|
Arhiva "Iz medija"
Britanija liberalizira svoje televizijsko tržište 09.05.2002.
LONDON, 8. svibnja (Od Vjesnikove dopisnice) - Meðunarodne kompanije pripremaju se za veliku invaziju na britanski medijski prostor, nakon odluke laburistièke vlade u Londonu da radikalno smanji regulativu u sektorima komercijalnog radija i televizije. Otok bi trebao dobiti sustav elektronskih medija koji spada meðu najliberalnije na svijetu, prema planovima koje su zajednièki objavila britanska ministarstva kulture i trgovine. Neoèekivano smjeli prijedlozi, koji bi uskoro trebali biti pretoèeni u zakone, uz ostalo predviðaju ukidanje zabrane kupovanja dijelova britanske komercijalne televizijske mreže koja je otad važila za amerièke i druge strane medijske divove. Do sada je postojalo pravilo da franšize za komercijalni, ili kako ga Britanci nazivaju, nezavisni tv sektor, smiju kupovati jedino medijske kuæe s podruèja EU. No, sada se vrata otvaraju i amerièkim, kanadskim, australskim i drugim koncernima. Dosadašnja pravila zabranjivala su da netko tko ima više od 20 posto novinskog tržišta bude i vlasnik više od petine udjela u komercijalnoj televiziji. Ta zabrana i dalje važi kada je u pitanju velika mreža ITV. Smatra se, naime, da bi se radilo o prevelikoj koncentraciji medijske moæi, buduæi da na ITV otpada više od treæine ukupnog britanskog tv gledateljstva. No zato se bez ikakvih ograda otvara takozvani Peti kanal britanske televizije. Cijeli taj komercijalni kanal ili njegove dijelove moæi æe kupiti prekomorski vlasnici, ili pak domaæe novinske grupacije, ako to žele. Rijeè je o mladom televizijskom kanalu koji u prosjeku prati tek oko šest posto ukupnog gledateljstva. Peti kanal trenutaèno kontrolira njemaèki medijski koncern Bertelsmann, no oèekuje se da æe se ubrzo pojaviti novi zainteresirani kupci - od AOL Time Warnera, preko Disneya, pa do Ruperta Murdocha. Taj australski magnat koji živi u Sjedinjenim Državama posjeduje znatan dio svjetskog medijskog tržišta. Kako je u Britaniji veæ vlasnik èetiriju tiražnih listova, kao i satelitskog komercijalnog kanala BskyB, on æe biti iskljuèen iz nadmetanja za kupovinu dijelova ITV-a. No kao utješna nagrada ostaje mu moguænost da preuzme Peti kanal, što revoltira dijelove britanskog tiska, pa i neke laburistièke zastupnike. Zbog moguæe dalje koncentracije Murdochovog ionako velikog medijskog utjecaja, posebno se ljuti Guardian. Taj list donosi u srijedu karikaturu na kojoj ministrica za kulturu Tessa Jowell, na tanjuru prinosi, u obliku slasnog zalogaja, Peti kanal, darujuæi ga božanstvu koje izgleda kao - Murdoch. Ministrica Jowell tvrdi meðutim: »Mediji Ujedinjenog Kraljevstva predugo su bili pretjerano regulirani i previše zaštiæeni od konkurencije.« Najavljenim reformama britanska vlada kani taj veæ ionako uspješan sektor, koji znatno sudjeluje u izvozu, uèiniti još komercijalnijim i pretvoriti ga u još važniji izvor nacionalnog bogatstva. Liberalizacija radiotelevizijskog prostora omoguæit æe po prvi put da neka tv kompanija može kontrolirati cijelu Nezavisnu televiziju ITV, što do sada nije bilo moguæe. Na tom polju oèekuje se stoga niz akvizicija i fuzioniranja, iz èega bi mogle niknuti nove i jaèe medijske grupacije. Vlada u Londonu ipak pazi da ne doðe do monopoliziranja medijskog prostora. Stoga novinske grupacije koje drže više od 20 posto nacionalnog novinskog tržišta i dalje ne smiju posjedovati više od 20 posto udjela u ITV. Vlada takoðer inzistira na tome da se na svakom, pa i lokalnom podruèju, moraju èuti najmanje tri »medijska glasa« - i u novinama i na komercijalnoj televiziji ili komercijalnom radiju, ne raèunajuæi nacionalnu mrežu BBC i njegove rtv programe. BBC ostaje zasebna kategorija, javna televizija koja se financira od pretplate - za razliku od nezavisnih tv postaja koje žive od reklama. Premda najavljene promjene znaèe najveæu reformu britanskih medija u zadnjih 20 godina, uspješna javno-komercijalna dvojna formula ostaje na snazi.
Jasna Zaniæ Nardini
Povratak
|
 |
|