hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Posljednji američki izdavač

14.06.2009.

ZAGREB - Slova su vam prenabijena, primijeti Si Newhouse, vlasnik Conde Nasta. U njegovom su portfelju neki od najvećih magazina planeta: Vanity Fair, Vogue, Wired i New Yorker. Si je multimilijarder, upravlja imperijem od 30 magazina, i ima 81 godinu. Iako mu stalno stižu izvještaji o prodaji oglasa, ne vjeruje im u potpunosti, osobno broji oglasne stranice u svakom broju.

Godina je 2008. Si Newhouse nalazi se u sobi sa svojim direktorima i urednicima, gledaju testno izdanje novog Conde Nastovog magazina o vjenčanjima, Mladenke.

Nakon višemjesečnih istraživanja navika publike, fokus grupa i pripremanja nultog broja, Si ga uzima u ruke i gleda naslovnicu. Digne pogled i okupljenima kaže: “Slova su vam prenabijena. Ne može se normalno pročitati”.

Novac je izlika

Newhouse je završio na naslovnici prošlotjednog New York magazina. On je posljednji pravi medijski magnat, kažu, kategorija u koju stavljaju još jedino Ruperta Murdocha. Generacijski - i monetarno - smijenili su ih tipovi iz Silicijske doline, mladi šefovi Googlea i Facebooka.

Dinosauri Murdoch i Newhouse zapanjujuće su slični: podjednako medijski sramežljivi, ne osobito artikulirani u javnim obraćanjima, oba su izgledala izrazito staro već sa 40 godina. Iskreno kažu da se medijskim biznisom bave prvenstveno kako bi zaradili. “Stvaranje novca, zato se ovime bavim”, jednom je zamijetio Newhouse - ali time zapravo skrivaju koliko obožavaju novine: uređivanje članaka, mijenjanje naslova, biranje fotografija.

Joanne Lipman stalno nosi minice i pokazuje, za 47-godišnjakinju, vrlo pristojne noge. Ozbiljna novinarka, čitavu je karijeru provela u Wall Street Journalu, a te večeri 2007.  hoda prema Newhouseovu stanu u New Yorku, ne imajući ikakvog pojma što ju čeka. Newhouse se, naime, opsesivno zaljubljuje u svoje urednike i novinare.

Ta je ljubav čisto profesionalna. Jedan od Conde Nastovih insajdera s kojima je New York magazin pričao kaže kako ga Newhouseova kompanija podsjeća na glamurozne hollywoodske studije iz 20-ih i 30-ih. Newhouseov je dvor pun diva koje obožava i sve im tolerira: Anna Wintour, legendarna urednica Voguea; Graydon Carter, još legendarniji urednik Vanity Faira; Tina Brown, nekadašnja gazdarica New Yorkera; Chris Anderson, osnivač i vječni šef Wireda.

Dok u minici zvoni na vrata stana koji se nalazi pored zgrade UN-a, Joanne Lipman ne zna da će za nekoliko minuta postati najnovija Newhouseova muza.

Tijekom intimne večere razgovaraju o poslovnim magazinima. Lipman poskrivećki pogledava impresivnu kolekciju Warhola i Cezanna koji viču sa zidova, a Si poskrivećki razmišlja kako je upravo ona pravi izbor za vodstvo jednog od njegovih najvećih projekata ikad.
Magazin Portfolio trebao je za svijet biznisa biti ono što je Vanity Fair za svijet zabave i medija - velike ljudske priče o stvarnim akterima burzi, kompanija, banaka. Nije bilo bitno što su svi drugi poslovni magazini počeli gubiti oglase, kao ni to što je cijela avantura od početka imala planirani trošak od 100 milijuna dolara. Newhouse je želio Vanity Fair za Wall Street, a Lipman je bila ta koja ga je mogla producirati.

“Genijalna ideja, loša egzekucija”, komentira djelatnik Conde Nasta. Prije nego što su ga u travnju ove godine eutanizirali, Portoflio je izgubio više od 150 milijuna dolara. Si Newhouse 27. travnja poziva Joanne Lipman na sastanak. Ona i dalje nosi minicu, ali lokacija više nije njegov raskošni stan - profesionalna romansa je pukla - ovaj se put sastaju u Sijevom uredu u Conde Nastovoj zgradi.

Kažu kako se nekad bez imalo emocija rješavao nekadašnjih ljubavi i gasio novine. Ne ovaj put.

Cinik iz sajma taštine

“Ja volim Portfolio”, započne Si njihov finalni razgovor.

“Znam, Si. I ja.”, odgovori mu Lipman.

Debakl Portfolija bio je strahovito bolan udarac za imperij. Newhouse je bio potpuno siguran da će Portfolio biti veliki uspjeh.

 “Nisam ga nikad vidjela ovako depresivnog”, primijetila je direktorica bliska Newhouseu. Cinični Graydon Carter, apsolutni šef Vanitya već 17 godina, potiho je suradnicima kazao: “Htjeli su raditi Vanity Fair za biznis svijet. Ali mi to već imamo. Zove se Vanity Fair.”

