![]() |
Arhiva "Iz medija"Neæu se baviti èitanjem scenarija i smjenjivanjem urednika05.04.2002.
Branko Schmidt, filmski redatelj poznat po filmovima "Sokol ga nije volio", "Vukovar se vraæa kuæi", "Božiæ u Beèu", "Srce nije u modi" i "Kraljica noæi", postao je nedavno urednik novoosnovane HTV-ove radne jedinice Umjetnièko-dokumentarnog programa, u sklopu koje su Dramska, Dokumentarna i Filmska redakcija. Kako komentirate èinjenicu da ste na sjednici Vijeæa HRT-a na kojoj su vijeænici pojedinaèno glasovali i imenovali nove urednike koje je predložila glavna urednica HTV-a vi jedini dobili èak tri glasa protiv i šest suzdržanih te komentar jednog vijeænika da mu je neprihvatljivo da urednik ovog programa bude netko tko je snimio film kakav je "Kraljica noæi", koji su, da podsjetimo, Veèernjakovi èitatelji proglasili filmom 2001. godine? - Mislim da su sudovi o "Kraljici noæi" tih ljudi doneseni iskljuèivo gledanjem foršpana u kojima smo, da bismo ljude zainteresirali za dolazak u kino, izvadili malo provokativnije sekvence pa se time stekao dojam kako se radi o erotskom filmu. Još se u vrijeme bivše glavne urednice tražilo da taj spot mijenjamo i ublažimo, što smo i uèinili. Meðutim, oèito je imidž te prve verzije spota ostao u sjeæanju ljudi. No, zanimljivo je, ali i èudno, da se onda liberalniji dio Vijeæa, ljudi kojima ni na koji naèin ne bi trebao smetati takav sadržaj, priklonio ljudima iz crkvenih krugova koji su kritike i pokrenuli. Sad, pak, radimo trodijelnu TV seriju "Kraljica noæi", pa æe i gledatelji i svi èlanovi Vijeæa moæi vidjeti da u njoj nema nièega pornografskog. Nedavno ste mi rekli kako ste ponudu glavne urednice HTV-a da preuzmete ovu dužnost prihvatili i zato što je "ispunila obeæanje da æe prednost dati struci, odnosno ljudima koji se neæe šest mjeseci morati upoznavati s poslom, koji neæe hodati, veæ - trèati". Kakve æete onda kvalitativne promjene u trku napraviti u dodijeljenom vam programu kako bi on odmah dobio one obrise kakve gledatelji priželjkuju? - Na ovom se mjestu ne mislim baviti èitanjem scenarija, smjenjivanjem i postavljanjem urednika ili bilo èime sliènim, veæ je, uz odreðivanje osnovnih smjernica kojima programi trebaju iæi, moja glavna zadaæa - stvaranje logistike unutar kuæe za funkcioniranje tih programa. Tu prije svega mislim na program koji je u posljednjih deset godina doživio velik pad, a to je Dramski, koji je na ovako niske grane dovela neriješena situacija u vezi s financiranjem hrvatskog filma. U svakoj godini jedan debitant Što onda mislite poduzeti kad je rijeè o tom pitanju? - Veæ sam razgovarao s èelnim ljudim kuæe i pokazala se velika volja da se riješi taj problem. Trenutaèno se razgovara o tome kako pribaviti taj novac koji bi se za hrvatski film osiguravao mimo Dramskog programa, a da on dobije svoj financijski kolaè u cjelini, da može normalno funkcionirati i raditi ono što je njegova temeljna zadaæa. To su prije svega dramske serije jer je upravo za time najveæa glad naših gledatelja. Zato i mislim da sam došao u dobro vrijeme, kad je i unutar ove kuæe i unutar Ministarstva kulture sazrelo razmišljanje o trajnom rješavanju financiranja hrvatskog filma. Iako ste rekli da se neæete baviti èitanjem scenarija, mislite li ipak pregledati silan istovjetan materijal koji je prije stizao na adresu Dramskog programa ili æete i tu raspisati natjeèaje za neke nove, ali ponajprije kvalitetne, dramske projekte? - To ne mislim èiniti ja, veæ to treba napraviti Jasmina Božinovska-Živalj, koja je veæ svojim urednicima dala zadatak da od tekstova koji su dosad pristigli odaberu po tri za koja misle da zaslužuju pozornost, a dosad nije bilo novca za njih pa su završili u ladicama. Dakle, najprije treba