hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Život u rukama tarot majstora

27.01.2009.

Zdravlje? Novac? Ljudski odnosi? Što god je to što želite saznati u cilju poboljšanja vašeg života, na pravom ste mjestu. Saznajte budućnost i upravljajte svojom sudbinom!« Ovo je samo dio sirenskoga vaba kojim se narod svakodnevno tjera da uhvati sudbinu u svoje ruke. Sudbina je zapravo telefonska slušalica ili mobilni aparat. Utipkate broj, makar vas impuls koštao i osam kuna, i eto vas u eteru RTL-a i Nove TV, gdje će vam ljubazni tarot majstori, astrolozi i numerolozi rješiti ama baš sve što vas muči. Darko i Milivoj, Radmila i Jasminka te ostalo društvo postali su, naime, dio redovite ponude, komercijalnih televizija s nacionalnom koncesijom. Seanse počinju svako jutro, »Ezo TV« na Novi TV i »Astro show« na RTL-u traju skoro sat vremena, da bi onda, ponukani valjda i dobrim rasporedom tarot karata, mogli zaigrati »Kunolovca« ili »Novu lovu«. No, ono za što će narod uredno kazati da je obična papilova, makar i sami posezali za uslugama tarot majstora, zakonski je čisto. Potpredsjednik Vijeća za elektroničke medije Jure Ivančić najavljuje, međutim, skoru raspravu o spomenutim formatima, ne bi li se konačno razlučilo ima li im mjesta na našim televizijama ili ne.
   
Spriječiti varanje
– Radi se o kompleksnom problemu. Valja nam, naime, razlučiti što je što, odnosno da li se obične igre, pa još možda i s elementima prijevara, plasiraju kao programski sadržaj – kazuje Ivančić.
    U Velikoj Britaniji na tu temu još uvijek traja javna rasprava. Nešto slično Ivančić najavljuje i u nas, makar nije nemoguće da i na temelju postojećih elemanata Vijeće donese odluke koje bi možda i dokinule emisije tipa Astro show. Ivančić, doduše ne želi ništa prejudicirati, tek veli da se nada rješenju koje će spriječiti bilo kakvo varanje ljudi, te dodaje kako bi pogrešno bilo svu odgovornost svaliti na one koji na takve stvari troše impulse.
    Psihologinja i psihoterapeutkinja Zora Subotić također ističe odgovornost medija, baš kao što podsjeća na zaključke prošlogodišnje psihološke konferencije posvećene medijima i etici koji su ukazali i na devastirajuće tendencije komercijalnih medija na humanističke vrijednosti. Okriviti one koji nazivaju tarot majstore, pa još u ova krizna vremena, bilo bi lako, ali pogrešno.
    – Krize otvaraju puno prostora za sve koji su, na niz načina, spremni iskoristiti ljudsku nesigurnost, strahove i neznanje. Komercijalne televizije to posebno vješto koriste i često zloupotrebljavaju – kazuje Subotić.
   
»Lov« u stresu
Pojašnjava pritom i da je neizvjesnost u odnosu na budućnost vrlo stresna, a što je stres veći ljudi su nesigurniji i skloniji instant rješenjima ili maštanju o velikom rješenju svih problema. Materijalistčko drustvo nameće materijalističko rješenje tipa velike sume novca koja će riješiti egzistencijalnu nesigurnost, pa manipulacije idejom o lako zarađenom novcu zavode niz naivnih i neinformiranih ljudi.
    – Proricanje sudbine i razni »mediji« koji si uzimaju pravo tumačenja, odnosno posredništva između sudbine i nečije osobne životne situacije imaju puno posla jer u nesigurnim životnim uvjetima ljudi vrlo teško preuzimaju kontrolu i odgovornost za vlastiti život. Vjerovanje u sudbinu, u to da neko drugi vidi i zna ono što mi ne znamo, do te mjere može biti iskarikirano da ljudi vjeruju da će gledajući u ekran i nečije dlanove ozdraviti ili doživjeti čudo koje će promijeniti njihov život. Štetu je teško mjeriti, »dobrodušne tumačiteljice sudbine s televizijskih ekrana« često ljudima potaknu neku nadu, bolje rečeno iluziju da je rješenje nadohvat ruke, da su čuda moguća, da neko drugi zna, pa ako su »proricatelji« dobronamjerni, to ponekad ljudima donosi i privremeno olakšanje. No, cijela ta koncepcija koristi onima koji se tim bave i televizijama koje na taj način zarađuju. Manipuliranje ljudima, kao što znamo nema granica, moć medija je iznimna – ističe Subotić.
    Istina, doduše, jest da to do

