![]() |
Arhiva "Iz medija"Novinari prisluškivani na temelju Raèanove uredbe27.02.2005.
Cvrtila nam je juèer iznova potvrdio informaciju koju je naš list veæ objavio - da je POA 2003. Vijeæu za nadzor sigurnosnih službi odgovorila da je izliste telefonskih razgovora novinara naèinila na temelju »Uredbe o obvezama iz podruèja nacionalne sigurnosti RH za pravne i fizièke osobe u telekomunikacijama«, koju je 15. svibnja 2003. potpisao tadašnji premijer Ivica Raèan. Ta uredba, ukratko, obvezuje sve telekomunikacijske tvrtke da na neobrazloženi zahtjev POA-e dostave podatke o svim telefonskim razgovorima u državi tijekom posljednjih godinu dana. Na temelju izlista novinarskih razgovora pribavljenih na osnovi te uredbe - ali i uz druge špijunske metode - nastala je veæ znamenita »Turekova prezentacija«, u kojoj je bivši ravnatelj POA-e haaške istražitelje, državne dužnosnike i novinare optužio za organiziranu i koordiniranu zavjeru protiv Hrvatske. »Kad je Vijeæe za nadzor sigurnosnih službi 2003. POA-u pitalo kako je izlistavala novinarske razgovore, POA je odgovorila da je to uèinila na temelju spomenute uredbe«, kazao nam je Cvrtila, dodajuæi da postojeæi sustav ima »mnogo sivih zona« kojima POA može zaobiæi zakonitost. »Vijeæe je razmatralo moguænost da pred Ustavnim sudom ospori tu uredbu, ali smo neformalnim kanalima obaviješteni da jedna ustavna tužba veæ postoji, pa smo odustali«, kazao je Cvrtila. Uistinu, ustavnu tužbu protiv Raèanove uredbe sredinom lipnja 2003. pokrenula je telekomunikacijska tvrtka VIP, ali odgovor Ustavnoga suda, kako smo prije desetak dana doznali u VIP-u, još nije došao. U meðuvremenu, podnesena je još jedna ustavna tužba, ovaj put puèkog pravobranitelja Jurice Malèiæa, koji sumnja da uredba otvara moguænost kršenja ljudskih prava. Da je spomenuta uredba protuustavna, veæ je nekoliko puta ustvrdila odvjetnica i struènjakinja za medijsko pravo Vesna Alaburiæ, koja tvrdi da se »ljudska prava ne smiju ogranièavati bilo kakvim podzakonskim aktima. Ako se to dogodi, takve odredbe valja odmah rušiti«. A kakve sve moguænosti tajnoj službi daje spomenuta uredba, neka èitatelji prosude sami na temelju samo dva èlanka te uredbe. Èlanak 21.: »Nadzor poziva primjenjuje se na subjekt tajnog nadzora, pri èemu funkcija tajnog nadzora mora osigurati: sadržaj poziva; podatke o pozivu«. Ili èlanak 23.: »Podaci o pozivu moraju sadržavati: identifikacijske podatke sredstava za komuniciranje koja su pokušala ostvariti telekomunikacijsku vezu, neovisno o tome jesu li u tome uspjela ili ne; druge podatke vezane uz identitet subjekta tajnog nadzora; podatke o korištenim telekomunikacijskim uslugama i pripadajuæa obilježja; podatke vezane uz status ciljane telekomunikacijske usluge; datume i vremena telekomunikacijske aktivnosti; lokaciju subjekta tajnog nadzora«. Uredba, inaèe, nije baš kratka. Boris PAVELIÆ
|
AKTUALNO
|
|||||