|
Arhiva "Iz medija"
Dobra novinska fotografija je »umrla« 09.05.2005.
|
SPLIT – Svi fotografski antipostulati danas su »in« – fotografija ne mora biti oštra, èak ni dobro kadrirana, ali mora biti intrigantna – kaže Matko Biljak, jedan od vodeæih splitskih fotoreportera, koji je na ovogodišnjem natjeèaju Zbora fotoreportera Hrvatskog novinarskog društva dobio nagradu za najbolju fotografiju s podruèja umjetnosti i kulture, koja nosi naziv »Ivan Fabijan«, po preklani preminulom reporteru Novog lista. Tim povodom, a uz izložbu »Hrvatska novinska fotografija 2004.«, koja upravo »boravi« u Splitu, donosimo mali portret Matka Biljka i njegova razmišljanja o statusu hrvatske fotografije. U fotografiju se zaljubio kao klinac, pa je poèeo objavljivati u »Omladinskoj iskri«, gdje se brzo afirmirao kao sjajan fotograf. Od 1987. godine radi kao fotoreporter u »Slobodnoj Dalmaciji«, godinu kasnije veæ je snimao nemire na Kosovu, prošao je sva ratišta i uvijek se vraæao s odliènim snimkama, što su prepoznale i mnoge strane novinske agencije. – Stalno tvrdim da je dobra novinska fotografija »umrla« zajedno sa sve manje zastupljenom formom reportaže, a posebno su mi bile drage one prve, koje sam radio s pokojnim Momèilom Popadiæem. Konkretno, na ovoj se izložbi vidi puno dobrih fotografija koje nismo imali priliku vidjeti u novinama. Znaèi, problem je u tome kako se urednici odnose i tretiraju medij fotografije. Po mom sudu, trenutaèno – jako loše. Biti fotoreporter znaèi raditi u dnevnoj novini ili agenciji, a svaki dnevnik bi trebao imati i grafièkog urednika i urednika fotografije s vizualnim kodom. Ako se oni slažu i ako znaju prepoznati dobru fotografiju, onda je to golem dobitak za vizualni identitet novine. Kad imaš jaki dogaðaj – onda fotografiji treba dati takvo mjesto. Zadnjih pet sezona Matko Biljak se vrlo uspješno bavi tehnièki zahtjevnom kazališnom fotografijom. Skromno kaže da mu je velika produkcija fotografije »kulture« bila prednost kada je konkurirao za nagradu »Ivan Fabijan«. – Ta nagrada za mene ima posebno znaèenje. Spadam u generaciju koja je imala sreæu raditi s Ivanom Fabijanom. S njim sam se puno družio. Pamtim ga kao velikog fotoreportera i još veæeg èovjeka. S druge strane, ta nagrada mi je draga i zato što je dodjeljuje struka. – Svi danas imamo dobru opremu, ali nedostaje nam dogaðaja kakvih ima u svijetu, jer hrvatske novine nisu toliko bogate da šalju ljude na Olimpijade, Oscare... Toga osjetno ovdje fali. Dobrog fotoreportera i dobru fotografiju èine veliki dogaðaji. To je staro pravilo! Vani postoje takozvane »picture agencije« koje rade otklon u dnevnoj fotografiji pa i neki banalni politièki dogaðaj može izgledati intrigantno, sugestivno, likovno moæno... To se primjeæuje i u domaæoj produkciji, iz koje moram istaknuti jako dobru mladu generaciju fotografa Novog lista!
Vesna BOŽANIÆ SERDAR |
Povratak
|
 |
|
|
|