hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Naklade novina u 2010 – 24sata 152.000 Večernji 76.000 Jutarnji 66.000 primjeraka

29.08.2011.

Manjgura.hr

Rasprave o budućnosti tiskanih medija i imaju li je uopće, vode se i dalje globalno. Internet je sve preokrenuo naglavačke,
online izdanja su ta koja sve češće prijete tiskovinama, no ne zaboravimo isto se pričalo i za radio kada se pojavila
televizija. Najjači tiskani mediji su i dalje tu, ali nisu imuni na krizu koja nas okružuje i borba za svaku kunu kako od
prodaje tako i od oglašavanja je grčevita. S obzirom da u Hrvatskoj još ne postoje certificirani izvještaji od nakladi
tiskovina za koje se bori ABC Hrvatska, smatrali smo da će vam biti zanimljivi i niže navedeni podaci o nakladi koje su za
2010. prijavili sami nakladnici.

Suočeni s pravom krizom tiska zbog globalne krize 2009. smo se zapitali je li tisak brod od papira kojeg će zadesiti
sudbina Titanica? Definitivno se nisu svi potopili kao Titanik, iako su brojni mediji širom svijeta nestali, a naklade su
drastično srezane. No prije svega kao posljedica globalne svjetske krize koja jednostavno nije ostavila dovoljno novca za
sve te medije da prežive. Tisak se u međuvremenu prilagodio pa nam šalju odvažne poruke da razmišljamo o 8 razloga za
oglašavanje u novinama?  Osam, sedam ili samo šest razloga za oglašavanje su uvijek dobar povod za istraživanja o čitanosti
tiskanih medija, a takvu statistiku čitanosti hrvatskih dnevnih novina i magazina mogli ste pročitati u prvom broju Maksija,
dvomjesečnika specijaliziranog za tržište komunikacija. Hrvatski izdavači svi do jednog tvrde da je pravi novac i dalje u
tisku i tko doživi 2014., može dobro zaraditi i na netu, i tu su u pravu, iako naklade pokazuju tendenciju nepovratna pada.
Negativni poslovni rezultati izdavača tiskanih medija u Hrvatskoj prije svega su rezultat krize u okruženju u kojem
funkcioniraju nego učinka digitalnih promjena, iako digitalna revolucija sigurno tome doprinosi. Više o padu prihoda i
naklada Jutarnjeg lista, Večernjeg lista, 24 sata, Slobodne Dalmacije i Novog Lista u 2010. godini pročitajte u članku
tportala kojeg prenosimo u cijelosti:

I dok u tiskanim medijima rado citiraju nedavno istraživanje prema kojemu građani sve više vjeruju novinama, poslovni
rezultati njihovih izdavača o tome još ne svjedoče: prihodi Večernjeg lista, 24 sata i Novog lista u 2010. godini pali su u
odnosu na godinu ranije. Od negativnog trenda, koji je pogodio i Europapress holding, odudarala je samo EPH Media, izdavač
Jutarnjeg lista, i Slobodna Dalmacija, no u slučaju splitskog dnevnika to je posljedica prodaje mreže kioska.

Večernji list, dnevnik u vlasništvu austrijske Styrije, zaključio je 2010. godinu s gubitkom od 2,7 milijuna eura, a za
utjehu im tek ostaje činjenica da je on ipak za trećinu manji u odnosu na 2009. Prihodi Večernjeg lista, koji su
pojedinačno najveći od svih novinskih izdavača, pali su u odnosu na godinu ranije za 15 posto, na 33,6 milijuna eura.
Prosječna dnevna naklada Večernjaka iznosila je, prema podacima koje su sami prijavili HGK-u, solidnih 76.000 primjeraka.
Zbog procesa reorganizacije, koji je  uz prosvjede novinara nastavljen i u ovoj godini, troškovi osoblja već su u 2010.
gotovo prepolovljeni, saznajemo iz financijskog izvješća. Najtiražniji hrvatski dnevni list je, tu nema iznenađenja niti u
2010. godini, Styrijin tabloid 24 sata. No niti on nije imun na negativan trend: dobit im je u odnosu na godinu ranije pala
za 17 posto, na 5,7 milijuna eura, a prihodi iznose 33,5 milijuna eura i slabiji su za sedam posto. Bilježe i blagi pad
tiraže: prema podacima koji su dostavili HGK-u, 24sata su prosječno dnevno prodavali 152.000 primjeraka, dok su oko 53.000
primjeraka dijelili besplatno. U 2009. prodavali su 163.000 primjeraka dnevno, što je također bio minus od deset posto u
odnosu na godinu ranije. S obzirom da se u Styrijinim izdanjima hvale da im tiskara u srpnju radi punim kapacitetom, ostaje
nam pričekati rezultate za 2011. u kojima bi trebao biti vidljiv ovoljetni tiražni bum.Rastom svoje naklade, pogotovo
nedjeljnog izdanja, ovoga ljeta hvali i Jutarnji list, no za potvrdu tog optimizma treba pričekati nova izvješća. Ipak,
brojke njegovog izdavača EPH Medije u 2010. odudaraju od crnila Europapress holdinga, najvećeg izdavača u zemlji. Krovna
tvrtka u vlasništvu Ninoslava Pavića i njemačkog WAZ-a, Europaress holdinga, više je nego prepolovila prihode: oni su u
2010. iznosili samo 19,4 milijuna eura, dok je gubitak, prvenstveno zbog velikih financijskih rashoda od osam milijuna eura,
iznosio 7,1 milijuna eura.

S obzirom da Eurapress holding nije konsolidirao rezultate, EPH Media, koja je u njegovom vlasništvu, ima veće prihode od
krovne tvrtke. EPH Media, izdavač Jutarnjeg lista i tjednika Globus, u 2010. je neočekivano povećao prihod za čak 50 posto,
na 30,6 milijuna eura, pa je nakon gubitaške 2009. zabilježio dobit od 305.000 eura. Detaljnije izvješće o poslovanju EPH-a
javnosti nije dostupno, plaćeni poslovni servisi daju samo šture brojke, pa ne možemo razlučiti je li značajni rast prihoda
rezultat realnog rasta prodaje novina, ili se možda radi o reorganizaciji unutar EPH holdinga. Prema podacima koje su
prijavili HGK-u, Jutarnji se lani prodavao uprosječno 66.000 primjeraka, što je za desetak tisuća manje u odnosu na
konkurentski Večernjak. Pozitivni rezultat Slobodne Dalmacije, koja je nakon velikih gubitaka u 2009. prošlu godinu
zaključila s dobiti od 4,9 milijuna eura, posljedica je prodaje lanca kioska Slobodna Dalmacija-Trgovine Todorićevom Tisku.
Sama Slobodna Dalmacija prošle se godine prodavala u 37.000 primjeraka dnevno, što je za nekoliko tisuća primjeraka bolji
rezultat u odnosu na Novi list. Ovaj riječki dnevnik u 2010. je zabilježio pad prihoda od 11 posto, na 18,3 milijuna eura,
i poslovnu godinu u kojoj se njegov vlasnik Robert Ježić našao pod udarom zakona zaključio sa 300.000 eura gubitka.

 

Povratak

AKTUALNO