|
Arhiva "Iz medija"
Olgica Spevec vs Nakladnici vs Čitatelji: 1: 0: -1 30.03.2010.
dalje.com
Nakladnici devet dnevnih novina udružili su se u kartel i dogovorili povišenje cijene novina za jednu kunu, sa šest na sedam kuna. Odlučila je tako nakon dvije godine istraživanja Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Naime, Agencija je u istraživanje jesu li se nakladnici udružili u kartel krenula 2008. godine, nakon poskupljenja, a odluka je medijima priopćena u petak. Nakladnici, odnosno njihovo 'krovno' tijelo pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca, izrazilo je negodovanje zbog odluke Agencije na čijem je čelu Olgica Spevec istaknuvši kako za optužbu da su se udružili u kartel, nema ni jednog dokaza. Osim toga, kao opravdanje za podizanje cijene novina Marijan Beljan, predsjednik Udruge novinskih izdavača, napomenuo je slab prihod od marketinga te veće troškove koje su nakladnici imali.
No, za cijelu priču, poželjno je vratiti se malo u prošlost, tri, četiri godine. Naime, u srpnju 2007. godine, nakon silnih pritisaka medija na vlast, Ivo Sanader, tadašnji premijer, u izbornoj godini odlučio je popustiti i smanjiti PDV nakladnicima sa 22 na deset posto. Nakon toga, cijena novina je ostala ista, a prema tadašnjim medijskim izvještajima, odnosno tvrdnji ministra Ivana Šukera, u džepu nakladnika ostalo je oko 300 milijuna kuna zbog smanjenja porezne obveze. Tada su nakladnici obećavali poboljšati kvalitetu novine zbog činjenice da im je u blagajnama ostalo 300 milijuna kuna, a neki od njih najavljivali su kako će novac utrošiti na nova izdanja svojih kuća.
- Ono što smo mi kao izdavači sada spremni jest da razmišljamo o pokretanju većeg broja proizvoda koje ćemo lansirati na tržište, a neki od njih će biti sa nižom cijenom nego ova koja je sada- kazao je tada Stipe Orešković, direktor EPH-a izdanja.
Tako su u 2007. godini najveći novinski nakladnici poslovali su s dobiti, zahvaljujući upravo smanjenju PDV-a. Tako je EPH poslovao s dobiti od 56,1 milijuna kuna.
No iako su u 2007. godini hvalili smanjenje PDV-a riječima kako je to pozitivan pomak ka uspješnom poslovanju nakladnika te kako će čitatelji zbog toga imati kvalitetniji sadržaj, u 2008. godini kao da su svi zaboravili višak od 300 milijuna kuna koji im je ostao u tvrtkinim blagajnama.
- EPH je godinu završio u plusu zahvaljujući iznimnim naporima i sinergijskim efektima biznisa. Prodaja Tiska glavni je čimbenik tog plusa. PDV s tim nema pretjerane veze. Sva ta sredstva nastavit ćemo ulagati u poboljšanje kvalitete sadržaja, posebice u internetska izdanja, ali i u svoje ljude, a konkretan profit možemo očekivati tek kroz nekoliko godina- rekao je Orešković.
Styria je pak pozitivno poslovala samo sa Večernjim listom, dok su 24 sata tada bila gubitaš. Tako su u Večernjem listu zabilježili porast prihoda od 22 milijuna kuna, u odnosu na 2006. godinu. No čini se kako ni njihovom čelništvu smanjenje PDV-a nije previše utjecalo na poslovanje.
- Večernji list pozitivne rezultate može pripisati činjenici da je od prošle godine prihod od oglasa pretekao prihode od prodaje. Primjerice, Večernji je podigao broj stranica, pokrenuti su brojni inovativni projekti, radi se i na kvaliteti sadržaja, a možemo biti ponosni jer smo postali apsolutno najkvalitetnija dnevna novina u Hrvatskoj i šire- kazao je tada Marijan Jurleka, predsjednik Uprave Večernjeg lista.
I onda, nakon što su dobili smanjenje PDV-a, te pozitivno poslovali u 2007. godini, nakladnici su sredinom 2008. godine podigli cijene dnevnih novina za po kunu. Jer, kako su isticali, nisu mogli pokrivati troškove. A prodaja je rasla, a marketinški kolač bio sve veći, barem prema tvrdnjama čelništva nakladnika.
No što su čitatelji dobili kroz te tri godine? I jesu li išta dobili? Uzme li se u obzir sadržaj dnevnih novina, ne baš previše. Većina dobrih autora napustila je nekad najjače i najuglednije dnevne listove, Jutarnji list i Večernji list.
Tako je među prvima Jutarnji list napustila Sanja Modrić, jedna od njegovih urednica. Njen odlazak, kao i odlazak političke novinarke Nataše Božić, čudio je s obzirom na to da su one u Jutarnjem listu bile od prvoga dana. Mirjana Kasapović, ugledna politologinja, prestala je raditi za tjednik Globus. Glavni urednik Jutarnjeg lista Mladen Pleše odlazak nekad najjačih imena tog dnevnog lista pravdao je riječima kako je moguće da je došlo do zamora materijala ili da se neki jednostavno nisu snašli u promjenama koje se provode. U te promjene vjerojatno spada i ukidanje zagrebačke rubrike koja se nekad objavljivala u po nekoliko stranica.
S druge strane, iz Večernjeg lista, otišle su jedne od najjačih političkih novinarki, Mladenka Šarić i Deana Knežević, sada kolumnistice našeg portala, te Snježana Mlinarević koja je godinama pratila gospodarstvo.
Naklada tiskovina je tajna, nitko ne zna prave podatke, a oglašivači ih, iz nekog čudnog razloga ne traže. Odnosno podatke koje oni traže, dobijaju od samih nakladnika, a ne neke nezavisne agencije kao što su neke koje prate posjećenost internet portala. Brojke tek nasumično izađu u javnost ili brzopletošću nekih EPH-ovih kolumnista koji u svojim tekstovima otkriju kako su zapravo i Jutarnji i Večernji slabo čitani.
Kao što su brzopletošću sutkinje Ivane Kršul izašli podaci kako su čitatelji zapravo budale koje sve to plaćaju. Pa ako ništa drugo, barem zbog toga je dobro da su sms transkripti izašli u javnost. Dobro je i 'službeno' znati da su čitatelji- ovce za šišanje. Autor: Nataša Zečević
Povratak
|
 |
|