hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Izbor strateškog partnera: po(r)uke sluèaja »Novi list«

02.04.2005.

Nakon što je Skupština dionièara »Novog lista« prekjuèer odluèila krenuti u treæi krug vlasnièkog restrukturiranja kompanije (prvi je bio 1993., a drugi 1999.), kako bi do kraja ove godine 30-postotni udjel investicijskog (sada u posjedu amerièkog financijskog fonda, MDLF-a) zamijenila udjelom novog strateškog partnera iz novinsko-nakladnièke djelatnosti, taj se strateški potez sa strane može tumaèiti na najmanje tri naèina.
    Prvo, moglo bi se na tu vijest brzopotezno procijeniti da ni Novi list, s nacionalnom mrežom svojih novinskih partnera, više ne može trajnije opstati u veæ polukoloniziranom medijskom prostoru, koji je u hrvatskoj tranziciji kobno »zaèinjen« prethodnom predajom niza kljuènih gospodarskih i financijskih potencijala strancima (bankarskog sustava, nacionalne štednje, telekom i farmaceutskog tržišta, trgovaèkog i turistièkog prostora, više desetaka tisuæa nekretnina itd.). Ali, u sluèaju Novog lista to ne važi, jer je u stalnom, višegodišnjem poslovnom zamahu, radi uz dobit, stalno unapreðuje svoj imidž, te bez strateškog partnera može preživjeti sigurno još najmanje èetiri godine.
   

Od Supila do strateškog partnera

Drugo, moglo bi se još brzopoteznije na tu istu vijest procijeniti da veæinski dionièari Novog lista (meðu kojima najznaèajniji udjel imaju njegovi dugogodišnji novinari, menadžeri i radnici) gube vlasnièki i poslovni elan, zahvaljujuæi kojem su unazad 13 godina stvorili vodeæe ime neovisnoga novinarstva u Hrvatskoj. Ali, u sluèaju Novog lista ni to ne važi, jer veæinski vlasnici, mali dionièari (od reda, njegovi novinari, menadžeri i radnici) ne žele ni na dulji rok nikom prepustiti konaènu rijeè u upravljanju kompanijom (jer, eventualni strateški partner može doæi u posjed samo 30 posto temeljnoga kapitala), nego samo teže nastavku njezina vlasnièkog, tehnološkog i poslovnog restrukturiranja u okolnostima sve žešæe konkurencije na hrvatskom medijskom tržištu.
    I treæe, moglo bi se uèiniti paradoksalnim, da baš Novi list, koji baštini supilovsku tradiciju neovisnoga hrvatskog novinarstva (u svojim poèecima, prije 105 godina, neovisnog i od Austrije, i od Italije, i od Njemaèke), danas ponovno teži umrežavanju u neko od vodeæih srednjeevropskih medijskih imperija, jer u zemlji koja tone u totalni posjed EU-kapitala nema alternativu. Ali, u sluèaju Novog lista ni to ne važi, jer – da njegovi vlasnici i uprava imaju taj cilj, tada bi vlasnièko restrukturiranje pripremali u krajnjoj diskreciji, kao što je radila, u suradnji s Vladom, veæina uprava hrvatskih kompanija uoèi privatizacije, ili potrage za strateškim i(li) veæinskim partnerom. Baš suprotno, sve rade javno, i pred malim dionièarima, i pred zaposlenicima, pa sam i sam – iako nisam mali dionièar – kao novinar, poput svih ostalih zaposlenika, bio potpuno upoznat sa svim informacijama, na kojima nadzorni odbor i uprava temelje opciju zamjene manjinskog investicijskog s manjinskim strateškim partnerom.
   
Novi list – zadnja oaza

Stoga, primjer vlasnièkog restrukturiranja »Novog lista« – okonèa li se uskoro ulaskom strateškog partnera – može biti višestruko znaèajan za restrukturiranje mnogih ovdašnjih kompanija u mješovitom vlasništvu. Naime, za razliku od otvaranja najveæe hrvatske državne kompanije, Ine, strateškom partnerstvu s maðarskim MOL-om, u sluèaju Novog lista konaènu odluku ne donosi hrvatska država, nego njegovi mali dionièari, pretežno novinari, krajnje osjetljivi na bilo kakvo ogranièavanje dosegnute novinarske autonomnosti. Utoliko Novi list ima povijesnu, iako – nakon pretvorbe na hrvatski naèin – posve marginalnu šansu, da dokaže da je bilo i moguæe i profitabilno, i pravedno i na širu korist, pretvarati mnoge nekadašnje samoupravljaèe u današnje male dionièare, a radnike u zaposlenike s visokom, u Novom listu meðu najvišima u Evropi (!), razinom zaštite radnih prava.
    Tražeæi strateškog partnera na hrvatskom i srednjeevropskom medijskom tržištu, Novi list – igrajuæi otvorenu igru – svim æe potencijalnim partnerima prvo ponuditi vlastitu viziju srednjoroènog razvoja kompanije. Pritom danas vuèe poteze u optimalnom èasu – kad je na vrhuncu razvoja i uspješnosti, i kad strateškog partnera može tražiti bez panike, dok ne naðe onog èiji su razvojni ciljevi komplementarni ciljevima Novog lista. I ne smetnimo s uma èinjenicu prvog reda: najjaèi mamac potencijalnim strateškim partnerima u Novom listu je u tome što je ovo zadnja veæa (uz to profitabilna) novinska kuæa u Hrvatskoj, koja se nalazi u veæinskom vlasništvu svojih novinara i radnika, presudno zaslužnih za njezin imidž neovisnog i otvorenog medija.

Povratak

AKTUALNO