hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva priopćenja

Tražimo obazrivost kao za Židove i holokaust

05.02.2006.

ZAGREB - Dok se brojni europski novinari solidariziraju s danskim kolegama i navodno promièu slobodu govora objavljujuæi karikature u kojima se, izmeðu ostalog, prorok Muhamed portretira kao terorist, islamske zajednice širom svijeta ustaju na protest zbog vrijeðanja islama. Izuzetak nije niti islamska zajednica u Hrvatskoj. Njezini lideri jednoglasno su osudili objavljivanje spornih sadržaja, upozoravajuæi da je tu rijeè o nedopustivom vrijeðanju vjerskih osjeæaja svakog muslimana. Da na dnevnom redu imamo pitanje koje preko noæi može rezultirati ružnim posljedicama u bilo kojem dijelu svijeta, najbolje govori èinjenica da je i u maloj Hrvatskoj zbog »danskih karikatura« pala prva prijetnja smræu. Zaprimio ju je autor bloga koji se potpisuje kao T-zombix, nakon što je na svom blogu objavio nekoliko spornih karikatura. Dok æe najveæi broj ljudi na informaciju o ovakvim prijetnjama pomisliti da je njihov autor revoltirani islamski vjernik, predsjednik Medžlisa islamske zajednice u Zagrebu Mirsad Sreberenikoviæ postavlja logièno pitanje: »Kako znate da je autor tih prijetnji musliman?«.

Antiislamska histerija

Svjesni aktualne »zapadne histerije«, koju se bez krzmanja može nazvati antiislamskom, èelni ljudi islamske zajednice u Hrvatskoj oprezno važu svaku rijeè kad odgovaraju na pitanja o sve brojnijim nesporazumima Istoka i Zapada.
- Objavljivanje karikatura o kojima govorite svakako me uvrijedilo kao vjernika, ali i kao pripadnika zapadne civilizacije. Zar je normalno da društvo koje se dièi napretkom, humanizmom, tolerancijom i razumijevanjem meðu ljudima na taj naèin prezentira osobu proroka Muhameda? Smatram da u pitanju nije neznanje. Ili neæemo znati ili namjerno stvaramo jazove meðu civilizacijama, kaže Srebrenikoviæ, s kojim smo razgovarali prije podnevne molitve u zagrebaèkoj džamiji.
Reakciju islamskih vjernika širom svijeta predsjednik Medžlisa smatra oèekivanom, ali istièe da sam ne bi pristao na, primjerice, bojkot danskih proizvoda.
Glavni zagrebaèki imam Aziz Alili, hafiz Kurana i profesor islamskih znanosti, pak, objašnjava zbog èega se u islamskom svijetu ne smije slikati lik proroka. Istièuæi da objavu »danskih karikatura« smatra nedopustivim incidentom, Alili kaže da »islamska pobožnost u cjelini nastoji pred vjernike ne staviti bilo kakve likove koji bi mogli postati idolima ili bi mogli negativno utjecati na imaginativno svojstvo vjere«.

Zabranjeno slikanje Boga

- Strogo je zabranjeno slikanje Boga i njegovih poslanika. Mada se zna da je bio crn, srednjeg rasta, nezapamæeno je da je neki islamski umjetnik pokušao naslikati proroka Muhameda ili Alaha, pa zbog toga u Šerijatu niti nema odredbe koja bi sankcionirala takav èin. Ovo što se dogodilo s karikaturama može biti nerazumijevanje Istoka i Zapada, ali Europa mora biti obazrivija prema islamu, kao što je obazriva, primjerice, prema Židovima i holokaustu. Takve stvari jednostavno nisu dopustive, kaže Alili. Glavni zagrebaèki imam danas ne bi kupio danske proizvode, ali upozorava da se niti jedan musliman ne smije osjetiti pozvan uzeti pravdu u svoje ruke.
Pri posjetu zagrebaèkoj džamiji saznali smo da su svi èuli za karikature uvredljivog sadržaja, od polaznika vjerske srednje škole, preko konobara u restoranu islamske zajednice, do obiènih vjernika, koji su se juèer okupili na zajednièkoj molitvi. Nešto malo oštrijim od duhovnika pokazali su se obièni vjernici, ljudi koji ne obnašaju nikakve dužnosti u islamskoj zajednici.

Više razumijevanja i poštovanja

- Pa što ako su zapalili dansku zastavu, i ja bih je zapalio, bez krzmanja kaže vjernik Sami Ališa, napominjuæi da je uvredljivo prikazivanje proroka Muhameda duboko dirnulo i hrvatske muslimane. Nezadovoljan postupanjem »zapadnog svijeta« s islamom, Ališa se pita zašto danski mediji nisu objavili da æe »Muhamed sudnjeg dana zagovarati sve ljude«.
- Mi znamo da smak svijeta dolazi sa zapadne strane, kad æe sunce potamnjeti i izgubiti sjaj. Sva vjerska znanost nastala je na istoku, na zapad su otišli kriminalci i ubojice, koji i sad ubijaju. Zar od vjerovjesnika stvarati terorista i bombaša? To boli u duši, govori Ališa, pri èemu dolazi do ruba plaèa, što dovoljno govori koliko islamski vjernici emotivnu doživljavaju ovu temu. Na koncu æe povuæi koènicu i podsjetiti da cijeli život živi okružen svim vjerama. Za islam, kaže, želi samo malo više razumijevanja i poštovanja. Danske proizvode Sami Ališa ne bi kupio ni za živu glavu, kako kaže.

Danci bi se trebali isprièati

Sveta knjiga islama Kuran, uostalom, muslimanima zabranjuje nasilje, a i prorok Muhamed kaže, podsjeæa Alili, ako ubijete jednog èovjeka, ubili ste cijeli svijet. Predsjednik Medžlisa Srebrenikoviæ i glavni zagrebaèki imam smatraju da bi se oni koji su objavili nepriliène karikature morali isprièati vjernicima, te ne razumiju zbog èega danska vlada ne pristaje na ispriku. Teških rijeèi od èelnika islamske zajednice nismo èuli. Oni pozivaju na glas razuma, toleranciju i razumijevanje.



U franjevaèkoj crkvi na Poljudu Muhamed je naslikan meðu svecima

Objavljivanje Muhamedovih karikatura komentirao je katolièki teolog i povjesnièar dr. fra Emanuel Hoško.


- Teško je reæi što je karikaturist htio. Ne vjerujem da mu je išta drugo bilo na pameti osim kritike islamske militantnosti, no ako i nije želio izvrgnuti ruglu Muhameda i islam kao religiju, takve karikature nisu u redu, veli Hoško. Kaže da æe to teško biti shvatljivo liberalno-sekularnom društvu kakvo je dansko, u kojem su religijske vrednote na dnu ljestvice.


- Pripadnik takvog društva cijeni mir, bori se za mir i boji se islamskog militarizma, a zna da islamske zemlje funkcioniraju po jasnom ili manje jasnom teokratskom principu koji naglašava i islamski fundamentalizam koji je osnova militarizma. Ipak, mi smo društvo tolerancije, tj. poštovanja drugih i njihovih stavova, ali i obazrivosti prema drugima i njihovim pogledima, napose vjerskim izborima. To su znali i naši stari franjevci - u njihovoj crkvi u Splitu na Poljudu Muhamed je naslikan meðu svecima. Bio je to izraz onodobne praktiène, a ne idejne tolerancije. Danas, mislim da trebaju postojati i jedna i druga, poruèuje Hoško. (M. G.)


Piše Ladislav TOMIÈIÆ

Povratak

AKTUALNO