hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva priopćenja

Novine bez papira - novine buduænosti?

10.08.2007.

Evo pitanja koje napokon može biti postavljeno. Koje æe velike novine prve odbaciti svoje papirnato izdanje i nastaviti izlaziti samo na internetu?

""

 Amerièki Business Week ne samo da postavlja to pitanje, veæ daje i uvjerljiv odgovor: San Francisco Chronicle iz Hearst korporacije bio bi savršen kandidat za web novine u web gradu. Jer Chronicle je u straviènim gubicima: više od 330 milijuna dolara samo u ovom stoljeæu. Zašto bi pobogu bacali još dobrog novca na dno Zaljeva? Ni prihodi od oglasa se ne poveæavaju. Sfgate.com, web izdanje novina, veæ ima dominantnu ulogu u životu San Francisca. Zašto ga ne bi iskoristili? Neka stare metode napokon budu ukinute. I sigurno æe neke novine, u dogledno vrijeme, poæi tim putem. Ne možete zagovarati promjene i stajati u mjestu. Ako mislite da ne možete ništa izgubiti, kao Hearts uhvaæen izmeðu Alkatraza i nakovnja, onda logika prevladava.No je li zaista tako? Sam Business Week ima slabe kontraargumente: Chronicle ima 265 tisuæa dnevnih pretplatnika, što je zagarantiranih 24 milijuna dolara godišnje, dok oglasi još uvijek donose veæu dobit u tiskanom, nego u web izdanju. Nema koristi od korjenite promjene bez rizika i boli. Niti, kad bolje pogledamo, ne možemo biti sigurni da su pravi kandidati prvi na redu. Ovaj model predstavljao bi spas od propasti. Ali tko garantira da æe proizvod koji gubi na papiru, odjednom uspjeti na zaslonu raèunala? U Britaniji nacionalne novine koje najtvrdoglavije ustraju na tiskanom izdanju, bez obzira na gubitke, istodobno su najsporije u izlasku na web. Richard Desmond, vlasnik Evening Expressa, nije previše ulagao na web, èasopis The People koji godišnje bilježi pad prodaje od 10 posto zna više o mornarskim èvorovima nego internetu. Iako nema podruèja na kojima The Independent nije rezao troškove, taj list istodobno je meðu najmanjim ulagaèima u web izdanje. Nasuprot njima, Guardian, Times i Daily Telegraph, koji su svi jako uložili u svoja internet izdanja, istodobno snažno sa svojim tiskanim izdanjima odolijevaju porastu korisnika interneta.
Oni ne biraju jedan ili drugi medij na kojem æe izlaziti: uporno deru po oba izdanja ne praveæi razliku. Oni su istodobno ostali najviše razoèarani odlukom nadležnog tijela da neæe slijediti amerièki primjer i zbrajati èitatelje novinskog i internet izdanja. Neki od njih pripremaju se za vrijeme kad se tiskare jednom ugase. Drugi, ukljuèujuæi Telegraph, još uvijek vjeruju da æe im nazoènost na webu pomoæi da podignu prodanu nakladu tiskanih izdanja.Oèito nema jasne strategije ni jasnog cilja. Nema konsezusa o tome kako postiæi najbolji balans izmeðu tiska i interneta. Postoji snažna usmjerenost prema objedinjavanju, integraciji redakcija i naèina objavljivanja, ne shvaæajuæi da æe takvo objedinjavanje i ujednaèavanje na krau dovesti do toga da æe sve postati jedno.Najzanimljivije je pitanje što æe novinarstvo bez tiskanih novina znaèiti za novinare: za one koji æe iz novina željeti prijeæi na internet, za one koji æe tražiti podao u internet novinama, ali neæe biti podobni jer æe se tražiti web specijalisti, umjesto ljudi s tintom na rukama. A kad veæ možete krenuti od nule bez nepotrebnih troškova tranzicije s papira na web, zašto ne bi svatko od nas mogao pokrenuti novine bez papira? To se sve može èiniti daleko od San Francisca, ali dotle æe vas dovesti logika ako poènete razmišljati o odbacivanju tiskanih novina. Možda bi Sfgate.com mogao vladati zaljevom San Francisca bez fizièkog postojanja Chroniclea. A možda æe neki tim nadarenih hakera iz Silikonske doline jednostavno odluèio osnovati svoje novine i uništiti Hearstove ostatke. Takva drama pojavit æe nam se na vratima prije nego što se nadamo.
(Peter Preston)

Povratak

AKTUALNO