hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva priopćenja

Bankrot francuskog nacionalnog spomenika

29.09.2006.

Ni Edouard de Rothschild, sa svim svojim bogatstvom koje se poslovièno veže uz njegovo prezime, nije - èini se - spasio Libération, dnevnik nastao poslije 1968. kao izraz ljevièarske Francuske.

Njihov duhovni otac bio je egzistencijalist Jean-Paul Sartre, zajedno s još šakom intelektualaca vjernih ideji angažmana. Libération nije bio plakat, nego žive novine, koje su se ne na idejnoj, nego baš na profesionalnoj razini sasvim dostojno nosile s Le Figaroom, takoðer idejno obojenim, ali konzervativno, te s liberalnim Le Mondeom, koji je nastojao vazda ostavljati dojam novina neutralnih i savršeno objektivnih.

Uostalom, kriza je svojedobno pogodila i Le Monde, koji je preživio zahvaljujuæi stanovitu “zadrugarstvu” svojih novinara, ali i stanovitu kompromisu, pristajuæi da novine smiju biti zanimljive i po opremi i po pristupu (tako se i Plantu našao na naslovnoj stranici sa svojim karikaturama komentarima, prije nezamislivima).

Rok od tri tjedna

Le Monde je doslovce u zadnji èas, hodajuæi po samome rubu, izbjegao propast u bezdan iz kojega se nemoguæe izvuæi. Libé je prekjuèer od Rothschilda, kao vlasnika relativne veæine dionica (38 posto) dobio produženi ultimatum: još tri tjedna redakcija ima vremena da predloži svoj plan oporavka, pod uvjetom da bude uvjerljiv. Inaèe - slijedi rezanje, smanjenje opsega, otpuštanje. Sve ono protiv èega se Libé borio kad su drugi bili posrijedi.

U sadašnjoj krizi, kada se Libérationu giljotina približila na nekoliko centimetara od šije, nisu rijetki ljudi od pera i ugleda koji vele da je taj dnevnik francuska nacionalna institucija koju treba spasiti. Kao što se svojedobno, s pravom, govorilo za Le Monde.

To je nesumnjivo toèno - ali ni nacionalno blago sakupljeno u muzeju ne postiže nikakav uèinak ako nema posjetilaca, a novine, za razliku od muzeja, ni ne postoje ako nemaju èitalaca i - zajedno s njima - onih koji plaæaju novinama da bi do te publike prispjele njihove komercijalne poruke (reklama i propaganda više nisu, kažu nam, politièki korektni termini; svojedobno se i o ubojstvima radije govorilo kao o “likvidacijama”, ali to nijedan kadaver nije prevelo ni u zombija, kamoli ga oživjelo, samo je obremenilo dodatnim konotacijama radno mjesto likvidatora u knjigovodstvu, recimo, poduzeæa Gradska groblja).

"" U sadašnjoj krizi, kada se Libérationu giljotina približila na nekoliko centi- metara od šije, nisu rijetki ljudi od pera i ugleda koji vele da je taj dnevnik francuska nacionalna institucija koju treba spasiti. Kao što se nekad govorilo za Le Monde
“Nijedne novine ne mogu preživjeti ako svake godine izgube 15 milijuna eura”, savršeno je logièno rekao Rothschild. Manje je logièno što je on u otkup dionica uložio ukupno 20 milijuna eura, pa se sada èudi da to nije zaustavilo financijsku hemoragiju - kao da je ikada transfuzija bila dovoljna ako rana nije bila makar kako zacijeljena ili barem zakrpljena.

Profit, naime, naprosto nije dovoljan razlog da bi se ulagalo u novine: postoje stotine i stotine unosnijih biznisa, pa je potrebno da poduzetnik ima i manijakalnu volju da se baci baš u novine, i profinjen instinkt da opstane (a i s tim instinktom je dovoljno jedanput ozbiljno pogriješiti, pa obezvrijediti prethodne decenije nepogrešiva njuha).

Bez profita, pak, nema opstanka, ni uz najmanijakalniju volju.

A dovoljnog profita može ne biti ni uz najbolji sadržaj, ako on nije ponuðen na dovoljno privlaèan naèin, sa što manje truda za èitatelja, sve razmaženijega: ima medija koji nude i sliku i ton i neposrednost, a u tisku sve je veæi pritisak sažete informacije dostupne u besplatnim dnevnicima.

Na vjetrometini su ponajprije novine koje niti su dovoljno elitne, niti su se ogranièile samo na sadržaje zanimljive najširim masama. A to su, gotovo po definiciji, dnevni i tjedni opæi listovi koji “drže do sebe” - kao što je nekada za sebe tvrdio Libération.

Libé propada jer ima sve manje reklama, jer ga tuku besplatne novine, i jer se nije dovoljno brzo i dovoljno temeljito popeo na Internet.

Taj pariški dnevnik nije iznimka. Mjerodavni londonski tjednik The Economist nedavno je objavio naslovnu temu naslovljenu: “Tko je ubio novine?”

Za razliku od lokalnih listova, više u Evropi, iole razvijenoj, nema prostora za nacionalne listove kojima Internet nije važan barem kao papir, koji se neæe znati prilagoditi dovoljno brzo mobitelima i inim prijenosnim komunikacijskim ureðajima.

Lanjsko zatvaranje washingtonskog izdanja The Los Angeles Timesa bilo je oèit pokazatelj. Zašto tiskati izdanje, namijenjeno ponajviše onima koji odluèuju u Washingtonu, kad ondje svatko tko iole ima veze s politikom, ukljuèujuæi i portira u Kongresu, novine èita na Mreži?

The New York Times, Wall Street Journal i USA Today, dakle najutjecajniji amerièki dnevnici (svaki na svom podruèju), tiskaju se dnevno u 5,5 milijuna primjeraka, ali ih na Webu dnevno èita 25 milijuna osoba. U Italiji, gdje su navike i mentalitet slièni nama, la Repubblica se prodaje u nešto više od pola milijuna primjeraka dnevno, a preko Interneta joj pristupa nešto više od milijun ljudi (oni koji ondje žele proèitati više od nekoliko najava i odabranih tekstova plaæaju na Webu gotovo istu cijenu kao i za papir).

Nova šansa

Jutarnji list na papiru èita izmeðu 350.000 i 400.000 osoba (raèunajuæi i dalje da svaki kupljeni primjerak èitaju u prosjeku 3 ili 4 osobe), a na Internetu nam dnevno pristupa oko 90.000 osoba.

Ni mi, ni mnogi drugi u Evropi, još nismo ni izbliza iskoristili sve prednosti koje nudi Internet, izdanje nam nije toliko aktualno koliko bi moglo biti, i u nas interaktivnost preèesto koriste anonimni pronositelji govora mržnje.

Pokazalo se, ipak, da Internet nije donio nove sadržaje, nego je “starim” novinama pružio šansu da dopru brže i dalje, da ovladaju istodobnošæu koja je bila adut informacija elektronskih medija, a da ne izgube svoju analitiènost ni, u pojedinim sluèajevima, specijalnost.

Tko je to uoèio - profitira. Tko nije - riskira da nestane u vrtlogu bankrota, makar bio nacionalni spomenik, kao Libé.

Povratak

AKTUALNO