|
Arhiva "Iz medija"
Turek protuustavno izlistavao telefonske razgovore novinara 12.02.2005.
|
Franjo Turek, glavni akter aktualne afere u kojoj su visoki policijski državni dužnosnici i novinari optuženi za podrivanje države, svoju je konstrukciju zavjere protiv Hrvatske osmislio (i) na temelju protuustavnog izlistavanja telefonskih razgovora novi nara i dužnosnika. Naime, predsjednik Vijeæa za nadzor sigurnosnih službi u ostavci Vlatko Cvrtila našem je listu izjavio kako je POA u ožujku 2004., odgovarajuæi na zahtjev novinara za istragom o »Turekovoj prezentaciji«, vijeæu odgovorila da je izliste telefonskih razgovora novinara pregledavala u skladu s Vladinom uredbom koja joj to omoguæuje. Rijeè je o »Uredbi o obvezama iz podruèja nacionalne sigurnosti RH za pravne i fizièke osobe u telekomunikacijama«, koju je 15. svibnja 2003. potpisao tadašnji premijer Ivica Raèan. I doista: u èlanku 16. te uredbe, objavljene u broju 83. »Narodnih novina« iz 2003., stoji kako je »operativno-tehnièki centar za nadzor telekomunikacija nadležan za ocjenu nužnosti i ispravnosti primjene funkcije tajnog nadzora«. Da ne bi bilo zabune o tome što je to »operativno-tehnièki centar za nadzor«, pojašnjava èlanak 4. uredbe: »Protuobavještajna agencija (POA) je, prema Zakonu o sigurnosnim službama RH, nadležna agencija za obavljanje poslova operativno-tehnièkog centra za nadzor telekomunikacija (u daljnjem tekstu: Operativno-tehnièki centar za nadzor telekomunikacija)«. U toj uredbi, dakle, POA je pronašla zakonsko uporište za pregledavanje telefonskih brojeva koje su novinari i visoki policijski dužnosnici meðusobno nazivali.
Ustavni sud šuti
Ali struènjakinja za medijsko pravo Vesna Alaburiæ ne sumnja da je takav postupak POA-e – a možda i sama Raèanova uredba – protuustavna. »To je banalno jednostavno. Ustav kaže da se ljudska prava graðana mogu ogranièiti iskljuèivo zakonom, radi zaštite legitimnih ciljeva nacionalne sigurnost, ili kad ne postoji neki drugi, manje škodljiv naèin kako bi se postigao isti uèinak«. Isto tako, kaže Alaburiæ, propisuje èlanak 8. Europske konvencije o ljudskim pravima, koja propisuje da se ljudska prava mogu ogranièiti »ne samo zakonom u formalnom, nego i u sadržajnom smislu«, što znaèi da zakon mora biti precizan, usklaðen s ustavom i primjeren demokratskim standardima. »Nema dakle nikakve dvojbe da se ljudska prava ne smiju ogranièavati bilo kakvim podzakonskim ak
Raèan: Ne sjeæam se Ne sjeæam se konkretne uredbe, odgovorio je juèer Ivica Raèan na pitanje našega lista zašto je potpisao takav dokument. »Potpisivao sam sve što je prošlo proceduru u Vladi. A Vladu nije prošlo ništa s èim se nije suglasio saborski Odbor za zakonodavstvo«, kaže bivši premijer.
D. C. Ugledni CPJ internacionalizirao »aferu Turek« Odbor za zaštitu novinara (CPJ) iz New Yorka, utjecajna nezavisna nevladina organizacija, objavio je u èetvrtak na svojoj web stranici vijest o »aferi Turek«. »Pet nezavisnih hrvatskih novinara zatražili su u ponedjeljak da Vlada istraži tvrdnje kako ih je Protuobavještajna agencija (POA) pokušala diskreditirati nakon što su izvještavali o osjetljivim pitanjima ratnih zloèina«, poèinje CPJ vijest od tridesetak redaka u kojoj potanko opisuje sluèaj. Opisujuæi kontekst afere, CPJ na kraju izvještaja podsjeæa da se »nacionalistièka HDZ-ova vlada tijekom '90-ih oslanjala na tajne službe kako bi proganjala nezavisne novinare. Reformistièka vlada poslije 2000. ogranièeno je napredovala u reformi tih politiziranih agencija. U listopadu 2004., agenti POA-e prijetili su i ucjenjivali neovisnu novinarku Helenu Puljiz želeæi je pridobiti da postane informator POA-e«. Vijest CPJ-a o Hrvatskoj objavljena je zajedno s vijestima o ugrožavanju novinara u Meksiku, Kuvajtu, Togou, Haitiju, Rusiji, Iraku, Pakistanu, Nepalu, Azerbajdžanu, Kongu... | tima. Ako se to dogodi, takve odredbe valja odmah rušiti«, kaže Alaburiæ. Neki su i to pokušali – ali odgovora još nisu dobili. Kako su našemu listu objasnili u Korporativnim komunikacijama VIP-a, ta je telekomunikacijska tvrtka »sredinom lipnja 2003. predala Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti toga propisa s Ustavom. Do sada od Ustavnog suda nismo dobili nikakav odgovor«, stoji u pismenom odgovoru VIP-a našem listu.
Samovoljno prisluškivanje
A da spomenuta uredba POA-i omoguæuje da posve sama zatraži ne samo izliste telefonskih razgovora graðana, nego i pregled sadržaja tih razgovora – što dakle znaèi doslovno prisluškivanje – dokazuju neki èlanci te uredbe. Èlanak 21.: »Nadzor poziva primjenjuje se na subjekt tajnog nadzora, pri èemu funkcija tajnog nadzora mora osigurati: sadržaj poziva; podatke o pozivu«. Èlanak 23.: »Podaci o pozivu moraju sadržavati: identifikacijske podatke sredstava za komuniciranje koja su pokušala ostvariti telekomunikacijsku vezu, neovisno o tome jesu li u tome uspjela ili ne; druge podatke vezane uz identitet subjekta tajnog nadzora; podatke o korištenim telekomunikacijskim uslugama i pripadajuæa obilježja; podatke vezane uz status ciljane telekomunikacijske usluge; datume i vremena telekomunikacijske aktivnosti; lokaciju subjekta tajnog nadzora«. Uredba propisuje i da davatelji telekomunikacijskih usluga moraju èuvati arhivu svih poziva u proteklih godinu dana, i o njima obavijestiti POA-u u svakome trenutku, na njezin zahtjev, koji, èini se, nièim ne mora biti obrazložen. Osim toga, uredba propisuje da telekomunikacijske tvrtke svoje ureðaje moraju ugoditi tako da onaj tko je prisluškivan ne smije znati da ga prisluškuju – kvaliteta poziva, naime, ne smije se pogoršati tijekom prisluškivanja. Tako je, dakle, premijer Ivica Raèan u svibnju 2003., po svemu sudeæi, potpisao protuustavni dokument koji je tajnoj službi dao neogranièenu moguænost samovoljnoga prisluškivanja svakoga graðanina ove zemlje. A ona je to, kako vidimo, obilato i koristila. Radna skupina saborskog Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost posjetila je juèer, zajedno s èlanovima Vijeæa za civilni nadzor sigurnosnih službi, sjedište Protuobavještajne agencije, gdje je pregledala dio dokumenata vezanih uz navodno praæenje petero novinara. Skupina planira obaviti i razgovore s bivšim ravnateljem POA-e Franjom Turekom.
Boris PAVELIÆ |
Povratak
|
 |
|