hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Sužen prostor za manipulacije u elektroničkim medijima

01.01.2010.

ZAGREB - Usvajanjem novoga Zakona o elektroničkim medijima sužen je prostor manipulacije, jer se prvi put osim audiovizualnih medijskih usluga televizije uređuje i audiolinearna medijska usluga (video na zahtjev).
Naime, pojam internetske televizije, sukladno EU-direktivi o audiovizualnim medijskim uslugama, prvi je put uveden u zakonodavstvo. To znači da će sada biti reguliran i rad, primjerice MaxTV-a, što dosad nije bio slučaj.
Osim toga, novim zakonom uređena je i transparentnost vlasništva, zaštita konkurencije, a propisan je i niz drugih uvjeta i načela o pružanju medijskih usluga.
Poseban dio se odnosi i na uvjete po kojima pravne i fizičke osobe mogu obavljati elektroničke publikacije, urednički oblikovati internetske stranice i portale koji sadrže elektroničke inačice tiska i informacija iz medija. Osim općeg televizijskog i radijskog kanala, uvode se i specijalni televizijski i radijski kanali za koje će biti raspisivani natječaji, što do sada nije bio slučaj.
Uređuje se korištenje svih audio i vizualnih usluga na zemaljskoj, kabelskoj, satelitskoj i internetskoj razini. Posebno se definira program od državnog interesa. To je ostvarivanje prava na javno informiranje i na obavještavanje svih građana, nacionalnih manjina u Hrvatskoj i u inozemstvu bilo da je riječ o ostvarivanju ljudskih i političkih prava, unaprjeđenju pravne i socijalne države te civilnog društva. Nadalje, zaštitu prirode, okoliša i ljudskog zdravlja, ali i poticanju medijske pismenosti.
Prema Zakonu o elektroničkim medijima, nagradne igre moraju biti pravično osmišljene, uz zajamčene dobitke. Osim toga, u zakonu se napominje da se nijedna odredba ovoga zakona ne može tumačiti na način da daje pravo na cenzuru ili ograničavanje prava slobode govora i izražavanja misli. Također, u svim se programima zabranjuje plasiranje odnosno sponzoriranje duhanskih proizvoda ili lijekova koji se izdaju na recept. Vijesti i informativni program ne smiju biti sponzorirani. Nije dopušteno prikazivanje logotipa sponzora tijekom dječjeg i vjerskih programa. Nadalje, nije dopuštena teletrgovina lijekovima, medicinskim proizvodima i zdravstvenim uslugama. Uz zabranu reklamiranja alkohola, ne smije se poticati neumjerena potrošnja alkohola, niti prikazivati apstinenciju ili umjerenost u negativnom smislu.
Pružatelji audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev moraju nastojati da njihove audiovizualne medijske usluge promiču proizvodnju i pristup europskim djelima, gdje je to izvodivo i uz pomoć odgovarajućih sredstva. Nakladnik televizije mora nastojati da europska djela čine većinski udjel njegovoga godišnjeg vremena objavljivanja. Europska djela pak su djela koja potiču iz država članica EU-a, ali u njih ne spada vrijeme namijenjeno vijestima, sportskim događanjima, igrama, oglašavanju, uslugama teleteksta i teletrgovine.
Taj dio nije bio uređen dosadašnjim zakonom, u prvom redu želi se pridonijeti većoj odgovornosti objavljivanju sadržaja u smislu zaštite djece i mladeži. Kršitelji zakona bit će kažnjeni od 10.000, pa do čak milijun kuna.
Trajanje reklama unutar pojedinog sata, uz iznimke, kao što su televizijski programski kanali koji je isključivo namijenjeni oglašavanju i teletrgovini, ne smije prijeći 12 minuta. [Marinko Petković]

Povratak

AKTUALNO