hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Italija – novinski minus lani 103 milijuna eura

21.04.2009.

Gospodarska kriza, koja u Italiji već duže vrijeme proizvodi brojne teškoće, sve se ozbiljnije osjeća i u izdavačkoj djelatnosti. Novine i novinari javljaju o općim financijskim problemima, ali kao da o potonuću izvješćuju s »Titanika«, nabrajajući tko sve gomila gubitke, došli su do grane na kojoj sjede, do novina.
    Dnevni tisak u Italiji ima veliku tradiciju i kvalitetu, no sada se gubici gomilaju, rastu brzo poput korova. Na »čizmi« je u tijeku borba za preživljavanje novina. Izdavači upozoravaju na probleme, ali valjda da ne bi suviše paničarili, očekuju famozne »bolje dane«, nadajući se da mogu nadoknaditi gubitke. Pritom predlažu rješenje kakvo je potraženo u njihovih susjeda, Francuza, a to je formiranje »glavnog stožera izdavaštva«, koji bi odredio što je problem i ponudio izlaze iz očite krize poslovanja. Premijer Silvio Berlusconi i njegova vlada za prvu ruku, ponudila je 20 milijuna eura pomoći.
   
Sve manje reklama
Brojke govore o ozbiljnoj ekonomskoj krizi talijanskog pisanog novinarstva. U prošloj godini su izdavači na Apeninima skupili 103,4 milijuna eura gubitaka. Brine gubitak, ali i njegov trend, jer je ova brojka dvostruko veća od one iz 2007. godine. Carlo Malinconico, čelnik tamošnje Udruge izdavača (Fieg) smatra, prema pisanju talijanske agencije ANSA–e, da će tijekom ove godine brojke o poslovanju biti još negativnije, pogotovo radi smanjenog oglašivanja.
    Prihod od reklama, jako bitan za život dnevnih novina, postaje sve lošiji. Početkom ove godine potencijalni talijanski oglašivači su sve manje zainteresirani za pojavljivanje u medijima masovne komunikacije, to zorno pokazuje poslovanje u proteklim mjesecima. Tako je u siječnju ove godine prihod od reklama talijanskih dnevnih listova bio za 24,7 posto manji, no u siječnju 2007. U dnevnicima je u prva dva ovogodišnja mjeseca ulaganje u reklamiranje u prosjeku manje za četvrtinu, a u nekim lokalnim tiskovinama čak i za 60 posto. Tjednici ili mjesečnici su u tom istom razdoblju zabilježili pad marketinških prihoda od 27,3 posto. Ni TV ne prolazi dobro. Razne talijanske televizijske postaje broje 15,9 posto manje reklama u svojim programima. Ukupni prihod talijanskog novinskog izdavaštva je za 3,3 posto manji lani nego što je bio 2007.
   
Snažan rast žutog tiska
Malinconico spominje i drugu stranu medalje, koja govori i o uspješnom poslovanju. Riječ je o specijaliziranim tjednicima i mjesečnicima, primjerice onima koji pišu o motorima, o modi, o djeci, koji se dobro drže, dok tzv. žuti tisak bilježi snažan rast. Drže se nekako i novine, koje pišu o gospodarstvu kao i dnevnici nacionalne razine. Talijani u svemu ne gube naviku čitanja tiska, tako statistika govori da se u prosjeku u Italiji proda 91 dnevna novina na 1000 ljudi, ali na Jugu je to tek 58 primjeraka. U 2007. godini više od pola čitatelja je kupovalo novine, dok ih je 38,3 posto čitalo na internetu. Ovdje je istaknut problem da razni portali mimo svakog pravila kradu novinske sadržaje.
    U strahovanju kako preživjeti ovu godinu, koja bi mogla biti kobna za razne tvrtke, tamošnji izdavači traže porezne olakšice za kupovinu papira, kao i pomoć novinama koje imaju po stotine zaposlenika. Traže i da lokalne vlasti u tisku objavljuju natječaje za javne radove. Vlada je poručila izdavačima neka sačuvaju čim više radnih mjesta, limitirajući čim je više moguće, prijevremena umirovljenja. Za ova rješenja svota od 20 milijuna eura je krajnja granica. Pitanje je kuda ide pisano novinarstvo, ne samo u Italiji.

Povratak

AKTUALNO