hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Medijski trening potreban je svakom menadžeru

29.06.2006.

U SAD-u 90 od 100 najboljih menadžera redovno pohaða medijski trening. Neke kompanije potièu skupine viših menadžera da steknu potrebne vještine i onda meðu njima biraju najkompetentnije za svoje predstavnike u medijima

Poznati tv novinar, koji je se prije okušao i kao voditelj na radiju a na tv vodio i talk-show, nedavno se našao u vrlo nezahvalnoj ulozi. Bio je medijski trener jednom takoðer poznatom poslovnjaku, odnosno trebao ga je poduèiti kako da samouvjereno i uglaðeno daje intervjue na tv-u, radiju, novinama. Novinaru je to bilo je to teško iskustvo, nazvao ga je èak najtežim ispitom u karijeri, iako je dotad izvještavao i s ratišta. Meðutim, ništa manje traumatiènim nije se pokazala ni poduka menadžera, koji je za vježbu morao diskutirati o temama u rasponu od financiranja stranaka do burzovnih izvješæa, promjena u globalnoj ekonomiji i naftnoj krizi.

I neke pop zvijezde s IQ-om sobne temperature ostavljale su bolji dojam, bio je novinarov komentar. Menadžer je pak mogao samo priznati da je u samo prve tri minute nekoliko puta sam sebi proturijeèio, oklijevao, zapadao u èudnu tišinu i pogrešno postavljao neke osnovne èinjenice. Iskustvo je bilo tim gore što je samo minutu kasnije morao odslušati snimku svog nastupa.

Kako god bilo, poslovni svijet ipak poèinje shvaæati važnost medijskog nastupa. U Hrvatskoj je sve još na samom poèetku, naši menadžeri uglavnom su uvjereni da æe sve to za njih riješiti PR, a za svoje javne nastupe rijetko se pripremaju, smatrajuæi da to mogu obaviti bez veæih problema, pa je menadžer iz naše prièe odista rijetka pojava. No, stalni zahtjevi za komentar od strane medija i strah od efekta loših vijesti na uèinak kompanije i njenih dionica, i na ovom podruèju stavljaju neke nove zahtjeve.

U SAD-u 90 od 100 najboljih menadžera redovno odlazi na medijski trening. No, priroda i intenzitet ovih treninga variraju: neki menadžeri time se bave što je manje moguæe, dok drugi rado uvježbavaju svako obraæanje. U meðuvremenu, neke kompanije potièu skupine viših menadžera da steknu potrebne vještine i onda meðu njima biraju najkompetentnije za svoje predstavnike. Medijski treneri postali su vrlo traženi, a s porastom zanimanja širi se i broj metoda kojima svoje ‘uèenike’ pripremaju za medijski nastup. Najkonvencionalniji je serija namještenih sesija s iskusnim novinarom kroz cijeli niz medija.

Tv i radio su ‘plitki’ mediji

            Prvo što treba nauèiti jest da neæete propasti ako nešto ne znate. Ne treba pokušavati zvuèiti pametno. Važno je koristiti jezik koji znatiželjni 12-ogodišnjak ili 80-ogodišnja teta, koja nema Alzheimer, mogu razumjeti. Publika kojoj se preko medija obraæa menadžer u pravilu nije ekspert za njegovo podruèje. Takoðer, treba se kloniti ‘jakih’ rijeèi, primjerice ne koristiti rijeè 'eliminirati' kad se govori o ukidanju nekih radnih mjesta i otkazima.

Važno kod medijskog nastupa

- Ne nastojte djelovati pametno pod svaku cijenu
- Ne nosite unaprijed pripremljene bilješke
- Na televiziji nije toliko važno ono što kažete koliko je važno kako izgledate
- U tv emisiji koja ide uživo budite uvijek koncentrirani
- Ako radite intervju na dogovorenoj lokaciji provjerite scenografiju
- Ako stvari proðu katastrofalno, nemojte nipoštoti izgubiti živce ili izjuriti iz studija
- Nikad se ne obraæajte novinaru s kojim imate intervju po imenu i ne tražite pogodnosti za svoju kompaniju
- Nikad nemojte lagati

Takoðer, ne preporuèa se doæi na radijski ili tv intervju s gomilom papira i zabilješki, bolje je riskirati poneku grešku. Ako se bez papira ipak ne može, dovoljno je uzeti sa sobom samo onaj na kojemu je zapisano nekoliko osnovnih poanti. I nikad ne smetnuti s uma da su tv i radio ‘plitki’ mediji. Trebate govoriti opæenito i iznijeti nekoliko poanti na jednostavan naèin. Slikovitost je vrlo važna, pogotovo na radiju.

