hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Manzin protiv Kaæunka

01.03.2006.

Dorino Manzin

• Je li Kaæunkov tekst u Areni o Eltonu Johnu zaslužio kaznenu prijavu?

- U posljednje vrijeme neke javne osobe kao da su krenule u srednjovjekovni lov na vještice. Sve je više homofobnih istupa. Podizanjem tužbi jednostavno skreæemo pozornost na te probleme. Osobno sam protiv toga da se stalno nekoga tužaka, ali u jednom trenutku i naš pravosudni sustav mora reæi: Dosta! Postala je ‘furka’ da se iživljavamo na pederima. To vrlo perfidno rade i u emisiji ‘U sridu’ Nove TV, kao i u ‘Piramidi’ na HTV-u.

‘Pederi’ su krivi za sve, od dizajniranja odjeæe do uragana Katrina. Nije li žalosno da neki naši politièari u korist pridobivanja jeftinih politièkih bodova radikaliziraju stavove javnosti neprestanim napadima na jednu slabu i ranjivu skupinu u društvu? Mi smo tu da skrenemo probleme na sebe, baš kao što rade i sve druge skupine - etnièke manjine, branitelji, žene... Mnogi su nas nazivali i tužili se na duševnu bol, jer je i u homoseksualnoj populaciji mnogo vjernika.

• Zašto bi svi dosadašnji napadi i kritike gay populacije bili neèije ‘osobno mišljenje’, a ovo sada treba procesuirati?

- Privatno mišljenje je jedno, ali vrijeðanje na osnovi seksualne orijentacije jednako je utuživo kao vrijeðanje na osnovi nacionalnosti, spola ili vjere. Da je don Anðelko rekao da se Elton John loše ili katastrofalno odijeva, nitko ne bi ništa rekao. Sjetite se da je nedavno podignuta tužba i protiv pjevaèa Jacquesa Houdeka zbog toga što je spominjao da su gay muškarci bolesni i da je to uvod u Sodomu i Gomoru. Tužili smo i udrugu TeenStar. S druge strane, u sluèaju Pjera Žardina nema nikakvih tužbi jer su okolnosti drukèije. 

• Èime je zapravo don Kaæunko uvrijedio hrvatske homoseksualce?

- Pa on veæ u naslovu homoseksualne osobe naziva ‘bolesnom braæom’, a zatim je rekao da je ostvarivanje ljudskih prava homoseksualaca paravan za sustavno stvaranje moralno izopaèenog društva. To je jako licemjerno! Kako to da je u državama poput, primjerice, Nizozemske, Švedske i Velike Britanije razina kriminala, nasilja, korupcije, tajkunske pljaèke i siromaštva znatno manja nego u hrvatskome društvu?

Za don Anðelka to, oèito, nisu pravi etièki problemi, ali zato jesu istospolne zajednice, pobaèaji, umjetna oplodnja, vudu magija koja je navodno ubila pokojnog predsjednika Franju Tuðmana, Harry Potter, samoborski fašnik, crtiæ ‘Zlikavci’, kondomi, knjiga ‘Da Vincijev kod’...

• Kakav je kod nas položaj homoseksualaca - jesu li diskriminirani, napadani bez razloga, traže li previše?

- Svakodnevno primamo dojave o nasilju na ulicama, djelomice i o obiteljskom nasilju roditelja nad djecom homoseksualne orijentacije. Na poslu je èest mobbing, a ponekad dolazi i do otkaza.

• Je li ovo poruka svima koji se usude javno kritizirati i napadati homoseksualno orijentirane graðane?

- To je poruka da ljude ne treba vrijeðati na temelju seksualne orijentacije. Ako imaš nešto protiv, reci to konkretno.

 

Anðelko Kaæunko

• Je li tekst u Areni o Eltonu Johnu zaslužio kaznenu prijavu?

- Na takvo pitanje najbolje je u znak èuðenja, kao što su naši stari obièavali, reæi: U ime Oca i Sina i Duha Svetoga! Pisao sam iskljuèivo o spomenutom èinu i homo-fenomenu koji se želi diæi na globalnu razinu. Nisam se emotivno opredjeljivao ili, ne daj Bože, s mržnjom odnosio prema bilo kojoj osobi. Dakle, ne vidim razloga za kaznenu prijavu.

• Zašto bi svi dosadašnji napadi i kritike gay populacije bili neèije ‘osobno mišljenje’, a ovo treba procesuirati?

- Zato se valja zabrinuti, s obzirom na to da je rijeè o presedanu; nije li taj njihov pokušaj da procesuiraju moju javnu rijeè poèetak novog ‘lova na vještice’. Pa valjda ne pada nekome na um da sada, na poèetku 21. stoljeæa, uvede nekakvu homo-inkviziciju.

• Èime ste zapravo uvrijedili hrvatske homoseksualce?

- Pa to i sam pokušavam dokuèiti. Jer meni je, kao kršæaninu i katolièkom sveæeniku, strana èak i namjera da nekoga uvrijedim. Ali ja ne mogu, kad govorim o nekom fenomenu, prešutjeti bilo koju njegovu dimenziju. Tako, kad npr. komentiram homoseksualnost, zar smijem izostaviti ono što o tome kaže Biblija ili katolièka moralka. A Božja rijeè je jasna, sviðalo se to nekome ili ne. Tko se toga ne drži, radi u korist vlastite propasti.

• Kakav je položaj homoseksualaca u Hrvatskoj (jesu li diskriminirani, napadani bez razloga, traže li previše prava...)?


- Smatram da je deplasirano govoriti o nekakvu njihovu položaju. To više što ih, premda mislim da to nije potrebno isticati, ima vrlo mnogo na najutjecajnijim položajima u društvu. Dakle, homoseksualci uopæe nisu nigdje ugroženi, nego neki smatraju da je homoseksualnost ugrožena zato što po njihovu mišljenju nije zakonski dovoljno vrednovana. A to je apsurd.

Osnovni je problem to što je spolno opredjeljenje nametnuto javnosti, a negdje veæ i zakonodavstvu, kao temelj za odreðena prava. Postavljam naizgled apsurdno pitanje: što bi bilo kada bi neko današnje inkriminirano spolno opredjeljenje postalo najjaèi lobi na svijetu i otvorilo logore za homoseksualce? Ja bih prvi ustao u obranu bilo koga od njih.

• Je li ovo poruka svima ostalima koji se usude javno kritizirati i napadati homoseksualno orijentirane graðane?

- Ne znam ima li njihov postupak tu namjeru. Ali vjerujem da æe je mnogi protumaèiti kao pokušaj zastrašivanja ljudi. Nadam se da još uvijek smijem pitati nije li to upozorenje katolièkim sveæenicima da se (barem u korizmi) odreknu spominjanja homoseksualnosti. Meðutim, moja je dužnost svoju braæu opominjati, jer æe me Bog pitati kako sam se brinuo za vjeèno spasenje bližnjih. Ako na to upozoravam, to nije iz zle namjere, nego je znak moje ljubavi prema bližnjemu. Meðutim, ako bi me netko za to vrijeðao, spreman sam i to pretrpjeti za njegovo dobro.

Povratak

AKTUALNO