hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva priopćenja

Publico prkosi buduænosti

26.10.2007.

Iako se na prvi pogled èini kako je pokretanje novina u jednoj zreloj i razvijenoj ekonomiji prilièno rizièan, pa èak i budalast potez, s obzirom na sve veæi pad prodaje i tiraža tiskovina koje gube bitku s internetom, jedna medijska grupa u Španjolskoj odluèila se upravo na to. Od prošloga se mjeseca u toj zemlji prodaje dnevnik Publico èiji su vlasnici i urednici uvjereni kako æe pronaæi tržišnu nišu za sebe i uspješno prkositi novim tehnologijama te sve popularnijim besplatnim tsikovinama. Publico ima koncept vrlo slièan hrvatskoj dnevnoj novini 24 sata - potpuno je u boji, košta svega pola eura (što je upola manja cijena od ostalih dnevnih novina u toj zemlji) i usmjeren je prvenstevno na mlaðu publiku. Sebe vide kao dašak svježega zraka na tržištu prepunome "teških" novina stranaèki obojenih u kojima srednjovjeèni intelektualci pišu za srednjovjeène intelektualce, kažu u Publicu.
""
Za mlade
Glavni urednik novina Ignacio Escolar kaže kako se nadaju da æe privuæi èitatelje u dobi izmeðu 25 i 45 godina. "Španjolsko novinsko tržište ustvari je bilo nesupješno tijekom prošloga stoljeæa. Nakon uspostave demokracije koja je uslijedila nakon smrti Franisca Franca 1975. godine, sve uspostavljene novine bile su visoko politizirane", kazao je 31-godišnji Escobar. Inaèe je veæina od 120 zaposlenih novinara i urednika u 30-im godinama života. Publico se trenutno tiska u 250 tisuæa primjeraka dnevno od dana kada je izašao prvi broj (26. rujna), u njima nema editorijala, ne prate se u Španjolskoj iznimno popularne borbe s bikovima, nema osmrtnica i nema oglasa za prostituciju, što su sve inaèe obilježja španjolskih tiskovina. Novina izlazi na 64 stranice što je dosta manje nego broj strana koji ima konkurencija koja uglavnom ima oko 90 stranica. S obzirom na poèetni uspjeh Publica i tiražu, èini se kako su u tim novinama bili u pravu kada su vjerovali da na tržištu postoji mjesto za njih te da španjolsko novinsko tržište još nije zahvatilo nazadovanje koje je pogodilo mnoga europska tržište te tržište u Sjedinjenim Amerièkim Državama. Prodaja novina u Španjolskoj opada mnogo sporije nego u bilo gdje u Europi, gdje su novine snažno pogoðene ekspanzijom intereneta i mobilnih komunikacija, te konkurencijom u obliku besplatnih novina. Profesor komunikoloških znanosti na sveuèilištu u Amsterdamu, Klaus Schönbach kaže kako je vrlo neobièno da nove tiskovina uspiju opstati na ekonomski veæ zrelim tržištima, ali da pojedinaènih sluèajeva ipak ima, te navodi primjer 20cent-a, tabloida u Njemaèkoj koji je 2004. godine pokrenula izdavaèka grupa Georg von Holtzbrinck. Jedan od primjera uspješnog novog izdanja postoji upravo na španjolskom tržištu gdje je konzervativna novina La Razon pokrenuta 1990. godine uspješno opstala i ima dnevnu nakladu od 200 tisuæa primjeraka. Inaèe je Španjolska, èija ekonomija bilježi desetljeæe dug boom te koja ima jednu od najbrže rastuæih imigrantskih populacija u Europi, jedna od rijetkih europskih zemalja gdje je prodaja novina u periodu od 1996. do 2005. godine rasla, a ne padala. Prema podacima španjolskog Udruženja novinskih izdavaèa, u posljednje dvije godine i tamo je ipak zapoèeo pad prodaje novina, no za sada on iznosi svega dva posto. Jedan od razloga tome je što je korištenje broadband interneta, iako se sve više ubrzava, još uvijek na relativno niskim razinama. Tako je u Španjolskoj internet dostupan u oko 15 posto domaæinstava, dok je u primjerice Danskoj ili Nizozemskoj koje su na vrhu statistièkih pokazatelja o korištenju interneta, ta brojka dvostruko veæa. Besplatne novine koje su na drugim tržištima "preotele" publiku, u Španjolskoj nisu imale isti efekt veæ su one koji do tada nisu èitali novine, pretvorili u èitaoce, ispunjavajuæi tako tržišnu nišu koja je bila prazna zbog nedostatka tabloida. Španjolska inaèe ima jednu od najmanjih èitalaèkih populacija u Europi.
Besplatne novine
Prema podacima Svjetskog novinarskog udruženja u Španjolskoj se dnevno proda oko èetiri milijuna primjeraka novina, a zemlja ima oko 40 milijuna stanovnika. Francuska primjerice ima 60 milijuna stanovnika (za 50 posto više nego Španjolska), ali u toj zemlji proda se gotovo duplo više novina u jednome danu. Urednici i vlasnici Publica nadaju se kako æe privuæi publiku koja èita besplatne novine. "Besplatne novine potaknule su ljude da èitaju svaki dan i vejrujemo kako su oni potencijalni kupci", kazao je Jaume Roures, izvršni direktor tvrtke Mediapro, izdavaèa Publica. Roures kaže kako oèekuje da æe Publico poèeti vraæati uloženi novac kroz pet godina, ali ne navodi koliko je do sada investirano. P?blico isto tako djelomice cilja i na publiku El Paisa, najbolje prodavanih "liberalnih" dnevnih novina u Španjolskoj, što æe samo još više potaknuti rivalstvo izmeðu Mediaproa i kompanije Grupo Prisa, najveæe medijske kompanije u toj zemlji i vlasnika El Paisa. Naime, te dvije kompanije u lošim su odnosima zbog prava na emitiranje utakmica španjolske nogometna lige i jedana drugu optužuju da imaju poseban tretman od svojih saveznika u trenutno vladajuæoj Socijalistièkoj stranci.

Povratak

AKTUALNO