hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Izgubljeni u prijevodu s hrvatskog na hrvatski

21.06.2006.

Priopæenja za javnost koja svakodnevno stižu u novinske, radijske i televizijske redakcije, u mnogoèemu olakšavaju rad novinarima. Sve više kompanija, udruga i raznih institucija koristi se ovim naèinom da obavijesti novinare o svojemu radu, a da ne mora sazivati novinske konferencije. Time kompanije ostvaruju odreðene uštede, jer svaka prezentacija, ma koliko skromna bila, ipak je kakav, takav trošak. S druge strane, novinari mogu birati na koju æe press konferenciju ipak otiæi, jer mnoge kompanije ipak svoj rad više vole prezentirati direktno i opširnije, a pisano priopæenje u kratkim crtama naknadno šalju putem faksa, nadajuæi se da æe biti primjereno popraæeno. Jedno od najpoželjnijih radnih mjesta u zadnjih petnaestak godina postalo je mjesto glasnogovornika ili predstavnika za odnose s javnošæu. Mnoge firme odluèile su otvoriti službu za odnose s javnošæu radi bolje prezentacije svoga poduzeæa, bolje informiranosti javnosti, a djelomièno i kao podršku svom odjelu marketinga. Novinskim redakcijama, kao u ostalom i svim drugim redakcijama, to odgovara jer svoje novinare, kojih nemaju baš na bacanje, mogu poslati na neka velika ili naprosto važnija dogaðanja. No ima situacija kada se novinari zapitaju podcjenjuju li glasnogovornièke službe njihovu inteligenciju ili piarovci samo nedovoljno dobro obavljaju svoj posao radeæi u firmi èiji posao uopæe ne razumiju. Citirat æemo primjer nedavno pristiglog priopæenja iz jedne renomirane tvrtke. Evo kako opisuje karakteristiku odreðenog ureðaja: "Moguæa je uspostava videokonferencijske veze uz pomoæ integriranih mikrofona, unaprijed okrenutih stereo zvuènika..." Ili: "Ureðaj je dopunjen nagraðivanom tipkovnicom u punoj velièini".

Priopæenje za medije od prije nekoliko mjeseci skretalo nam je pažnju na tipku kojom se jednim pritiskom omoguæava korisniku, koji nije nužno najstruèniji u poznavanju PC-a, da spasi svoje podatke. Ovoga puta ponovno nam se skreæe pozornost na jednom dijelu teksta na sustav koji pritiskom na tu jednu tipku omoguæava korisniku da odredi problem i potraži pomoæ od greški na softveru. U drugom dijelu tog istog priopæenja jedan od vodeæi ljudi toga poduzeæa izjavljuje: "Buduæi da poslovni korisnici postaju sve mobilniji i struèniji u poznavanju najnovijih PC tehnologija..." Sva ta priopæenja dolaze u podružnice naših kompanija na engleskom jeziku pa se jedan od velikih problema javlja na samom startu pri prevoðenju na hrvatski jezik. Da s engleskim jezikom mnogi ne stoje baš najbolje, pogotovo kada se radi o struènim izrazima, ne èudi. Ali, pravo èuðenje izaziva nepoznavanje hrvatskog jezika. Èesti su nizovi rijeèi poput "sposobnost gledanja za mnoštvo popularnih aplikacijskih formata" ili "snažna izvedba dvostruke jezgre limitiranog budžeta". Uz najbolju volju, teško je razabrati o èemu se ovdje radi. Bolji novinari neæe takve stvari iz pristiglih priopæenja prenijeti u svojim tekstovima, a moguæe je da æe se ujedno izgubiti i željena poruka koju je tvrtka htjela plasirati u javnost. Novac uložen u takvu službu za odnose s javnoæu baèen je u vjetar. U mnoštvu informacija koje svakodnevno proðu kraj novinara bitno je odabrati najinteresantniju i najvažniju za javnost. Ponekad ima PR-ovi pomognu, a ponekad... Pa, baš i ne.
Moderna stranica slovenske vojske
Kada bi se napravila rang lista najlošijih web stranica hrvatskih ministarstava, ona Ministarstva obrane bila bi zasigurno u samom vrhu. Potpuno nezanimljiva i neinformativna stranica našeg obrambenog ministarstva postoji da zadovolji formu, no sadržajno je rijetko kad otkrila nešto zanimljivo. Kada se u obzir uzme i sve veæi otpor hrvatskih graðana ulasku u NATO, oèito je da ljudi u MORH-u zaduženi za odnose s javnošæu ne rade dobro svoj posao. Nije potrebno otkrivati toplu vodu, veæ samo otvoriti stranice našeg zapadnog susjeda i vidjeti kako se to zapravo može raditi. Dobar primjer je objava odluke o odabiru proizvoðaèa oklopnih transportera. Slovensko Ministarstvo obrane svoju je odluku saopæilo javnosti na konferenciji za novinare u 11 sati. Odmah po završetku konferencije na njihovim web stranicama osvanuli su detalji s konferencije. Ne samo pisani tekst, veæ i zvuèni zapisi, što tehnièki nije teško napraviti. Svaki zainteresirani surfer mogao je u miru preslušati što je tko govorio na konferenciji. Nisu izostavljena ni pitanja novinara, koja u pravilu znaju biti najneugodnija u takvim prilikama. Za nadležne u MORH-u to vjerojano izgleda kao znanstvena fantastika iako i oni takoðer snimaju sve svoje konferencije (koje se vrlo rijetko održavaju).
S.Vejnoviæ

Povratak

AKTUALNO