hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Fotografija kao izvor emocija

20.12.2004.

"Brojna

LESTANS - U talijanskom gradiæu Lestans, nedaleko od Spilimberga i Udina u regiji Friuli-Venezia Giulia, u subotu naveèer otvorena je izložba pulskog fotografa i urednika fotografije Glasa Istre Eduarda Strenje »Histria«. Strenja se predstavio 61-om fotografijom objavljenom u Glasu Istre u serijalu duplerica »Pod starim voltama – istarskim gradiæima u pohode«, koje su poèele nastajati u veljaèi 1995. godine u suradnji s pjesnikom i novinarom Danielom Naèinoviæem.
Izložba je postavljena u galeriji »John Phillips i Annamaria Borletti«, središtu prestižne udruge C.R.A.F. - Centro di ricerca e archiviazione della fotografia (Centar za istraživanje i arhiviranje fotografija). Udruga djeluje od 1993. godine, a njezine su zadaæe prireðivanje izložaba, održavanje teèajeva i seminara o fotografiji, oèuvanje fotografskog fundusa o regiji te katalogiziranje materijala radi oèuvanja baštine. Tu se prireðuju izložbe domaæih i stranih autora, s posebnih naglaskom na prožimanju kultura, odnosno kulturama u doticaju.
Nazoène je pozdravila naèelnica mjesta Sequals, kojem Lestans pripada, Francesca Piuzzo, istièuæi da je fotografija »element« koji približava ljude te stalno iznova prenosi emocije.
- Veseli nas što veèeras ovdje izlaže Eduard Strenja, donoseæi viziju svoje Istre koja nas podsjeæa na Friuli, kao što je bilo nekada – kazala je Piuzzo.

Sliènosti Istre i Friulija

Elio De Anna, predsjednik provincije u èijem je sastavu Lestans te ujedno predsjednik C.R.A.F.-a, rekao je: »C.R.A.F. u svojim izložbama i projektima nije usredotoèen samo na naš teritorij u užem smislu, mi tu prireðujemo izložbe koje se tièu na neki naèin cijelog podruèja Alpe-Adria, to je svojevrstan laboratorij raznih umjetnièkih tendencija. Strenja nam donosi viziju realne Istre, on je predstavio lica i nalièja Istre kakvu znamo, ali i one manje poznate, unoseæi u sve to i nešto povijesti te tradicije te je zbog toga toliko važno to prožimanje raznih kultura, ono je neopisivo bogatstvo. Kroz Strenjine vizije Istre ustvari vidimo kakav je i Friuli nekada bio, pa osjeæamo i neku vrst nostalgije«.
Novinar Glasa Istre, dopisnik iz Trsta Elio Velan, jedan od zaslužnih što se ova izložba dogodila buduæi da je povezao Strenju s ovim prestižnim centrom, govorio je ponešto o našim novinama navodeæi da je to nezavisni dnevnik koji veæ desetljeæima prati zbivanja na ovome podruèju. I Velan se osvrnuo na sliènosti Istre i Friulija, istièuæi da je ganut što predstavlja svoju zemlju u Friuliju, koji je takoðer na neki naèin njegova zemlja.
Velan se prisjetio kako su nastajale reportaže/duplerice, kada su Strenja i Naèinoviæ obilazili istarske gradiæe, predstavljajuæi ih iz drukèijeg kuta, prodiruæi u povijest te donoseæi tople ljudske prièe. Velan je nazoènima prenio i pozdrave glavne urednice Glasa Istre Eni Ambroziæ koja nije mogla prisustvovati otvaranju izložbe.
Strenja je rekao da su mu ti pohodi istarskim gradiæima bili iznimno dragi, da su te duplerice donosile i umjetnièke fotografije buduæi da su nudile velike moguænosti izražavanja, a naglasio je da su duplerice inaèe dio tradicije Glasa Istre. Eduard Strenja naglasio je da katalog izložbe, koji je oblikovao grafièki urednik Mario Rosanda, ima format »Glasa Istre«. Rekao je da je u nastajanju tih duplerica, kao uostalom i svih drugih reportaža, iznimno veliku važnost imao timski rad na relaciji novinar-fotoreporter-urednik-dizajner.

Najveæa fotobiblioteka

Francesca Piuzzo, naèelnica Sequalsa, kazala je za naš list da je taj kraj, osim po centru C.R.A.F., poznat i po velikom izraðivaèu mozaika Gian Domenicu Facchini, a tu je roðen i veliki boksaè Primo Carnera, u èast kojeg se svake godine održavaju boksaèki turniri.
Elio De Anna je naglasio da je rijeè o srednjoeuropskom teritoriju te da ga je uvijek veselilo upoznati fotografe iz raznih krajeva svijeta koji na svojim fotografijama donose razlièitosti, posebno one iz istoène Europe. De Anna je naglasio da bi bilo zanimljivo posjetiti te iste istarske gradiæe za desetak godina i vidjeti što se u njima promijenilo, odnosno kako procesi globalizacije utjeèu na male kulture, mjesta i na razne oblike umjetnosti, jer, kako je posebno istaknuo, »razlièitosti su temelj Evrope, odnosno one èine Europu«.
Walter Liva, direktor C.R.A.F.-a, rekao nam je da se u vili gdje je prekjuèer otvorena Strenjina izložba organiziraju teèajevi fotografije za zainteresirane polaznike iz cijele Europe, te da postoji moguænost besplatnog smještaja i pohaðanja teèajeva za najviše 20 polaznika odjednom. Centar ima dvije stalno zaposlene osobe te èetiri stipendista i niz suradnika. Tu je postoji i najveæa biblioteka o fotografiji u ovome dijelu Europe, s brojnim fotomonografijama, knjigama o povijesti fotografije, a saznali smo i da brojni studenti tu pišu svoje diplomske radove. Trenutno, kazao je Liva, »radimo na digitalizaciji fotografija za potrebe web siteova regije Friuli-Venezia Giulia, a do sada smo ih digitalizirali oko 6.500«.

Vanesa BEGIÆ

Snimila Adriana TOŠIÆ

Povratak

AKTUALNO