Parazitskim sustavima ne odgovraju samostalni ljudi
   
    Koliko god bilo nasušno potrebno da nam mediji svake vrste čim češće poruče »vi ste odgovorni, preuzmite odgovornost za sebe i razvijte sebe, brinite se za sebe, naučite rješavati vlastite probleme«, toga u pravilu nema. Na pitanje zašto, odgovor je, nažalost, posve predvidljiv.
    – Nema previše, jer ni jednom parazitski orijentiranom sustavu ne odgovaraju ljudi koji su dobro informirani, slobodni, samostalni, odgovorni. Takvim ljudima se ne može lako manipulirati, niti lako kupuju instant čuda, niti nasjedaju na velike prijevare – ističe Zora Subotić.
koje će mjere poruke s malih ekrana utjecat na život, ovisi o osobi koja ih prima.
   
Velika odgovornost medija
– No, važno je naglasiti da je odgovornost medija velika. Onaj tko ima veću moć ima i veću odgovornost. Komercijalni mediji se ne ponašaju po tom načelu. Baš suprotno, vrlo čestu veliku moć naveliko zloupotrebljavaju – upozorava Subotić.
    S RTL-a i Nove TV međutim ističu da Astro show nije nikakva novost, već se radi o programu koji je godinama prisutan na svjetskom televizijskom tržištu. No, istinski naglasak pritom stavljaju na jedan drugi aspeket cijele priče, na činjenicu da ih na emitiranje ovakvog sadržaja praktički tjera podređen položaj u odnosu na javnu televiziju.
    – Call TV nije novost, dapače, ova je vrsta programa godinama prisutna na svjetskom televizijskom tržištu. Prema prvim reakcijama i hrvatska ga je publika prihvatila, što pokazuje da postoji interes za ovakav tip interaktivnog sadržaja. Cijenimo preporuke Vijeća i poštujemo zakonske regulative, no smatramo da bi dodatna programska ograničenja bila nauštrb komercijalnih televizija, koje su već sada financijski u neravnopravnom položaju prema javnoj televiziji te im se neprirodno nastoji oduzeti njihova osnovna komercijalna funkcija. To je ono što šteti tržištu, a posljedično i gledateljima, jer televizije više neće biti slobodne uređivati vlastiti program – proručije Vedrana Cvetko, PR menadžerica Nove TV.
    Slično kazuje i Nataša Roksandić, PR menadžerica RTL-a: »Astro show je program koji se prikazuje na televizijama svih europskih zemalja. To je dio prihoda komercijalnih televizija koje nemaju luksuz prihodovanja iz RTV pristojbi«.
   
Formati za preživljavanje
Pritom dodaje da će RTL-u biti drago sudjelovati u javnoj raspravi, ukoliko je Vijeće za elektroničke medije organizira.
    – Smatramo da možemo pridonijeti ishođenju regulativa vezanih uz takove emisije. A na temelju bogatog europskog iskustva, RTL televizija je već uvela i poštuje sve standarde postavljene za prikazivanje ovakvih emisija – poručuje Roksandić.
    Komercijalne televizije očito kane učiniti sve ne bi li i dalje poput svojih europskih inačica imale pravo na daljne emitiranje formata od kojih preživljavaju. Zora Subotić, međutim, ukazuje i na neke druge mogućnosti.
    – Budući da je moć medija iznimna, »odgovorni mediji« na ovaj tip manipulacije mogli bi sustavno odgovorati kvalitetnim informacijama i znanjima koja će pomoći razvoju svijesti te, umjesto dobro zapakirane prijevare, ljudima davati kvalitetan vodič, orijentaciju, znanje, informacije i podršku o tome kako da sami nađu izlaz iz zahtjevnih životnih situacija. Mi smo odgovorna bića, u nama je rješenje naših vlastitih problema i važno je da naučimo prepoznati što i tko nam u tom može i želi pomoći, a tko nas iskorištava nudeći nam iluziju – zaključuje Subotić.
    Valjalo bi to imati na umu, dok jutrom gledate tarot majstore s malih ekrana, a to možete čak i u ambulantama opće prakse. Odluka hoćemo li život ravnati prema tarotu, do daljnjeg je uostalom ipak ponajviše na nama samima.

Povratak

AKTUALNO