hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

EPH i Slobodna više od 40 posto tržišta?

30.07.2004.

ZAGREB – Tajenje podataka o prodanim primjercima hrvatskih dnevnih novina te tvrdnja da se Vijeæu za zaštitu tržišnog natjecanja mora vjerovati kada kaže da dnevna opæeinformativna izdanja Europapress holdinga i Slobodne Dalmacije ne èine više od 40 posto toga tržišta, izazvalo je žestoke reakcije hrvatskih medijskih struènjaka. Nije ni èudno, buduæi da taj podatak ne da ne bi smio biti tajna, nego je èak po Zakonu o medijima nakladnik na svaki svoj primjerak novina dužan napisati koliko je primjeraka toga dana tiskao. No, kako se za nepoštivanje te zakonske odredbe nije predvidjela apsolutno nikakva kazna, naravno da to nitko ne poštuje.
   

Neovisne agencije o nakladi i prodaji

– To što Vijeæe radi vrlo je èudno. Znam da su i u Slobodnoj Dalmaciji mahom zainteresirani da se, bez obzira na sve posljedice, realizira posao s EPH, no potencijalni rizik koji u tome stoji vrlo je velik – smatra Geza Stantiæ iz Vijeæa za medije HHO-a, dodajuæi kako je važno da u ovom procesu svi podaci budu transparentni. Stantiæ smatra da bi se taj problem vrlo lako riješio kada bi u Hrvatskoj, kao u drugim europskim zemljama, podatke o nakladi i prodaji novina utvrðivale neovisne agencije, a prema njihovim podacima plaæa se cijena oglasnog prostora.
    I èelnik HHO-a Žarko Puhovski smatra da je Vijeæe trebalo jaèe argumentirati tvrdnju da udio EPH i Slobodne Dalmacije na tržištu dnevnih opæeinformativnih novina ne prelazi dopuštenih 40 posto.
    – Nitko u javnom životu nema pravo tražiti da mu se vjeruje na rijeè, pa tako ni predsjednica Vijeæa za zaštitu tržišnog natjecanja – kaže Puhovski.
   
Zgroženi izjavama Olgice Spevec

Sliènog je mišljenja i Zorislav Antun Petroviæ, predsjednik Transparency Internationala Hrvatska, koji se èudi izjavama predsjednice Vijeæa Olgice Spevec.
    – Ne vidim zbog èega Vijeæe ne bi predoèilo podatke o prodaji novina, kada bi ionako nakladnici prema sadašnjem zakonu svaki nakladnik morao objaviti svoju vlasnièku strukturu, a meðu ostalim i prosjeènu nakladu – kaže Pertoviæ, dodajuæi da je s nevjericom èitao da predsjednica Vijeæa uopæe traži od javnosti da joj vjeruje na rijeè.
    Zanimljivo je i da u Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja odnedavno ima obavezu voditi Upisnik svih medija, ne znaju smiju li novinarima davati podatak o prijavljenoj nakladi, pa su naš pismeni upit proslijedili u Ministarstvo kulture i zatražili njihov blagoslov. Naravno, on tijekom juèerašnjeg dana nije stigao, tako da do službenih podataka nismo uspjeli doæi. No, glasnogovornica Ministarstva kulture Sunèana Glavak kazala nam je da, što se njih tièe, podaci o nakladnicima ne mogu biti tajni, pa tako ni podatak o nakladi i prodaji novina.
    Prema nekim neslužbenim podacima o nakladi upravo onih dnevnih novina koje je obraðivalo Vijeæe, ispada da Jutarnji list i Slobodna Dalmacija imaju malo više od 40 posto udjela na tržištu. No, kako je Vijeæe zbrajalo i podatke Osjeèkog doma, koji izlazi tek tri puta tjedno, a istovremeno nije zbrajala podatke EPH-ovog Dnevnika, jasno je da bi taj postotak bio još i veæi.

Saša VEJNOVIÆ

Povratak

AKTUALNO