|
Arhiva "Iz medija"
'Piramidu' nemoguæe kopirati 13.05.2007.
Dugogodišnji novinari hrvatske televizije zanat su poèeli peæi na radijskim postajama prije dvadesetak godina, a tijekom godina rada na HTV-u proživjeli su brojne uspone i padove. Tako je svojedobno vrlo iznenadno prekinuta Merliæeva politièka emisija “Slikom na sliku”, a sliènu sudbinu doživjela je i emisija “Željka Ogresta i gosti”.
Braèni i novinarski duo, kako danas kažu, mnogo je puta htio odbaciti svoje karijere i jednostavno nestati s TV scene. Ipak, s televizijskog festivala u Luzernu vratili su se kao pobjednici osvojivši Zlatnu ružu za najbolji show format te najavili novi trend u Hrvatskoj - zabavne emisije sa sadržajem.
• Zlatna ruža je vaše prvo priznanje, i to meðunarodno. Kakvi su dojmovi iz Luzerna?
OGRESTA: Meni je ovo prva nagrada, nikad dosad nisam primila nikakvu nagradu. Bili smo sretni što smo uopæe nominirani jer je velika èast biti u toj konkurenciji. Svjestan si da postoje neke šanse jer si nominiran, ali sam se bojala veseliti. Velik je uspjeh što smo uopæe ušli u to društvo.
Iznimno mi je žao što nisam mogla prisustvovati dodjeli nagrada. Od svih dana u tjednu, sveèani trenutak se morao dogoditi baš u srijedu kada snimam ‘Piramidu’. Bilo mi je simpatièno kad nam je jedan od èlanova žirija, Izraelac, poslao SMS da se “nada da æe pri dodjeli sljedeæe nagrade i Željka biti na sceni”.
• Kakva je bila konkurencija na televizijskom festivalu?
OGRESTA: Nismo se previše optereæivali time. Nismo doista ništa oèekivali, èak nismo htjeli gledati kakva je konkurencija.
MERLIÆ: Konkurencija je bila iznimno jaka. Tu su bile zastupljene najjaèe meðunarodne producentske tvrtke, a dominirali su Britanci. Dobro nam je poznato kakvu oni tradiciju imaju, koliko novca mogu uložiti u najkvalitetnije ljude i produkciju pa smo se tamo našli u stvarno svjetskom okruženju.
Tim više je naš uspjeh s osvajanjem Zlatne ruže za najbolji show 2007. slaði. Sve nagrade u ostalim kategorijama osvojili su Britanci pa mi je bilo simpatièno kad su mi nakon proglašenja dolazili ljudi s nebritanskih televizija i produkcijskih kuæa zahvaljivati što su Castor Multimedia i ‘Piramida’ spasili obraz Europljanima.
• A reakcije? Smatrate li da je vaš uspjeh prepoznat u zemlji?
OGRESTA: A èujte, kako kaže pjesma: ‘Nitko mi neæe ovaj dan pokvarit’. Otkad Dubravko i ja radimo ovaj posao, uvijek nas napadaju. Ali, na svu sreæu ima mnogo pozitivne energije i to od ‘obiènih’ ljudi koji su bili uz nas. U našoj je zemlji to tako. Kad je netko uspješan i taj uspjeh potvrdi u meðunarodnim okvirima, ne vlada neko veliko oduševljenje. Ali mislim da je to stvar mentaliteta.
• Nagrada nije došla preko noæi. Zajedno ste prošli dosta uspona i padova tijekom rada u novinarstvu?
OGRESTA: Dugo smo u tom poslu, ja od svoje 18. godine. Sve zajednièki radimo, a unatoè tome, imali smo faze kad smo htjeli odustati od svega. Bilo je trenutaka kad smo mislili da neæemo moæi izdržati. Mislim da je mladom, talentiranom èovjeku u našoj zemlji dosta teško jer ne postoji nekakva sustavna potpora ni s jedne strane.
• Vaše emisije su znale ‘nestajati’ s HTV-a, èesto ste micani iz programa. Ponekad i bez objašnjenja. Danas su, evo, odnosi dobri...
OGRESTA: Da, prošli smo razne faze na televiziji, zabrane, skidanja, nerada. Dok smo bili zaposleni na HTV-u, nisam radila 17 mjeseci, a Dubravko dvije i pol godine. Onda su se otvorile nove moguænosti da se radi samostalno. To sam prvo napravila ja s emisijom ‘Željka Ogresta i gosti’.
MERLIÆ: Sad na to razdoblje gledam nekako mekše. Jednostavno, takvo je bilo vrijeme i meni osobno bilo je važno da se ne prilagodim nièemu u što ne vjerujem. Nadam se da su ta vremena zabrana i kažnjavanja micanjem s ekrana iza nas i da se više nikad neæe ponoviti. Sad je lakše i zato što ipak postoji neko tržište za TV novinare.
Postoji moguænost rada u privatnim produkcijama. Naš današnji odnos s HTV-om je iznimno korektan, poslovni odnos u kojem obje strane ispunjavaju svoje obveze, a i Castor Multimedia i HTV rade kvalitetno kako bi zadovoljili potrebe gledatelja HTV-a.
• Èesto ste se idejno razilazili s programom HTV-a. Je li to zapravo jedini naèin da se netko u našim prilikama izbori za svoje ideje - samostalna produkcija?