Na televiziji ono što kažete nije toliko važno koliko je važno kako izgledate. Dakle nema bedževa, uoèljivih kravata, krièavih košulja koje æe natjerati gledatelja da poène podešavati kontrast na televizoru. Ipak, ne treba pasti u zamku i kupiti novo odijelo, pa riskirati da izgledate kao da vam je neudobno. S druge strane, nemojte niti nositi nešto preudobno - svako pretjerivanje, naime, na ekranu se utrostruèuje.

Kada u tv studiju krene emisija uživo, koncentracija je od najveæe važnosti. Trebate izgledati zainteresirano dok drugi prièaju, èak i ako vam doðe da glasno zijevate od dosade. Nikako se ne treba poigravati s odjeæom ili dijelovima tijela, niti se njihati u stolcu, a svakako treba sjediti opušteno, ali vrlo pristojno, nikako zavaljeni u stolac ili s nogom prebaèenom preko druge noge. Poželjno je takoðer održavati kontakt oèima s voditeljem èak i kad radi nešto drugo, pa i u trenutcima nakon intervjua ‡ može potrajati dok producenti prijeðu na druge kadrove.

Ako se intervju vodi na dogovorenoj lokaciji, važno je provjeriti scenografiju iza sebe kako biste bili sigurni da, primjerice ne stojite ispred panoa na kojemu je reklama vaše konkurencije. A ako radite intervju ravno ispred kamere, gledajte u nju, a ne pokraj ili iza nje.
U principu, na radiju ne možete pretjerati. Što življe zvuèite to bolje. Ako je intervju telefonski radite ga stojeæi ‡ tako æete djelovati budnije. U radijskom studiju, iako vas nitko ne gleda, bitno je obraæati se voditelju i održavati s njim vizualni kontakt ‡ razgovor tada djeluje prirodnije. A ako stvari proðu katastrofalno ni pod kojim uvjetima ne smijete izgubiti živce ili izjuriti iz studija. Loš nastup može se zaboraviti, ali izjurivanje iz studija vrtit æe se po internetu i medijima dugo nakon toga.

Uvijek govorite istinu

              Neki medijski treneri smatraju da poslovni ljudi nikad ništa ne bi trebali reæi novinarima off the record. Praksa i u Hrvatskoj pokazuje da se toga mnogi i drže, pa je novinarima pisanih medija gotovo nemoguæe u posljednje vrijeme doæi do menadžera i manjih tvrtki, PR i mail su gotovo jedini naèin komunikacije. Ipak, kad se odvaži na intervju, menadžer bi se prije toga treba informirati i o novinaru s kojim æe razgovarati i, naravno, o novinama.

Time dobijate uvid u njihov uzorak pitanja. I uvijek govorite istinu, svi medijski savjetnici se slažu u tome da je laganje i zataškavanje pogubno, jer kad-tad sve izaðe na vidjelo i tada je šteta nepopravljiva. Nikad novinaru ne postavite pitanea tipa: 'Kako vi gledate na ovo? , 'Možete li spomenuti...', 'Mogu li vidjeti vaš èlanak prije objavljivanja?' Naime, to se vas ne tièe, a osim toga takve primjedbe spadaju u odjel marketinga. Kod nas je autorizacija postala uobièajena, pa se traži i ako je rijeè o dvije reèenice, ali drugdje u svijetu to je gotovo nezamislivo.

U svakom sluèaju medijski trening svakom bi menadžeru dobro došao. No imajte na umu da se medijskim trenerom može prozvati bilo tko i da kvaliteta, kao i kod novinara do novinara, varira. Ako vas uèe da se novinaru koji vas intervjuira obraæate imenom ili odgovorate s 'Nemam komentar!', možete biti sigurni da je rijeè o lošem medijskom treneru. Kao i ako vam kaže da ne treba previše uvježbavati nastup kako bi zvuèali svježe a ne posve uvježbano. Zvuèati trenirano umjesto da zvuèite kao da nemate pojma o èemu prièate uvijek je bolje. Medijski nastup nije mjesto za originalne zamisli, špekulacije ili rasprave o stvarima o kojima niste prije dovoljno promislili.

Povratak

AKTUALNO