hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva priopćenja

Europski novinari iznijeli koncepciju strategije za rješenje krize u medijima

22.05.2009.

Novinari su pokrenuli europsku kampanju za suprotstavljanje rastućoj ekonomskoj i profesionalnoj krizi u medijima koja, kako saopćavaju, prijeti slabljenjem demokracije u čitavoj regiji.

Godišnja skupština Europske novinske federacija (EFJ), koja je okupila čelnike nacionalnih sindikata i udruženja novinara iz 25 europskih zemalja, završila je svoj posao u Varni, Bugarska, 17. svibnja usvajanjem opsežne deklaracije – Novinarstvo kao izvidnica promjena – i apelom upućenim kandidatima za članove Europskog parlamenta da prvenstveno brinu o obrani kvalitetnog novinarstva u Europi.

U ozbiljnom upozorenju onima koji formiraju politike EFJ poručuje: „Više nema nikakve sigurnosti u to da se medijski pluralizam može održati. Privatni sektor ne može jamčiti da će koristiti usluge informacijskih servisa, što je dosad bilo središnje pitanje očuvanja i unapređenja standarda demokracije u Europi.“

Čelnici sindikata članica EFJ-a kažu da su vlasnici tradicionalnih medija, zahvaćeni panikom i pogođeni ekonomskom recesijom uz već postojeće promjene tržišne strukture, koje su se dogodile zbog razvoja Interneta i „u očajanju spremni iz tog sektora izvući veći profit“, u svojim redakcijama grubo i štetno srezali broj zaposlenih.

Premda pozdravljaju potencijal novih medija da „kreiraju otvorenije, angažiranije i obavještenije društvo“, novinarski čelnici smatraju da će se to dogoditi samo ako se zaštiti profesionalna, javna svrha novinarstva – da potiče, poučava i informira putem javne rasprave i da na red poziva one koji u društvu imaju moć. Kvalitetno novinarstvo, kažu, „omogućuje mehanizme detaljnog uvida i provjere u pogledu korupcije, te društva čini otvorenima“. EFJ poziva da se kao odgovor na krizu uspostavi novi dijalog i stvori novo zajedništvo s vladama i civilnim društvom ne bi li se zaštitili mediji kao javni servis, radna mjesta i radni uvjeti, te promovirala nova rješenja u toj industriji.

„Novinarstvo i medijski profesionalizam, ta kreativna srž europskih medija, mora se zaštititi, njegovati i potaknuti na razvoj“, kaže se u strategiji. Europska kampanja EFJ-a poduprijet će akcije koje promiču etičko novinarstvo, smanjuju i eliminiraju nesigurni radni uvjeti i podupiru ulaganja u edukaciju i treninge – posebno u društvima koja se trude razviti otvoreniju, pluralističku i predstavničku vlast.

Multimedijalnost traži nove modele upravljanja koji uključuju i preoblikovanje vijeća za medije i vijeća za elektroničke medije te različitih oblika samoregulacije. „Postojeći modeli su postali istrošeni i ne odgovaraju realnosti Interneta“, kaže se.

Kriza financiranja medija, kaže EFJ, iziskuje nove vizije i nove saveze sa civilnim društvom te unutar medijske industrije. Sindikati pozivaju na javnu raspravu o ulozi medija na nacionalnim i na europskoj razini. Posebno pozivaju na sveeuropski sastanak na vrhu koji bi uključio sve zainteresirane strane i prijedloge za hitnu podršku medijima.

No svaki vid financijske podrške mora imati ugrađen način zaštite novinarske neovisnosti i kvalitete medija. EFJ smatra da mediji ne bi smjeli dobiti nikakvu pomoć a da se ne obvežu na poštivanje načela uredničke neovisnosti, profesionalnih standarda i prikladnih radnih uvjeta za zaposlene, te na ulaganje u kvalitetno novinarstvo. EFJ osim toga izjavljuje da će u drugom dijelu godine u Bruxellesu organizirati još jednu konferenciju da bi sa svojim stajalištima upoznao i čelnike Europske unije te osmislio daljnje akcije za poboljšanje položaja medija u Europi.

Čitav tekst Deklaracije iz Varne vidi na : http://europe.ifj.org/assets/docs/053/242/180d435-eb81df2.pdf

20. svibnja 2009.

Povratak

AKTUALNO