskim moÊnicima 21. stoljeÊa koji u svo-
ja poslovna carstva pokuπavaju ugraditi sve,
“od igle do lokomotive”, a novinarstvo im
je pritom zadnje na pameti.

Gordana Grgas

Re
ut

er
s


