hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Kreæe Metro express

14.05.2006.


U ponedjeljak izlazi Metro express, prvo izdanje hrvatske verzije najveæih svjetskih besplatnih novina. Metro je pokrenut u Švedskoj 1995. godine i s vremenom se, pod istim ili malo modficiranim imenom, proširio na 86 gradova svijeta.

U svijetu postoji 59 dnevnih Metro izdanja, u 19 zemalja te na 18 jezika diljem Europe, Sjeverne i Južne Amerike te Azije. Trenutaèno zapošljava 400 stalnih novinara, a temelj mu je jaka mreža honoraraca i dopisnika. Metro posjeduje jedinstven globalni doseg i privlaèi uglavnom mladu, aktivnu i školovanu publiku - više od 15 milijuna dnevno, a 33 milijuna èitatelja tjedno.

Rekordna tiraža od 350.000 primjeraka

Metro express æe u Hrvatskoj izlaziti pet radnih dana u tjednu, a imat æe najmanje 24 stranice. Naklada æe ove godine biti 220.000 primjeraka, a dijelit æe se u èetiri regionalna izdanja: Zagreb, Istra, Dalmacija i sjeverozapadna Hrvatska. U 2007. godini naklada bi, prema planovima, trebala porasti na 350.000 primjeraka, što æe biti više od svih dnevnih novina na tržištu. Distribucija æe se odvijati putem samostojeæih sanduèiæa i kolportera na najfrekventnijim mjestima u gradovima, moæi æe se uzeti i na veæim Ininim crpkama, u bankama i Konzumovim prodavaonicama.

MWN - agencija u kojoj je od ponedjeljka i Hrvatska

Metro World News (MWN) interna je informativna agencija koja povezuje sva izdanja, a u koju je od sada ukljuèena i Hrvatska. Svaki dan MWN-ovi urednici iz svih izdanja pohranjuju i uzimaju prièe iz baze podataka za razmjenu, primjerice ekskluzivne intervjue sa zvijezdama zabavne industrije i svjetskim voðama, intervjue s globalno poznatim liènostima od Dalaj-lame do Billa Gatesa.


Upravo su ti èitatelji - mladi i aktivni ljudi kojima kronièno nedostaje slobodnog vremena - ciljana publika kojoj se Metro obraæa. Koncept besplatnih novina smišljen je kad su se novinski izdavaèi u svijetu suoèili s èinjenicom da broj èitatelja u dobi od 20 do 45 godina neprestano opada. Urednici su se trudili da ih privuku na razne naèine: poveæavali su i smanjivali broj stranica, inzistirali na duljim ili na kraæim tekstovima, mijenjali formate iz broadsheeta u tabloide, pa i manje, nudili popuste i promotivne akcije. Ali trend je ostao isti: mlaði èitatelji i dalje nisu imali vremena za novine, a informacije su lakše dobivali s konkurentskih medija, televizije i interneta.


Èitatelji od 13 do 49 godina

- èitatelji Metroa su mlaði, aktivniji i educiraniji
- 74 % èitatelja u dobi je od 13 do 49 godina, a 81 % njih radi ili studira
- Metro ima jednak broj èitateljica i èitatelja, a 70 % ih je mlaðe od 45 godina

Rješenje se pronašlo u novom pristupu: novine koje æe pripadniku ciljane skupine doæi u ruke u rijetkom trenutku u danu kad ima vremena - dok se ujutro vozi na posao - i tako je nastao Metro u Švedskoj, gdje su ga dijelili na ulazu u metro. Koncept se do danas proširio pa se besplatne novine dijele na raznim mjestima i u razna vremena, ali temelji su isti: pružiti informaciju onim demografskim skupinama koje inaèe ne bi posegnule za novinama.

Moderni novinarski trend pun izazova privukao je u Metro express mlade, ali iskusne novinare koji žele ostati vjerni toènoj i provjerenoj informaciji i ponuditi je, osloboðenu od komentara i nagaðanja, svakom hrvatskom graðaninu na bilo kojem mjestu i u bilo koje vrijeme.

Energija potpuno novog projekta koji mijenja naèin razmišljanja i navike èitatelja diljem svijeta posljednjih se dana snažno osjetila u Heinzelovoj 62, gdje je redakcija Metro expressa. Vjerojatno najmlaði grafièki urednik u Hrvatskoj, Saša Celinšèak (24), usprkos neprospavanim noæima, u petak je skakao od kompjutora do kompjutora radeæi u novom programu koji omoguæava brzu izradu preglednih i estetski besprijekornih stranica. Celinšèak je veæ je stekao iskustvo u mnogim izdanjima EPH, primjerice u Globusu i Jutarnjem listu, a sada æe ga primijeniti u Metro expressu.  Stvaralaèka ga groznica, kaže, nikad nije drmala kao sada.