Nije ovo jedini Newhouseov promašaj. U posljednje dvije godine morali su ugasiti časopise Jane, Golf for Women, Men's Vogue, House & Garden, Domino, i na kraju Portfolio. Oglasi nekih izdanja pali su više od 60 posto u odnosu na prošlu godinu. Newhousov osobno je izgubio pola svog osobnog bogatstva. Najgore od svega, kompanija čija je misija bila biti najkvalitetniji, najavangardniji i diktirati sve trendove oko sobe, odjednom se čini pomalo uplašenom, u kutu, nesigurna što da radi.

Internet predstavlja strahovitu dvojbu za izdavače mjesečnih magazina. Kako između dva broja, u tih 30 dana, održati interes javnosti, kako ih natjerati da vam dolaze na web stranice? Jedini način je da svaki dan na webu imaju bar nešto novo.

Malo weba, puno printa

Conde Nast definitivno nije pronašao odgovor. Newhouse je dugo odbijao kupiti Wired.com nakon što je akvizirao časopis, odbijajući ući na web market. Stupidno u toj strategiji bilo je što je Wired.com i dalje uzimao sve članke iz print izdanja, čime je bildao svoju posjećenost, a Conde Nast ostavio bez prihoda od online oglasa. Newhouse naprosto voli papir i ne želi imati posla s razvojem digitalnog biznisa.


“Ali ako ne razvijemo web ekstenzije naših proizvoda, izgubit ćemo profite printa i nećemo ih nadoknaditi webom”, upozoravao je jedan bivši djelatnik na sastanku uprave Condea. Generalni direktor Townsend povukao ga je sa strane i rekao da umukne. “Uzrujavaš starog”, šapnuo mu je, kimajući značajno prema stolici u kojoj je sjedio Newhouse.

Newhouse 2006. popušta i kupuje stranicu, ali uopće ne razvija ostatak web biznisa. Nevjerojatno je da proizvod poput Vanity Faira nije smislio pametan način da privuče i web čitatelje. S druge strane, papirnata izdanja Condea gube oglasivače i čitatelje, režu broj stranica i ukidaju posebna izdanja.

“Si nikad ne paničari”, gotovo ljutito odgovara Graydon Carter kad ga upitaju nije li ekonomska situacija općenito i Condeova situacija specifično dovoljno ozbiljna za radikalne korake.

Kako je vrijeme stalo

Ipak, u posljednje vrijeme drastično su srezani troškovi, mnogim zvijezdama smanjene plaće i ukinute beneficije poput vozača, auta ili mobitela. Nije se promijenila jedino fundamentalna kultura Condea: Si i dalje obožava i tepa svojim zvijezdama.


“Iskreno, iz naših se ručkova ne bi moglo shvatiti jesmo li u 2002., 1996. ili 1992. Na Zemlji ne postoji mjesto kao Conde Nast”, zadovoljno zaključi Carter.

 Na nedavnoj dodjeli nagrada za magazinske nagrade, nije dominirao Hearst. Conde Nast razvalio je konkurenciju, a Si Newhouse sjedio je u publici i glasno navijao kad god bi njegov New Yorker ili Vanity Fair dobio kakvo priznanje. Međutim, potpuno neočekivano, magazin za planinarenje i kampiranje, Backpacker, dobio je tri nagrade - jednako kao New Yorker. Newhouse nije bio zadovoljan. Kvalitetni - ne, najkvalitetniji magazini i njihove dive od urednika bili su jedini što je ostalo kao temelj njegova carstva.

Si je možda tvrdio da se medijima bavi kako bi zaradio, ali, u principu, i dalje ga je najviše veselilo pogledati naslovnicu i provjeriti mogu li se slova pročitati.

Poučan slučaj Megan Fox i seksi poza samo u Esquireu

Megan Fox, zvijezda filmova o Transformersima, o seksu ne voli pričati. Ipak, prošlog je mjeseca američkom magazinu Esquire dala senzacionalno iskren intervju. Esquire - magazin odlično pokrivenih tema i nešto manje pokrivenih komada - niti jednu riječ teksta, a bome ni popratne fotografije, nije stavio na svoj website.

Koliko god razni manijaci ovog svijeta, uključujući autora ovih slova, googlali ‘megan fox sexy esquire photos’, fotki i intervjua nije bilo. Umjesto toga, dočekao vas je fino izmontiran video o Megan, poneka benigna izjava, i pristojna zamolba da sočni članak potražite na kiosku. Esquire.com pršti takvim multimedijalnim specijalima.

Esquireov vlasnik Hearst, direktni konkurent Condeu, koji se ovog magazina panično pokušavao riješiti prije nekoliko godina, dok mu je jako slabo išlo, naprosto ne stavlja samo tekstove svojih magazina na web. Oni dođu kasnije, ali vas odmah dočeka neki video, grafika, mapa ili igrica. Rezultat? Hearstovi print naslovi izgubili su samo 6,7 posto prihoda od oglasa u odnosu na 2008.

Povratak

AKTUALNO