OGRESTA: Pa, HTV ima mnogo zaposlenika i nije lako isplivati iz te mase. Mi smo osnovali svoju tvrtku i poèeli proizvoditi, a što je najvažnije - sami smo preuzeli rizik. Nitko ti ništa ne jamèi u ovom poslu. Ta prièa se trenutaèno vrlo dobro razvija, ali tko zna što se može dogoditi sutra. Sve je to neizvjesno.
MERLIÆ: Naravno da nije. Mnogo naših kolega ima odliène emisije kao zaposlenici TV kuæa u kojima rade. Sve je to stvar izbora, a naš je izbor bio pokrenuti nezavisnu producentsku kuæu, i to nam je uspjelo jer smo u kratkom vremenu napravili dosta i na domaæem i na meðunarodnom planu.
• Ipak, bolje je kad si sam svoj gazda?
OGRESTA: Svakako. Sam biraš ekipu s kojom radiš, goste u emsijama. Imamo potpunu slobodu rada. S HTV-om, naravno, imamo korektne odnose, javljamo im koje goste pozivamo u emisiju kako se ne bismo ponavljali. Zaista moram naglasiti da, prema mojemu mišljenju, nijedna druga televizija u Hrvatskoj ne bi mogla napraviti ono što je napravio HTV. Oni imaju najveæu logistiku, ljude, opremu...
• Proveli ste krajem 90-ih neko vrijeme u SAD-u. Jeste li tamo stekli neka iskustva koja vam danas pomažu u samostalnoj produkciji?
OGRESTA: Pa, to je baš bila faza kad smo skinuti s HTV-a. Imali smo vremena i iskoristili smo stipendiju u Americi. Bili smo na televiziji CBS tri mjeseca. Ali to je, meni osobno, tada bilo najvažnije zbog samopouzdanja. Kontaktirali smo s prvim ljudima CBS-a, ljudima koji kreiraju program i shvatili da je zapravo najvažnija ideja, odnosno da iza svega uvijek stoji neki pojedinac s idejom.
Kad te prognaju od negdje, prvo pomišliš da s tobom nešto nije u redu, a tamo smo shvatili da su kod nas stvari izvrnute. A što se produkcije tièe, oni imaju mnogo više novca, a s novcem je lako napraviti dobar posao. Ideja je bitna za koncept emisije.
MERLIÆ: To je zaista bilo briljantno iskustvo jer nam je potvrdilo da se nakraju sve vraæa na poèetak - na dobru ideju i èovjeka koji okuplja ekipu da realizira tu ideju. Osobno, mislim da sam baš tada, na CBS-u, podsvjesno shvatio da je to ono što æu u buduænosti raditi u nekoj svojoj produkcijskoj kuæi.
• Koja je tajna uspješnosti ‘Piramide’?
OGRESTA: Teško je to reæi. Nema neke formule. To je dinamièna, zanimljiva, aktualna emisija koja je zadovoljila sve potrebne kriterije i našla put do publike. Castor Multimedija ima novu parolu, a odnosi se na proizvodnju zabavnih emisija koje imaju sadržaj. Vjerojatno je na inozemnom tržištu došlo do zasiæenja s produkcijama kao što je ‘Big Brother’. Treba stvarati zabavne emisije, a da se pritom aktiviraju moždane vijuge.
• Postoji li negdje format slièan ‘Piramidi’?
OGRESTA: Nema, kad smo napravili emisiju, zamislili smo se postoji li moguænost da negdje vani postoji nešto slièno, ali nismo našli. Osim toga, ‘Piramida’ je kao originalan format prepoznat i na televizijskom festivalu u Luzernu. Meðutim, dogaðalo se veæ da su nas pokušali kopirati. Prije nego što je ‘Piramida’ bila emitirana na srpskom TV Pinku, njihova je državna televizija napravila emisiju koja je bila gotovo identièna ‘Piramidi’. Na svu sreæu, to je sve bilo toliko loše da je propalo.
• Licencu ovog formata prodali ste veæini zemalja u regiji - Srbiji, Bugarskoj, Sloveniji i Makedoniji, Crnoj Gori. Ima li nakon nagrade moguænosti i za neka druga tržišta?
OGRESTA: Pa vjerojatno. Sve te uspješnice koje su proteklih godina osvojile Zlatnu ružu, poput kviza ‘Tko želi postati milijunaš?’, ‘Uzmi ili ostavi’ ili ‘Ples sa zvijezdama’, postigle su meðunarodni uspjeh tek nakon osvojenih nagrada.
• Kako se kreæu cijene licenci?
OGRESTA: Mi smo zapravo novi u tom poslu. Tek sada kad krenu ozbiljnije ponude, morat æemo sjesti i organizirati se, napraviti raèunicu. Sve ovisi o tržištu zemlje gdje se licenca prodaje, koliko ima stanovnika i slièno...
• Kolika je važnost Zlatne ruže za Hrvatsku i regiju?
MERLIÆ: To mi je teško reæi, ali vjerujem da æe ova nagrada ohrabriti neke mlade televizijske ljude da pokušaju stvarati svoje emisije, možda i formate koji æe naæi put na meðunarodno tržište.
• Najavili ste nove projekte Castor Multimedije?
OGRESTA: Da, imamo nešto u pripremi. Rijeè je o još jednom, potencijalno uspješnom formatu koji bi mogao u realizaciju veæ ove jeseni.
Marijana Sever
Povratak
|
 |
|