hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Mecima do brzopoteznog dogovora

09.01.2004.


Pucnji u vlasnika Nove TV, poduzetnika Ivana Æaletu, pokazalo se, oznaèit æe novu stranicu na domaæem televizijskom tržištu jer æe Hrvatska ubrzo nakon dovršenog natjeèaja za privatizaciju Treæeg programa i ulaska RTL-a u Hrvatsku, dobiti još jednog respektabilnog stranog medijskog igraèa.
    Do odluke o prodaji nije došlo nimalo lako, štoviše, da bi do nje došlo, kako ispada, trebalo je poteæi i nešto krvi. Ma što tko rekao i kojim razlozima objasnio odluku o prodaji Nove TV, ona se nikako ne može odvojiti od pucnjeva upozorenja ispaljenih u Æaletu i prethodne dugotrajne razmirice oko vlasnièkih i dionièarskih odnosa na prvoj domaæoj privatnoj televiziji s nacionalnom koncesijom.
   
UDVOSTRUÈENA CIJENA

U kuloarima se, èini se, itekako utemeljeno spekulira kako su pucnjevi na Æaletu bili upozorenje i pritisak da pristane na što bržu prodaju Nove TV stranim ponuðaèima. Æaleta je od Nove TV napravio profitabilnu televiziju, a ulaskom na slovensko tržište preko TV3 i bosansko preko OBN-a, pokazao kako umjesto zaraðivanja prodajom programa planira zaraðivati radom na njemu.
    Napad na njega, s druge strane, pokazuje kako njegovi oponenti žele èim prije, još prije nego RTL poène emitirati program, unovèiti Novu TV u koju gotovo ništa nisu uložili, te tako brzo zaraditi milijune eura.
    O tome da æe Novu TV prodati stranim partnerima spekuliralo se još prošlog ljeta, dok se nije niti znao koncesionar Treæeg programa, a kao najizgledniji kandidati spominjane su strane medijske kompanije koje su i sudjelovale na natjeèaju, News corporation Ruperta Murdocha te CME Ronalda Laudera. Kao cijena Nove TV u javnosti se isprva baratalo s 20-ak milijuna eura što je u Novoj TV ocijenjeno kao pokušaj rušenja cijene jer prema rijeèima direktora Nove TV Ivice Blažièka, samo godišnje ulaganje u pogram iznosi oko 12 milijuna eura, pa se trenutaèno barata iznosom od oko 40 milijuna eura s tim da je, èini se, CME trenutno u prednosti sa sedam milijuna eura boljom ponudom od Murdocha.
    Motivacija za kupnju Nove TV od strane CME-a ili News corporationa, sasvim je jednostavna. CME ima agresivnu poslovnu politiku prodora na tržišta tranzicijskih zemalja, a želju za ulazak na hrvatsko tržište je pokazao i u utrci za Treæim programom jasnim najavama kako ima novac te kako ga je spreman uložiti pokazujuæi time kako hrvatsko tržište smatra itekako bitnim za svoju poslovnu politiku.
   
MODEL PO UZORU NA SSNMT

Marketinško tržište, koje je i osnovni izvor financiranja komercijalnih televizija, u Hrvatskoj je prošle godine iznosilo oko dvije milijarde kuna, a studije i druga tranzicijska iskustva pokazuju kako postoji, istina ne velik, ali dodatni prostor za njegov rast. Eventualnim povezivanjem Nove TV sa svojim slovenskim ispostavama, CME bi s jedne strane mogao otvoriti prostor za dodatnu isplativost i profitabilnost racionalizacijom troškova, a s druge bi stvorio solidnu osnovu za izgradnju neèega nalik regionalnoj TV mreži èiji je jedan od moguæih modela funkcioniranja pokazao upravo Æaleta franšizom sa Story SuperNovom. Ujedno bi takav medijski položaj CME-u mogao poslužiti i kao polazna toèka za neke buduæe projekte i prodor na Hrvatskoj susjedna istoèna tržišta.
    S duge strane, News corporation jedan je od najveæih medijskih svjetskih igraèa, ali s minimalnom prisutnošæu i udjelom na istoènoeuropskim prostorima. Prvi iskorak na tom podruèju napravio je u Bugarskoj gdje su vlasnici najgledanije televizije, a poslovna politika jasno pokazuje kako nakon veæ zasiæenih zapadnih tržišta jedno od osnovnih podruèja rasta jest upravo Istoèna Europa. Projekt bugarske televizije za News corporation se pokazao kao uspješan pilot projekt u tom smjeru, a krajni Murdochov cilj jest ulazak na veæa istoènoeuropska tržišta poput poljskog i ruskog, za što se namjerava koristiti i iskustvima te temeljima postavljenim upravo u Bugarskoj, a zatim i u Hrvatskoj.
    Kako su pucnjevi na Æaletu i nakon toga brzopotezni dogovor u KBC-u Dubrava pokazali, u prodaji Nove TV jedino otvoreno pitanje ostaje ime novog vlasnika.

Zvonimir MAMIÆ

Povratak

AKTUALNO