|
Arhiva "Iz medija"
Politički magazini - Globus najjači, trojka u utrci za drugo mjesto koje život znači 29.09.2011.
Na svu sreću, Hrvatska obiluje šumskim bogatstvom. U suprotnom morali bismo se bojati za taj prirodni resurs, s obzirom na to da u posljednje vrijeme svjedočimo bumu političkih magazina koji drvo žele pretvoriti u bolji proizvod, bez senzacionalizma i žutila. Šalu na stranu, unatoč recesiji, sveopćoj depresiji i nimalo zavidnoj situaciji u tiskanim medijima, koji još nisu iznašli efikasno oružje za borbu s besplatnim i okrutno brzim internetom, hrvatski kiosci bogatiji su za tri takva izdanja, Objektiv, Aktual i odnedavno Forum. Da je riječ o ženskim magazinima, pojava novih proizvoda ne bi sigurno izazvala veće zanimanje jer su gašenja i lansiranja u tom medijskom segmentu već dio svakodnevice. No tržište političkih magazina godinama je bilo podijeljeno između Globusa i Nacionala, pa su tri nova izazivača itekako zanimljiva pojava na medijskoj sceni. Kako svi oni misle preživjeti? Poznato je, naime, da se svi oni obraćaju uskoj publici i da je teško očekivati dugoročan uspjeh svih pet izdanja. - Budući da je kolač malen, odnosno da takve časopise čita relativno malo ljudi, teško je očekivati da će svih pet magazina uspjeti. Po logici stvari ostat će samo dva igrača na tržištu, kao što je i do sada bio slučaj. Nacional je to do sada i držalo na tržištu, bio je opcija onima koji nisu bili zadovoljni Globusom. Pitanje je samo tko će se, Aktual, Nacional ili Forum, uspjeti izboriti za drugo mjesto. To ovisi, naravno, i o tome koliko će izdavači biti spremni dugo financirati projekte koji sigurno danas stvaraju gubitke - smatra Kešimir Macan, direktor Manjgure, koji vjeruje da će Objektiv opstati još neko vrijeme na tržištu jer kao dvotjednik ne generira velike troškove, a s druge strane, kaže, on nije namijenjen čitanju, nego je njegov cilj odašiljanje određenih poruka.
Politička sezona
Iako i drugi poznavatelji medijske scene ne vjeruju da u Hrvatskoj može opstati pet političkih magazina, glavni akteri na tom tržištu odreda vjeruju da je njihov model upravo to što publika traži i da će pronaći svoje mjesto pod suncem. Tako, primjerice, u Styriji, koja je prije tri tjedna pokrenula Forum, vjeruju da će koncept 'za trećinu veći format i za trećinu veća cijena' privući čitatelje, čak i one koji su prije odustali od kupnje tjednika. - Naš je koncept potpuno drugačiji od svega što se do sada nudilo. Tržištu je nedostajao ozbiljan opinion tjednik bez senzacionalizma, žutila i spinova koji kritički promatra sve oko sebe. Vjerujem da za takve novine koje će se argumentirano baviti temama i iznositi samo činjenice, dakle, za ozbiljno i kvalitetno novinarstvo, ima mjesta na tržištu - kaže glavni urednik Foruma Borna Keserović, pohvalivši se podatkom da se prvi broj prodao u 17 tisuća primjeraka. Naravno, drugi je broj prodan u znatno manjoj nakladi. Unatoč recesiji Keserović smatra da je situacija povoljna za poketanje magazina: - Pred nama je uzbudljiva politička sezona, no i neovisno o izborima, Hrvatska trenutačno proživljava duboku društvenu, moralnu i ekonomsku krizu, pa je dobro vrijeme za pokretanje magazina koji će se kritički baviti svim tim pojavama. Nerado o brojkama Odmicanje od tabloidnih vijesti i žutila najavljivao je i Aktual, koji je zamišljen kao obiteljski tjednik na 150 stranica u kojem će svatko u kući pronaći nešto za sebe. - Aktual se razlikuje od drugih zato što sadrži četiri različita dijela: politiku i gospodarstvo, kulturu, revijalne stranice i stranice lifestylea. To su zapravo četvere novine u jednom paketu - kaže glavna urednica Aktuala Sina Karli te dodaje da su već ugrozili postojeće političke tjednike iako to oni ne bi priznali. - Prema našim istraživanjima, uzeli smo i dio kolača drugim tjednicima upravo zbog Aktualove raznolikosti - dodala je Sina Karli. Komu i koliko je Aktual uzeo tržišta, nije navela, kao ni podatak u koliko se primjeraka prodaju jer ti podaci još jako variraju s obzirom na to da je magazin na tržištu tek četiri mjeseca. Osim toga, objašnjava, još nije završena ni detaljna analiza naklade lista. Brojke prodanih primjeraka, doduše, svi izdavači nerado iznose, pa tako podatke o tome nismo dobili ni iz Nacionala, a ni Globusa. No neslužbeni podaci koji se mogu dobiti govore da je Globus i dalje na prvome mjestu, na drugom je Nacional, s tim da je upola slabiji, dok Aktual unatoč dobrim prodajnim brojkama nakon lansiranja trenutačno ne uspijeva prijeći magičnu brojku od 10 tisuća primjeraka, nego prodaje dvije ili tri tisuće manje. Objektiv im pak s dvije tisuće prodanih primjeraka definitivno nije konkurencija. Sudeći prema tim neslužbenim brojkama, Globusova pozicija, barem za sada, prilično je sigurna, a glavni urednik Nino Đula smatra da im 'komešanje' na medijskoj sceni samo ide u prilog. - Globus je u 2010. bio magazin s najmanjim padom naklade. Gledano iz industrije, bilo nam je nelogično što se u teškim vremenima za izdavaštvo pokreću neki toliko ambiciozni, novi 'totalni' tjednici. Njihov prolazak na tržištu uglavnom nije opravdao ulaganja. Ali to komešanje bilo je usluga Globusu, potaknulo nas je na brže i dublje zahvate - kaže Đula. Kad je riječ o najavama novih tjednika da će prestati sa žutilom, kaže da su mnogi najavljivali da kod njih neće biti žutila, ali da je to u prijevodu značilo da se u novinama baš i nema što pročitati. Globusov muški magazin - Mi u Globusu odavno smo se razišli sa svim negativnim aspektima žutila, ali i dalje smo nabrijani kao zvijeri da čitatelje svakog tjedna iznenadimo. To nije jednostavan posao, a žuto ili sivo novinarstvo - to su dileme za amatere - zaključuje Đula te najavljuje da će nastaviti s promjenama i u listopadu pokrenuti muški magazin koji će se samostalno prodavati na kioscima. Hoće li novi magazini preživjeti bez žutila i senzacija? Tko će se izboriti za mjesto broj dva na tržištu - jeftini i ozbiljni Forum, 'četiri u jedan' Aktual ili Nacional koji posljednjih mjeseci, nakon što ga je napustilo pola redakcije i otišlo u Aktual, ulaže velike napore i također smanjuje senzacionalističke najave. Naravno, odgovor na pitanje ovisi o publici, ali uvelike i o tome koliko će dugo izdavači financirati projekte koji brzo ili uopće ne donose novac. Nacional je u prednosti zbog tradicije, a Forumu na ruku ide to što iza njega stoji Styria. Mjesta, u svakom slučaju, ima samo za dva politička magazina, dok ostali na malom hrvatskom tržištu teško mogu pronaći ekonomsku računicu. Osim ako nemaju neku drugu.
Piše Antonija Knežević
Povratak
|
 |
|