![]() |
Arhiva "Iz medija"Uloga novina22.09.2010.
Dopustite mi, najprije, da vam čestitam na ozbiljnom iskoraku koji ste navijestili izlaskom Vjesnika u novom ruhu. Time ste prekinuli nametnutu praksu da čitatelji žele čitati isključivo lakše štivo te da svoje potrebe za informiranjem zadovoljavaju u celebrityju i infotainmentu i da bježe od ozbiljnih tema, oslobođenih tereta oglasa, crne kronike, lažnih starleta i svega onoga što ide uz to. Posebno mi je drago što vraćate dostojanstvo rubrikama koje se bave vanjskom politikom, gospodarstvom i kulturom – rubrikama koje su gotovo nestale iz naših dnevnih novina. Uvjeren sam da hrvatsko tržište treba takav dnevnik i da će Vjesnik u novoj koncepciji naići na potreban broj čitatelja koji će podržati ovu prekretnicu. Bit ću slobodan iznijeti i nekoliko misli u vezi s današnjom ulogom novina. Gdje je stvarno mjesto novina u suvremenom društvu? To pitanje jasno je formulirao na prošlogodišnjem kongresu i donedavni čelni čovjek Svjetske udruge novinskih izdavača (WAN) Tim Balding. »Pružamo li dovoljno pozornosti kvaliteti sadržaja u uvjetima osiromašene privrede, smanjenih naklada, otežanog pribavljanja oglasa i u stalnom sučeljavanju i sve žešćoj konkurenciji 'starog' i 'novog' te novih tehnoloških izazova? Bez te kakvoće sadržaja novine su – ništa«, odlučan je bio Balding. Ta se pitanja nameću u svoj ozbiljnosti osobito onim listovima koji pretendiraju da budu označeni kao »ozbiljne novine«, poput Neue Zuercher Zeitunga ili Frankfurter Allgemeine Zeitunga. I jedne i druge novine u svojem su opredjeljenju okrenute prema društvenoj eliti – političkoj, gospodarskoj i kulturnoj. Taj svoj »prostor« žele zadržati i ubuduće. Postavlja se pitanje: Kako? Ozbiljni su listovi više od bulevarskih izloženi smanjivanju obujma oglašavanja. Dok su bulevarski listovi gubili na nakladi, kažu predstavnici FAZ-a, listovi ozbiljnijega karaktera gubili su na oglasima. Drugo je važno pitanje kako ozbiljne novine dovesti opet u neku razumnu mjeru u pogledu obujma. Širenje rubrika i uključivanje novih priloga kao sastavnog dijela novina, negdje sigurno ima svoje granice. Zaključak je da se novine moraju mijenjati i prilagođivati novim zahtjevima, vodeći računa da su publika (mladi čitatelji) i tematski okvir koji zanima čitatelje stalno izloženi promjenama. Ukratko, novine moraju biti informativne, zabavne i sveobuhvatne, ali i atraktivne da bi privukle dovoljno čitatelja. Ako ozbiljne novine žele opstati kao aktualan medij za 21. stoljeće, moraju mijenjati ne samo izdavačku i uređivačku politiku, nego i ozbiljno razmisliti kako naknaditi gubitak na oglasima, što će ih vjerojatno ubuduće trajno pratiti. Glavni urednik britanskog The Independenta Simon Kelner, lista koji je preuzeo upravo spomenutu opciju, tvrdi: »Novinama je sve teže da budu primarno izvori informacija. Naša je šansa u tome da postanemo u većoj mjeri viewspaper, to jest da čitateljima dajemo više analiza i komentara no što im to drugi mediji mogu pružati i u čemu nam oni ne mogu konkurirati.« U sveprisutnom medijskom, posebice novinskom sivilu, u borbi za golo preživljavanje osiromašena je cjelokupna medijska pozornica, ali ne toliko u pravcu šarenila, koliko stradava faktor ozbiljnosti novina. Naime, i vizualno se sve veći broj takozvanih velikih novina približava sve agresivnijim tabloidima, čak i sadržajem. Zašto je odjednom pitanje kvalitete u novinarstvu postalo tako važno? Spoznaja da se mediji, napose elektronički, sve više koriste za usmjereno stvaranje javnog mnijenja, bez obzira na posljedice; jačanje utjecaja novinarstva ovisnog o kvotama uključivanja gledatelja ili slušatelja; trend k podilaženju publici i (često) niskim strastima. U okviru takvih trendova gubi se ono što se smatra kvalitetnim novinarstvom ili ono gubi na važnosti, a time i na utjecaju na javnost. Philip Meyer, istaknuti profesor novinarstva na brojnim sveučilištima u SAD-u i ujedno direktor projekta »Kvaliteta novina« što ga provodi Svjetska udruga novinskih izdavača, tako tvrdi: »Dobro novinarstvo uvijek je bilo produkt tenzija između profita i društvene odgovornosti. Postoje, međutim, znakovi da bitka poprima neravnopravne okvire u kojima profit preuzima primat nad sadržajem novina. Problem je u tome što su troškovi novinarstva koje služi društvu vidljivi, a koristi to nisu.« Ante Gavranović
|
AKTUALNO
|
|||||