hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Hrvatske novine nikako ne smiju glasati umjesto svojih čitatelja

02.10.2009.

ZAGREB - Vrišteća naslovnica britanskoga tabloida The Sun na kojoj je jučer osvanuo naslov “Laburisti su izgubili” označila je kraj ljubavi između te stranke i popularnih novina.

Time je The Sun indirektno pozvao osam milijuna svojih čitatelja da na sljedećim izborima podrže Davida Camerona.

Takva praksa nije uobičajena u Hrvatskoj i pitanje je hoće li se i kada jedan medij na takav način prikloniti lijevo ili desno. Iako većina građana nagađa o tome jesu li neke domaće novine na strani neke političke opcije, nikad se nije dogodilo da se neke hrvatske novine javno opredijele za jednu stranku ili političara. Naši medijski stručnjaci smatraju da kod nas još nije sazrio trenutak za takve poteze.

- Takvo što je karakteristično za anglosaksonske medije, ali u našim je uvjetima zapravo dovoljno da mediji odrade informativnu ulogu i eventualno da se kroz određeni prostor u novinama vidi prema kome inklinira njihov vlasnik.
Međutim, u ovoj fazi ne bi bilo dobro da se jedan medij eksplicitno odredi prema nekome. Naša je demokracija još uvijek u nastajanju i takvo što ne bi bilo preporučljivo - ističe Damir Grubiša.

Rupert Murdoch, vlasnik The Suna, već je nekoliko puta na sličan način pokazao svoju moć. Prvi put se to dogodilo 1979. kada je Sun javno istupio u korist vlasti Margaret Thatcher, a nakon izbora 1992. čak su tvrdili da su upravo oni zaslužni za pobjedu Johna Mayora. Na prvi dan kampanje za izbore 1997. The Sun je izašao s naslovnicom “The Sun podupire Blaira”, a jučer su raskinuli s potporom laburistima.

- To je nešto što je rekao Rupert Murdoch, ali ne nužno i njegovi novinari. Mislim da se nijedne novine ne moraju, niti trebaju javno izjašnjavati jesu li na nečijoj strani ili nekoga podržavaju. Tu ionako postoji drugi problem, a to je da su novine izgubile svoj politički profil.

Nekada se točno znalo koje novine koga podržavaju i zato su se kupovale. Novine bi trebale pružiti relevantnu informaciju, a ne glasovati umjesto svojih čitatelja. To je izvrtanje funkcije medija - uvjeren je Damir Matković.

Da se sprema nešto između Murdocha i Camerona, bilo je jasno prije godinu dana. Britanski mediji otkrili su kako je u kolovozu 2008. Cameron prihvatio plaćeni privatni let te stigao na privatnu zabavu na Murdochovoj jahti. Dugo se šuškalo da će Murdoch podržati Camerona i odbaciti Browna.

Murdoch se, inače, nalazio s nizom utjecajnih političara u svojoj interesnoj sferi - Americi, Australiji i Velikoj Britaniji. Sve su strane negirale postojanje veze i tvrdile da se radi isključivo o prijateljskim susretima.

Vesna Pusić (HNS)

Bilo bi štetno da se naše novine tako otvoreno i navijački svrstavaju. Ne bih željela da za mene kao kandidatkinju neke novine otvoreno navijaju, bilo bi mi draže da sve novine daju samo punu i točnu informaciju.

Ivo Josipović (SDP)

Bitno je da u našim medijima postoji pluralizam, kao što je sada slučaj, iako se kod nekih može prepoznati na čiju stranu naginju. Da smo veće tržište, ne bih imao ništa protiv takvog svrstavanja.  

Andrija Hebrang (HDZ)

Bilo bi dobro da imamo listove svih orijentacija i u tom slučaju neka se onda svrstavaju. Ali u Hrvatskoj sada nije takva situacija budući da imamo samo dva visokotiražna dnevnika. Ne bi bilo dobro da se oni svrstaju na jednu stranu. (N. Jelić)

Povratak

AKTUALNO