|
Arhiva "Iz medija"
Kupac 26 posto Tiska platit æe najmanje 35 milijuna eura 05.06.2006.
Kupac EPH-ova udjela morat æe podnijeti javnu ponudu za otkup udjela ostalih dionièara |
U roku od 30 dana EPH mora donijeti odluku tko æe ubuduæe umjesto njega biti suvlasnik Tiska - Atlantic grupa ili koncern Agrokor. Naime, prema nalogu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja EPH u tom roku mora prodati svojih 26 posto udjela u ovom vodeæem nacionalnom maloprodajnom lancu i najveæem distributeru tiska i duhanskih proizvoda, a ova je dva kandidata Agencija ocijenila prihvatljivim potencijalnim kupcima. rema rijeèima Stipe Oreškoviæa, direktora EPH, njegova je kuæa zaprimila odluku Agencije kojom se, osim oèitovanja o potencijalnim kupcima, zapravo definira i tehnika rada u narednom razdoblju. | Tržišna vrijednost "Tek nakon što detaljno prouèimo odluku krenut æemo u razgovore s preostalim kandidatima. Upravo zato ne bih želio napreèac iznositi ocjene i komentare iz kojih bi se mogli stvoriti pogrešni zakljuèci - rijeè je o vrlo korektnim partnerima koji su se u svojim ponudama u potpunosti držali naših osnovnih uvjeta", komentirao je Oreškoviæ. A osnovni uvjet EPH nije, prema Oreškoviæevim rijeèima, bio financijski nego izdavaèki, jer je EPH-u najvažnije da se s novim suvlasnikom ne ugrozi pozicija izdavaèa i distribucija njihova osnovnog proizvoda. Doduše, Oreškoviæ kaže kako su zadovoljni i financijskim dijelom ponuda koje su podnijeli kupci jer one potvrðuju da je Tisak iz tvrtke kojoj je prijetilo gašenje postao vrlo respektabilna kompanija. Premda nije dao ni naslutiti koliku cijenu EPH traži za svoj udio, kako je rijeè o kompaniji koja kotira na burzi, procjenu njezine tržišne vrijednosti nije teško izraèunati. Prema cijenama dionica s kraja prošlog tjedna, tržišna kapitalizacija Tiska je oko 135 milijuna eura. Iz toga se može zakljuèiti da za 26 posto udjela EPH traži od 35 milijuna eura naviše, a neizravne potvrde mogu se èuti i meðu potencijalnim kupcima. reškoviæ je u pravu kad kaže da je Tisak doista vrijedan "zalogaj". Tvrtka je 2005. završila s prometom od gotovo tri milijarde kuna (10 posto više nego lani) i dobiti koja je premašila 31 milijun kuna. Trend rasta prihoda nastavlja se i u prvom tromjeseèju ove godine, a poslovanje karakteriziraju stalne inovacije ponude i usluga. Uz to, ima 1000 prodajnih mjesta što je èini najveæim maloprodajnim lancem u državi koji na svome tržištu (barem prema analizi raðenoj 2003.) drži više od 55 posto udjela. Uz to, zbog specifiènih obilježja poslovanja, tvrtka ima i ogroman dnevni obrt gotovinskog novca pa æe kupac tom akvizicijom prilièno ojaèati svoje dnevne keš pozicije. Uz to, cijeli je niz drugih, jakih razloga za interes potencijalnih kupaca da uðu u suvlasništvo Tiska. Atlantic Grupa, primjerice, na taj æe naèin zaštiti njoj važne odnose u distribucijskom biznisu, a istodobno neæe "utrèati" u teren niti jednom jakom partneru u maloprodaji. Za pretpostaviti je da ulaskom u Tisak donijeti i znaèajne sinergijske uèinke na distribucijski biznis Atlantica. Agrokor, pak, preko Tiska osigurava pozicije nekim svojim proizvodima (vode, sokovi, sladoledi). Meðutim, na drugoj strani on æe posve sigurno ojaèati svoj vladajuæi položaj u maloprodaji. To je i razlog zbog èega ga je Agencija i ocjenila uvjetno prihvatljivim kupcem.
Jaèanje pozicije Za pretpostaviti je da æe, ukoliko se, primjerice, EPH odluèi za Agrokor, i taj ugovor ponovno doæi pod lupu Agencije. Iako u tržišnom regulatoru ne žele prejudicirati potencijalne mjere u tom sluèaju, na novinarski upit su naèelno odgovorili. Mjere mogu biti strukturalne - primjerice, da se Konzum mora riješiti nekih svojih maloprodajnih mjesta ili, pak, mjere ponašanja (slièno mjerama koje su Agrokoru propisane u sluèaju PIK-a Vrbovec), a odnose se na to da se odreðeno vrijeme ne smiju mijenjati odnosi s dobavljaèima itd. Upuæeni kažu da je interes obaju novih suvlasnika da s vremenom ojaèaju svoju vlasnièku poziciju u Tisku. To se, pak, preklapa s èinjenicom da æe bilo koji novi suvlasnik, nakon obavljene kupoprodaje, ionako morati objaviti javnu ponudu za otkup dionica od svih ostalih dionièara. Ponuðena cijena za te dionice mora biti prosjeèna cijena po kojoj se unatrag tri mjeseca trgovalo s tom dionicom. |
promet gotovo 3 milijarde kuna
dobit više od 31 milijun kuna.
prodajnih mjesta 1000
udio na tržištu više od 55 posto |
Prodaja EPH-ovog udjela bila je uvjetovana rješenjem Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja kojim je koncentracija EPH i Slobodne Dalmacije ocijenjena uvjetno dopuštenom. Stoga je EPH u roku od šest, odnosno devet mjeseci od dana zaprimanja rješenja, morao pronaæi prihvatljivog kupca i donijeti odluku o prodaji svojega udjela u Tisku ili u Distri-pressu d.o.o. Takoðer, Agencija je po rješenju imala pravo proanalizirati kupce i ocijeniti koji su od njih podobni za ulazak u vlasnièku strukturu Tiska jer je bitan uvjet za odobrenje kupca od strane Agencije bila i èinjenica da kupac ne smije biti znaèajno, izravno ili neizravno kapitalno ili personalno povezan s EPH te da ta transakcija ne smije prouzroèiti nove probleme sa stanovišta tržišnog natjecanja. Rok za podnošenje liste na uvid Agenciji iscurio je 31. svibnja. |
Kasni ulaz Agrokora i Atlantica |
Èuje se da su oba preostala kandidata za kupnju udjela u Tisku "u utakmicu utrèala" relativno kasno, što onda podržava nagaðanja da je Agrokor u kupnju Tiska ušao na poziv EPH, a da Atlantic Grupa zapravo služi kao "zec". Iako u sve tri kompanije kategorièno demantiraju te špekulacije, doista je zanimljiv rasplet u kojem su kraæi kraj zapravo izvukli kupci koji su, od trenutka od kad je donešena odluka o prodaji udjela, vrijedili za favorite. No, navodni je EPH-ov "prvi izbor", Delo prodaja, otpao kad je postalo jasno da je previše kapitalno i personalno povezan s EPH-om. Veliki francuski Hachette odbijenicu može zahvaliti nespretno složenoj ponudi. |
Povratak
|
 |
|