napraviti reviziju svega što veæ imamo, a onda krenuti u traženje novog materijala. Kako æemo to organizirati, zasad još ne znamo. U svakom sluèaju, uvest æemo pravilo da se u svakoj godini jednom debitantu, redatelju na Akademiji, da prilika za profesionalan rad. Stoga se moram naæi i s ljudima s Akademije kako bismo vidjeli možemo li i mi nekako pomoæi u stvaranju studentskih filmova. To bi onda bio blaži i mekši prijelaz iz klupa u profesiju. Respektabilna svota Možete li veæ sad reæi koliki je godišnji budžet potreban Umjetnièko-dokumentarnom programu kojemu ste na èelu da bi on mogao biti kvalitetno i osmišljen i realiziran? - Buduæi da je to novoosnovana jedinica, takav podatak zasad nemam. U svemu tome je kljuèno da je iz Informativnog u ovaj Umjetnièki prešao Dokumentarni program. Prije je dokumentarac bio sveden na èetiri dana snimanja. Zadani su bili neki termini koji uopæe ne pogoduju autorskom filmu, pa su se pod dokumentarcem prodavale proširene novinarske reportaže. Sad se dokumentaristima treba osigurati veæi prostor, više vremena za istraživanje... Nedavno je Filmskom programu dodijeljena i Redakcija stranog programa koju i dalje vodi Ðelo Hadžiselimoviæ, dakle kupovanje svih serija, crtiæa itd. To je velika cjelina, za koju æemo, uspijemo li razvojiti sredstva za film i Dramski program, pokušati osigurati respektabilnu svotu. No, sad je teško reæi o kojoj se ukupnoj svoti radi. Buduæi da su Dubravko Jelaèiæ Bužimski i Tomislav Kurelec prije obavljali dužnosti urednika dramskog, odnosno filmskog programa, hoæe li tu biti nekih promjena, novih imena ili æe se oni i dalje brinuti o tim programima? - Dogovorili smo se da oni normalno nastave raditi svoj posao i zasad ne vidim razlog da se tu išta mijenja. Tako kolega Bužimski ostaje urednik dramske redakcije, a Kurelec filmske. Dapaèe, gospodin Kurelec veæ se ukljuèio u stvaranje nove emisije koja æe zamijeniti "Cafe cinema", a zvat æe se "Savršeni svijet" i on je s autoricom Sandrom Antoliæ i realizatorom Vladom Klešèiæem radio na odabiru suradnika i koncepciji nove emisije koja kreæe upravo danas. Obmanjivanje javnosti Prošli ste tjedan vi i Jasmina Božinovska-Živalj smijenili dosadašnju urednicu i voditeljicu spomenutog "Cafe cinema" Zvjezdanu Bubnjar i postavili novu, Sandru Antoliæ. Što možete reæi na optužbe Z. Bubnjar da ste to uèinili "iz osobnih interesa jer se u toj emisiji nekoliko puta negativno ocjenjivao vaš redateljski rad"? - Mislim da se tu radi o obmanjivanju javnosti jer sam si baš danas dao truda i pogledao spomenutu emisiju iz studenoga prošle godine koja je, kao, sporna jer se u njoj negativno govorilo o mom filmu "Kraljica noæi". No, taj je prilog sve drugo samo ne negativan. Tako verzija Zvjezdane Bubnjar o tome zašto je smijenjena - ne stoji. Želim se okružiti struènim ljudima i mislim da razgovarate li s bilo kime tko je imalo objektivan i ne podliježe kojekakvim napisima u novinama, o Sandri Antoliæ i Vladi Klešèiæu ništa drugo ne može reæi nego da su to iznimni poznavatelji i zaljubljenici u film, koju su i prije radili tu emisiju, i to puno kvalitetnije od ekipe Zvjezdane Bubnjar. Kako podnosite i ocjenjujete pritisak medija koji su vas, odmah nakon imenovanja na novu dužnost, zaskoèili brojnim pitanjima, komentarima, primjedbama...? - U ovom trenutku mislim da je koncentracija medija i dalje aferaška. Zato bih volio kad bi nam mediji pomogli u osiguravanju novca za hrvatski film i Dramski program, u povezivanju tog programa s Akademijom, dovoðenju mladih ljudi... Svojim bi pisanjem ti mediji mogli imati kljuènu ulogu u stvaranju pozitivne atmosfere u kojoj bi se onda mogli riješiti i problemi o kojima smo govorili. Božena Matijeviæ
|
AKTUALNO
|
|||||