|
Arhiva "Iz medija"
Al Jazeera ispreskakala medijsku velesilu 03.04.2003.
I amerièka miljenica Madonna sama je stopirala prikazivanje novoga videospota »American Life«, u kojemu se igra rata na modnoj pisti okružena plesaèima u maskirnim uniformama - kako ne bi nekoga dodatno provocirala. Sve bi bilo jednostavnije shvatiti kada i Madonna i »Armagedon« ne bi bili pravi holivudizirani projekti koje je upravo tamošnja industrija inaugurirala u najprofitabilnije modele rada. Meðu sadržaje koji se nikako ne bi smjeli prikazivati na MTV-u i od kojih bi trebalo zaštititi oèi i uši nevine publike ubrojani su rat, vojnici, bombe i socijalni neredi, cijeli popis tema koje kao da se trenutaèno, po nekima, ne može u izobilju pronaæi na televizijskim ekranima. Ako se nekome ne sviða rijeè »eskapizam« u popularnoj kulturi, zadnji manevar velikih zabavljaèkih korporacija pokazuje da se umivanje slike i spuštanje glave u pijesak dogaða èim se malo poremeti dosadni red vožnje - videospot-reklama i tako u nedogled. MTV je poruèio osoblju da izbjegavaju pjesme s osjetljivim naslovima poput »B.O.B.« (»Bombs Over Baghdad«) amerièkih repera Outkast, a engleski BBC Radio 1 izbacio je iz svojega programa »Bandagesh«, pjesmu novopridošlica Hot Hot Heat zbog èestog ponavljanja rijeèi »zavoji«. BBC-jevi djelatnici brzo su zamotali zavoje oko ušiju slušatelja kako ih ne bi dodatno živcirali razmišljanjem o sudbinama britanskih vojnika u Iraku. Prošli tjedan u Vjesniku pisali smo o tome kako je, možda, najveæi paradoks trenutaène medijske borbe da je medijsku velesilu SAD ispreskakala tehnièki prošlostoljetna tv-postaja Al Jazeera. U nekalorièni fast-food sendviè zapadne tv-cenzure dodala je gorak zaèin slika zarobljenih i ubijenih amerièkih vojnika, koje su zgranule sve sklone razmišljanju kako je aktualna vojna akcija zapravo lagodan pohod »kralja« na pustinjske pješake. Po svemu sudeæi, medijska pobjeda pala je i u drugoj rundi, jer zapadni mediji, uljuljkivanjem publike friziranim novinarskim izvješæima s terena i nuðenjem umivenih zvukova, pokušavaju iz vatre vaditi kestenje koje je ondje pobacano i užareno. Situacija je oèito rastegla živce mnogih. Stoga se za održanje nužne kakvoæe morala na tv-ekrane i radijske postaje »koalicije« pripuštaju samo ispeglane slike, a po radijskim postajama vrte upotrebljive pjesme. Prvo pitanje moglo bi biti: jesu li gledatelji, ne samo MTV-a, infantilni ili je urednièka taktika zvana »ne talasaj«, kao izvršna odluka, odnijela konaènu pobjedu? Pitanje koje se zadnjih dana provuklo medijskim prostorom i zabrinulo njegove korisnike i sudionike bilo je ono o opæem padu vjerodostojnosti ratnih izvješæa i zabrinutošæu zbog dodatnoga brifinga tv-osoblja »kod kuæe«. Doduše, bilo je samo pitanje trenutka kada æe situacija s iraèkim ratom, kao i s rušenjem World Trade Centra 2001., dovesti do sliènih medijskih stega. Prije godinu i pol dana, »Clear Channel«, najveæi vlasnik amerièkih radiopostaja (svake desete), sastavio je popis pjesama koje u situaciji nacionalne žalosti zbog teroristièkih napada nije bilo zgodno puštati, a meðu njima su se našli i biseri, poput »Imagine«, »New York, New York«, »What A Wonderful World«, »Bridge Over Troubled Water« itd. Interni popis koji je procurio u javnost bio je nezgodan primjer neoèekivanoga udara iznutra. Naime, ako urednik ili šef radijske postaje sastavi takvu listu, možemo misliti što nas èeka kada stvari u svoje ruke uzme netko nedobronamjeran. Tada je žrtvom pao i stari vrag Jerry Lee Lewis s »Great Balls Of Fire«, premda svi znaju na koje je lopte mislio. Zanimljivo je da friški moralizatorski popis, kojim se pjesme proglašavaju neprikladnima, objavljuje korporacija MTV koja mirne duše pušta modne revije sa životninjskim krzom i sliène »nekorektne« sadržaje, te glomaznim reklamnim strojem ubire goleme profite ne razmišljajuæi ni trenutka o moralnim naèelima. Najkraæe, dvoliènost izvršnih struktura profitabilnih tv-postaja pokazala se jasno kao rasvijetljeno noæno nebo nad Bagdadom, a istjerivanje medijske èistoæe opet je postao omiljeni sport dežurnih tumaèa skrivenih znaèenja popularne glazbe.
Hrvoje Horvat
Povratak
|
 |
|