hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Vlada zatvara vrata prodaji Slobodne Dalmacije EPH-u?

16.04.2004.


ZAGREB – Vlada je preko noæi u Zakon o medijima vratila odredbu o nedopuštenoj tržišnoj koncentraciji prema kojoj isti nakladnik na tržištu može imati najviše 40 posto udjela u prodanim primjercima dnevnika ili tjednika. Još u srijedu novinarima je podijeljen prijedlog Zakona o medijima u kojem odredbe o nedopuštenoj tržišnoj koncentraciji nije bilo što bi znaèilo da bi se i na medije primjenjivale odredbe Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. No, uoèi sjednice Vlade u èetvrtak novinarima je podijeljena nova verzija Zakona o medijima u kojoj je osvanuo èlanak kojim se regulira nedopuštena koncentracija na tržištu što svjedoèi da i sama Vlada nije bila na èistu kako se boriti s pitanjem koncentracije medija na tržištu.
    – Imali smo nekoliko alternativa, a za odredbu o ogranièenju koncentracije na tržištu odluèili smo se temeljem iskustava drugih zemalja, kazala je novinarima Jadranka Kosor, potpredsjednica Vlade i predsjednica Gospodarsko-socijalnog vijeæa koje je juèer, uoèi sjednice Vlade, raspravljalo o Zakonu o medijima.
   
Nedopuštena koncentracija

»Nedopuštena je svaka koncentracija poduzetnika na tržištu naklade opæeinformativnih dnevnika, odnosno na tržištu opæeinformativnih tjednika kojom bi tržišni udjel sudionika konkretne koncentracije poduzetnika na tržištu nakon njene provedbe prelazio 40 posto ukupno prodane naklade opæeinformativnih dnevnika, odnosno tjednika u RH«, sadržaj je èlanka 37. zakona o kojem je proteklih tjedana bilo spora. Nakladnik s nedopuštenom koncentracijom na tržištu, kako se objašnjava u zakonu, ne može stjecati dionice ili udjele u nakladniku opæeinformativnog dnevnika, odnosno tjednika.
    Zakon o medijima, koji u saborsku proceduru ide po hitnom postupku poèet æe se vrlo brzo primjenjivati. Njegova primjena, prije svega u dijelu koji govori o nedopuštenoj tržišnoj koncentraciji, u pitanje bi mogla dovesti privatizaciju »Slobodne Dalmacije«, odnosno moguæi ulazak EPH u vlasnièku strukturu splitskog dnevnika. Iako službenih podataka o tome koliko koja medijska kuæa zauzima tržišnog prostora svojim izdanjima nema, neslužbeno se kazuje kako bi ulaskom u »Slobodnu Dalmaciju« EPH mogao prekršiti odredbe o dopuštenoj tržišnoj koncentraciji.
   
Zbroj udjela nakladnika

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prije kupnje, kako je na Vladi istaknuo Božo Biškupiæ, ministar kulture, zbrojit æe udjele nakladnika i ako taj udio prelazi 40 posto neæe doæi do prodaje. Ne podnesu li nakladnici prijavu namjere o koncentraciji mogli bi biti kažnjeni s milijun kuna.
    Nove odredbe zakona nakladnike obvezuju da nadležnom ministarstvu do 30. travnja dostave izvješæe o financijskom poslovanju za prošlu godinu. Izvješæe bi moralo sadržavati i podatke o prihodu i tržišnom udjelu na tržištu èitatelja, gledatelja ili slušatelja te prihodu i tržišnom udjelu na tržištu oglašavanja, kao i podatke o oglašivaèima ili marketinškim agencijama preko kojih ostvare više od 10 posto godišnjeg marketinškog prihoda.
    Tijekom rasprave na GSV-u o Zakono o medijima sindikati su se založili za osnivanje Vijeæa za profesionalnost i etiènost rada medijskih kuæa, po uzoru na njemaèku praksu. Sindikati imaju dosta primjedbi i na odredbe o ispravkama te zahtijevaju da se dopusti podizanje tužbi i bez prethodne objave ispravka. Poslodavce, pak, smeta èinjenica da zakonske odredbe omoguæuju svakom da tuži nakladnika, a takva »persumirana krivnja«, kako veli Bernard Jakeliæ, glavni direktor Hrvatske udruge posldoavaca, nakladnike može dovesti u nepovoljan položaj, pa èak i steèaj.

Gabrijela GALIÆ

Povratak

AKTUALNO