hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Kvalitetne tiskane novine imaju jasnu budućnost

24.06.2009.

U posljednje su vrijeme sve češće glasine o ‘sumraku’ tiskanih medija, pa čak i njihovoj skoroj propasti. Mnogi izdavači u svijetu ocjenjuju da tiskane medije zaista ne čekaju lijepi dani: padaju naklade, pojedini novinski brendovi nestaju s tržišta, oglasa je u tiskovinama manje. Uzburkana kretanja na medijskim tržištima pokazuju da svjedočimo svojevrsnoj histeriji i panici, koja je gotovo preko noći zahvatila medijske kuće, posebice u SAD-u.

Stanje je ipak nešto drukčije. I najnoviji pokazatelji Svjetske udruge novinskih izdavača pokazuju da novine doživljavaju svojevrsnu novu mladost, ovaj put svestrano potpomognute izazovima i prednostima novih tehnologija i novo uspostavljenih platformi za komunikaciju s čitateljima.

Zapostavljena dimenzija

- Izdavači novina sve su orijentiraniji na komercijalnu stranu, ali istodobno su inventivniji i odgovorniji. Upravo te osobine čine osnovu naše uspješnosti: one su potvrdom neupitne snage naših medija, njihova mjesta i značenja u društvu. Novine su svakodnevni, sastavni dio života više od milijardu ljudi diljem svijeta - tvrdi Gavin O’Reilly, predsjednik Svjetske udruge novinskih izdavača. Dodaje da su novine (ipak) najbolji oglasni medij, što je u uvjetima borbe za profit zacijelo važna, u nas često zapostavljena dimenzija.

Polazimo od činjenice da je medijsko tržište postalo veliki međunarodni i nacionalni biznis, snažna industrija i proizvodna mašinerija. Mediji imaju moć stvaranja slike svijeta, moć određivanja medijskih sadržaja i, što je posebno važno, moć utjecaja na najvažnije resurse. Pritom mislim na politiku, gospodarstvo, društvenu elitu, stvaranje javnog mnijenja. U ovim bismo se složenim trenucima posebno trebali podsjetiti na staru izreku Maxa Webera: 'Moć je sposobnost da se drugima nametne željeno…' Mediji posjeduju upravo tu moć. Pitanje je samo u kojoj je mjeri odgovorno koriste.

Kako u tom kontekstu, u novim okolnostima, shvaćati tiskano novinarstvo?

Upravo ovih dana održana je međunarodna konferencija pod motom: Snaga PRINTA. Nije to bio nostalgični pokušaj obrane tiskanih medija pred naletom elektroničkih, već rasprava zasnovana na čvrsto strukturiranim analizama o tome kako se tiskani mediji trebaju ponašati u novim tržišnim i komunikacijskim okolnostima. Na izazov interneta, na WWW, dakle web, novine i mediji odgovaraju strategijom MMM.

Integrirana redakcija

Prvo ‚M’ stoji za ‚multimediju’, drugo ‚M’ za ‚multikanal’, a treće ‚M’ za 'multiplatformu'. Drugim riječima, multimedijski sadržaj trebalo bi posredovati preko što više kanala – i digitalno i analogno – i na što više platformi. Jedan od oblika koji se često nudi, a već se i koristi u nekim novinskim kućama, jest koncepcija zajedničke newsroom (‚integrirana redakcija’). Kako bi mogle iskoristiti sinergiju iz takve suradnje, redakcije koriste zajednički takozvani ‚content engine’ (sadržajni sklop). Pritom je najvažnije da novine ponovno osvijeste što je ustvari njihova iskonska djelatnost.

Postavlja se, zapravo, temeljno pitanje: kakvo novinarstvo i kakve novine zaista želimo, odnosno što želi naša čitalačka publika? To je u ovom trenutku za novinske izdavače presudno pitanje na koje trenutačno nema jasnih odgovora, ali ima mnogo lutanja. Hoćemo li zaista sve pretvoriti u 'infotainment' (kombinacija informacije i zabave) i uništiti osnovna načela novinarstva i novinarske etike? Hoće li se kvalitetne novine možda u većoj mjeri okrenuti izvješćivanju koje će dokazati kako se za takve informacije isplati platiti i višu cijenu? Hoće li novine, proizvod industrijske revolucije, uopće preživjeti u srazu i oštrom sučeljavanju s novim medijima, čedom informatičkoga doba?

Želim jasno iznijeti mišljenje koje brojne analize danas nedvosmisleno naglašavaju: tiskane novine imaju neospornu budućnost. Osobno smatram da im je smjer kretanja zacrtan: novine prolaze kroz ozbiljnu krizu identiteta, ali pronalaze oružje u kojem mogu dokazati svoju svrsishodnost i potrebu. Očit je prijelaz na analitičko novinarstvo, jer se jedino na taj način dnevno novinstvo može oduprijeti sve bržim elektroničkim medijima. Pritom je kvaliteta, kvaliteta i samo kvaliteta spasonosna formula za opstanak i daljnji razvoj na uzburkanome i veoma nemirnome medijskom tržištu.

Povratak

AKTUALNO