-  Organizacija posla je mnogo jednostavnija i uèinkovitija, a grafièki program znatno moderniji i to æe biti jedan od glavnih nositelja kvalitete Metro expressa. Metro se u svijetu stalno razvija, a tako æe biti i kod nas, što je izazov kojem nisam mogao odoljeti - tvrdi Saša.

Novinari koji su istodobno i grafièari i urednici stranica za koje su zaduženi takoðer je novitet i buduænost u Hrvatskoj i svijetu, temelj na kojem æe se izgraðivati moderno svjetsko novinarstvo. Èetrnaest mladiæa i djevojaka otišlo je iz veæ dokazanih izdanja EPH te krenulo u novi projekt kako bi istražilo vlastite granice i zadovoljilo potrebu za novim spoznajama.

- Vjerovali smo u ovaj projekt zbog ekipe s kojom radimo, a vjerujemo i dalje. Ništa nas neæe sprijeèiti da napravimo odlièan proizvod - kaže Maja Bolanèa. Svima se, kako kažu, sve više sviða profil Metro expressa, u kojem æe politièari biti u drugom planu dok æe zvijezde biti obièni ljudi i njihove intrige. Neæe nedostajati ni svjetskih dogaðaja, meðu kojima æe biti i onih koji se neæe moæi proèitati, vidjeti i èuti nigdje drugdje, poput, primjerice, zanimljivog detalja s tokijskog festivala proljeæa ili vijesti o padu cijena nafte u Venezueli koja æe možda koristiti mladim poduzetnicima i brokerima.

Svatko od tih novinara otprije je profiliran za odreðeni sektor, što je garancija da æe i u ovim novinama biti svega, od zdravstva i školstva do socijale, biznisa, sporta i životinjskog svijeta.

Antonela Nižetiæ-Capkoviæ koja je do sada pisala o školstvu, iznimno bitnom sektoru, kaže kako je u trenutku donošenja konaène odluke o napuštanju sigurnosti Jutarnjeg lista bila svjesna da je rijeè o potpuno novom projektu koji nosi svoje rizike.
Htjela sam iskušati nešto novo i nisam požalila. Metro express uistinu je pionirski projekt, nešto posve novo, zbog èega treba izdržati poèetne probleme i dati sve od sebe. Redakcija je odlièna, ureðaji najmoderniji, a ostali novinari puni novih ideja, što i meni otvara nove horizonte - entuzijastièki kaže Antonela.

Novine u kojima su mladi novinari i urednici Metroa dosad radili ne moraju ipak strahovati od konkurencije. Statistike pokazuju da besplatne novine ne smanjuju bitno broj prodanih dnevnih novina u pojedinoj zemlji. U Italiji se, primjerice, u veæim gradovima dnevno dijeli 2,1 milijun besplatnih novina, ali ukupan broj prodanih primjeraka ostalih dnevnika od 2000. do 2004. godine pao je za neznatnih 120 tisuæa.

Glavni urednik Metro expressa Zvonimir Krstuloviæ autor je mnogih medijskih projekata i donedavno izvršni urednik Slobodne Dalmacije koji je svoje proslavljene ratne reportaže opisao u knjizi “Pješice u rat”. Kako to da se odluèio upustiti u projekt besplatnih novina?

Isprva sam bio skeptièan. No, ubrzo sam shvatio da je ovo osvježenje, povratak baziènom novinarstvu. Èinjenica je da se u novim tržišnim okolnostima moramo obraæati novim skupinama èitatelja koje traže provjerenu, brzu, konciznu i pravovremenu informaciju. Metro express je licencirani obrazac svjetski poznatog Metroa, koji ne dopušta poluistinite i neprovjerene informacije te redakcijske komentare. Istina, imat æemo rubriku Gledišta, u kojoj æe biti komentara, ali ne novinarskih, nego iskljuèivo raznih javnih osoba. Bit æe tu i mnogo zabave, tema iz svijeta showbiza, ali i ozbiljnih poslovnih tema. Ovaj projekt je ujedno idealan za obuèavanje novinara da poènu razmišljati na drugi naèin i jednog dana postanu urednici mnogih novina - tvrdi Krstuloviæ.

Osim u mladim, modernim novinarima koji su spremni na inovativnost i brzinu, snaga Metro expressa je, tvrdi Krstuloviæ, u snažnoj Metro agenciji i vanjskim suradnicima iz cijelog svijeta, zbog èega æe svi dogaðaji biti prožeti globalnim štihom.

 

Povratak

AKTUALNO