|
Arhiva "Iz medija"
Mitroviæ, Lauder ili Murdoch? 02.06.2006.
Željko Mitroviæ Najave vlasnika TV Pinka Željka Mitroviæa o kupnji televizije u Hrvatskoj aktualizirale su teze o regionalnom medijskom konceptu. Logièan potez jer svakoj bogatijoj televizijskoj kuæi granice država bivše Jugoslavije postale su premale i nastoje stvoriti kakvo-takvo regionalno medijsko carstvo. Hrvatska je, pored Slovenije, najzanimljivija televizijskim vlasnicima jer je u tim državama najveæi marketinški kolaè koji se odnosi na televiziju. Prema nekim procjenama u Hrvatskoj televizije dijele oko milijardu kuna marketinških prihoda, a u Sloveniji je situacija slièna. Srbija s Crnom Gorom zajedno, prema nekim procjenama, sada ima oko 700 milijuna kuna televizijskog marketinga koji još uvijek raste iz godine u godinu. U Hrvatskoj se posljednjih godina bilježi blagi zastoj, pa èak i pad televizijskog marketinga obzirom na jaèanje tiskanih medija, no u slabije razvijenim zemljama poput Srbije i Crne Gore te Bosne i Hercegovine, utjecaj tiskanih medija još uvijek je slab pa televizije i dalje privlaèe najviše oglašivaèa s tendencijom rasta. Procjene za Bosnu i Hercegovinu kažu da na televizijski marketing otpada oko 350 milijuna eura. Djelomièan regionalni koncept uspio je ostvariti Ivan Æaleta koji je u Sloveniji imao neveliku televizijsku kuæu TV 3 (današnja Prva TV), u Hrvatskoj Novu TV, a u BiH OBN. Isplativost tog projekta vrlo brzo je došla do izražaja kada je upravo ?aleta uspio otkupiti prava za nekoliko realityja koje je prikazivao na svojim televizijama i ubirao ogromne zarade. Prodajom Nove TV izgubio je i najvredniji dio tog tržišta, no još uvijek je zadržao televizije u Sloveniji i BiH. |
Ronald Lauder Ispitivanje terena Globalna medijska kompanija CME Ronalda Laudera nastavila je tim putem s dvije slovenske televizije (POP TV i Kanal A) te kupnjom Nove TV u Hrvatskoj. I oni uvelike koriste to udruživanje pa svoje najgledanije televizijske emisije rade u koprodukcijama tih televizija i prikazuju ih u obje države. S druge strane jedino je TV Pink krenuo sliènim stazama pa je tako pored televizije u Srbiji prije tri godine osnovana Pink BiH, nastao kupnjom i umrežavanjem šest lokalnih televizija te crnogorski Pink Montenegro. Sada se išèekuje tko æe prvi uspjeti uæi na sva ova tržišta, a prvi je javni interes iskazao upravo Mitroviæ. Poznavatelji medijske scene njegove najave ne shvaæaju kao ozbiljne poslovne poteze veæ smatraju da imaju dva cilja. Prvi je samoreklama koje nikad dovoljno, a drugi zapravo puno važniji - ispitivanje osjetljivog tržišta kako bi se moglo procijeniti kada æe takav potez biti i politièki prihvatljiv. Mitroviæ, tvrde mnogi, nema puno šansi za kupnju Nove TV jer CME takoðer teži osvajanju regionalnog tržišta. Iako ta televizija nije ispunila oèekivanja svojih vlasnika i teško se i nespretno bori za gledatelje, bit æe važna karika za daljnje širenje te medijske kuæe na ostale zemlje bivše Jugoslavije. Ekspanzionistièke nakane potvrdio je i Dražen Mavriæ, direktor Nove TV, potvrdivši da je CME svojedobno iskazao interes i za kupnju Pinka. CME u Sloveniji ima najgledaniju televiziju, POP TV koja signalom pokriva cijelu zemlju. Njihov je i Kanal A, takoðer nacionalni program, no program te televizije nije privukao šire mase slovenskih gledatelja. POP TV svoju visoku gledanost može zahvaliti zanimljivom informativnom programu koji je porazio informativni program uspavane javne televizije, kao i serijama, filmovima i domaæom produkcijom. Najgledanija emisija te televizije su Trenja, svojevrsna kopija Latinice. Emitiraju i slovensku verziju Naše male klinike, kao i serijal Balkan inc. koji je nastao u koprodukciji POP TV-a, Nove TV i TV Pinka. Bosanskohercegovaèko televizijsko tržište je najkonfuznije od svih ostalih. Samo kada se proèita podatak da u toj zemlji emitira pedesetak televizija jasno je da da nešto nije kako treba. U BiH su mediji uglavnom izrasli na izdašnim meðunarodnim donacijama, pa su mnogi vlasnici iskoristili osnivanje kakve televizije ne bi li došli do dijela toga novca. |
