|
Arhiva "Iz medija"
Mediji pred novim izazovima 04.05.2006.
Dan slobode medija u Hrvatskoj je, tradicionalno, obilježen tišinom, iako je to bila dobra prilika da se nešto kaže o poziciji u kojoj je hrvatski žurnalizam. Je li šutnja dostatna poruka ili je samo alibi da se ne pretjera u kritici, stvar je prosudbe, dok èinjenice govore na svoj naèin. Govoreæi o stanju u našim medijima, pojednostavljeno možemo reæi da dobivamo raznolike ocjene inozemnih promatraèa naših medijskih zbivanja, ali i podjednako nejasne procjene domaæih analitièara. Globalno, svi se slažu da su mediji u današnjoj Hrvatskoj slobodni, ali tu slobodu objašnjavaju na razne naèine. Primjerice, amerièka organizacija za zaštitu ljudskih prava Freedom House stavila je Hrvatsku na ljestvici medijskih sloboda na nisko 85. mjesto, uz Istoèni Timor i Kamerun, dok je šef OESS-a u Zagrebu Jorge Fuentes nedavno naše medije ocijenio daleko slobodnijima nego u nekim zemljama EU-a. Razlozi koji su Hrvatsku preselili u susjedstvo Istoènog Timora jesu presude protiv klevete koje su izrekli hrvatski sudovi, te èinjenica da je kleveta, za novinare, još uvijek kažnjivo djelo. Hrvatski mediji su, svakako, slobodni, ali su i dalje izloženi velikim pritiscima i izazovima. Danas se teško može reæi da su mediji na nacionalnoj razini pod pritiskom politike i dužnosnika. U lokalnim medijima situacija je drukèija, posebice u sredinama gdje su mjesni politièari ušli u vlasništvo medija. Smanjivanje politièkog pritiska ne znaèi da urednicima i vlasnicima listova nedostaje izazova. Nove okolnosti u medijskom biznisu su pritisci i ucjene iz redova financijski snažnih korporacija, koje ne žele da se o njima piše negativno. Recentni primjeri pokazuju da malo koje novine pišu o poslovnim teškoæama najveæih tvrtki što djeluju u nas iako se, èitanjem stranog tiska, može uoèiti da one postoje. Velike korporacije kažnjavaju neposlušne medije povlaèenjem reklama, što financijski slabi položaj nakladnika. Takvih bi se primjera, iz prošlih godina, moglo navesti dosta. S druge strane, neki se mediji sami stavljaju u koruptivan odnos prema velikim tvrtkama, jer im to omoguæuje lakše preživljavanje na tržištu. Problemi pritiska vlasnika kapitala na medije i odgovor urednika i novinara na te izazove najvažniji je problem s kojim æe se hrvatsko novinarstvo susretati. Nakon preživljavanja snažnih politièkih pritisaka u nedavnoj prošlosti, može se pretpostaviti da bar dio hrvatskih medija neæe pokleknuti ni pred novim izazovima.
Povratak
|
 |
|
|
|