Rupert Murdoch Razmrvljena BiH U prošloj godini u BiH je bilo 42 televizije no niti jedna nije emitirala na èitavom teritoriju niti je pokrivala cjelokupno stanovništvo. Tek pet televizija uspijeva pokriti osamdesetak posto ukupnog gledateljstva. Meðu njima su BHT, federalna FTV, RTRS iz Republike Srpske, OBN i TV Pink BiH. Do prije nekoliko godina dominirali su FTV i RTRS, no posljednje dvije godine premoæ su poèele preuzimati komercijalne televizije OBN, Mreža Plus i TV Pink BiH, a dodatna konkurencija su dvije lokalne televizije, sarajevski NTV Hayat i banjaluèki ATV. No i u BiH i u Sloveniji velike postotke gledanosti bilježi upravo program HTV-a koji se prati putem satelita ili pak prelijevanjem signala. U Srbiji æe u narednom razdoblju biti posebno zanimljivo pratiti razvoj situacije na televizijskom tržištu. Iako u Srbiji emitira sedamdesetak televizija, najveæa pažnja sada je usmjerena u njih pet koje su dobile nacionalnu koncesiju: Pink, Avala, B-92, TV Fox Ruperta Murdocha, a zajednièki kanal dijelit æe Košava i TV Hepy. Naime, dosad je Pink u Srbiji vladao televizijskim eterom, meðutim ulazak Ruperta Murdocha mogao bi promijeniti te odnose. Murdoch je poznat po brutalnom obraèunu s konkurencijom, a što to znaèi pokazao je u Bugarskoj gdje je konkurenciju pomeo u tren oka. Murdoch se konkurencije rješava kupnjom prava za prikazivanjem najatraktivnijih filmova i serija do kojih lakše može doæi od svojih protivnika. Vlasnik je oko 180 kompanija u svijetu i koristi se sinergijom u borbi za vodeæe pozicije u zemljama u koje ulazi. Njegov ulazak u Srbiju ponovno je uzbudio televizijske duhove i u Hrvatkoj. Prije nekoliko godina bio je jedan od kandidata za kupnju Treæeg programa HTV-a, što je utjeralo strah u kosti svima koji se u Hrvatskoj bave televizijom. Sada se strahuje da æe ovim tržištem ponovno pokušati zavladati, ovoga puta udarajuæi s istoka. No svejedno hoæe li to biti Murdoch, Mitroviæ, Lauder ili netko èetvrti, realno je oèekivati da æe se u skoro vrijeme TV prostorom bivše Jugoslavije zagospodariti (barem) jedna medijska kuæa protiv koje æe svi ostali imati male šanse za bezbrižan opstanak. |
Željko Mitroviæ je u želji da zavlada regionalnim TV tržištem bacio rukavicu CME-u i njegovu vlasniku Ronaldu Lauderu. Ipak, šanse za preuzimanje Nove TV još se ne ocjenjuju visokima, no jaka prednost u bici za zaradom može se osvojiti i produkcijom programa u što Mitroviæ namjerava uložiti i u Hrvatskoj i u Sloveniji. Gradi i veliki studio koji bi mogao pružati usluge cijelog regiji
Fox TV Ruperta Murdocha dobio je jednu od nacionalnih koncesija u Srbiji, a mnogi promatraèi smatraju da se regionalni apetiti njegove kompanije time neæe zadovoljiti. Na natjeèaju 2003. u Hrvatskoj nije uspio osvojiti koncesiju, a spekulira se da bi i on mogao uæi u utrku za Novu TV. Svi suparnici pribojavaju se njegove ogromne riznice filmskih prava, èime snažno napada konkurente
Ronaldu Lauderu je s televizijama dosad odlièno išlo u istoènoj Europi. Mitroviæ napada njegovu Novu TV u Hrvatskoj, a on navodno sprema protunapad u Srbiji
|
Povratak
|
 |
|