hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Koliki je profit domaćih neovisnih internetskih portala

02.02.2012.

News-portali prihoduju od 7000 do 11 milijuna kn

Neovisni hrvatski news-portali, pri čemu mislimo na one koji nisu povezani ni s jednim tiskanim medijem ili TV postajom, godinama mahom posluju s minusom. Prema posljednjim službenim podacima, onima za 2010., nijedan nije poslovao pozitivno, a neki od njih u minusu su od dana pokretanja.

Osim globalne recesije tu je i niz tipično hrvatskih razloga za loše poslovanje poput nedovoljne prihvaćenosti interneta kao medija za oglašavanje i pogotovo kulture neplaćanja obveza u razumnom roku. U nedavnom intervjuu za Poslovni dnevnik Josip Majher, vlasnik portala Javno.hr, priznao je da mu se ne isplati puno ulagati “jer portali imaju premale marketinške prihode”. Unatoč svim problemima i kroničnom minusu u poslovanju šaroliko društvo vlasnika hrvatskih news-portala, od Deutsche Telekoma i američkoga Warburg Pincusa (jednog od najvećih investicijskih fondova na svijetu) pa do lokalnih poduzetnika poput Majhera, Michaela Ljubasa te braće Joze i Slavena Žužula, za sada se previše ne uznemirava. Kažu da se stanje od lani polako popravlja, a neki od njih najavljuju i zaradu. 

Problem u naplati oglasa
“U 2011. godini Net.hr napokon očekuje profit u poslovanju, a imali bismo ga i u 2010., samo da smo naplatili sve oglase. Otprilike polovinu dugova uspijevamo naplatiti u roku od šest mjeseci, trećinu ne uspijemo ni nakon godinu dana, a dobar dio potraživanja nikada nećemo uspjeti naplatiti. Ipak, od lani se situacija počela popravljati. U EU je nenaplaćenih tek jedan do 1,5 posto, a nama je cilj doći do četiri ili pet posto”, optimistično će Ante Magzan, direktor tvrtke Adriatic media, preko koje posluje Net.hr, najposjećeniji hrvatski web-portal, pokrenut 2000. godine. Vlasnik tog portala je Centrum holdings, internetska medijska kuća aktivna u srednjoj i istočnoj Europi, koja je u vlasništvu spomenutoga američkog “private equity” fonda Warburg Pincusa. Iako je, prema rezultatima agencije Gemius, Net.hr u prosincu zabilježio blizu milijun jedinstvenih posjetitelja, u zemlji s tako izraženom kulturom neplaćanja ni to nije dovoljno za profit.
Kako američki vlasnici gledaju na projekt koji svake godine ima sve veći minus? “Nisu baš sretni zbog tako dugačkih rokova naplate, koji je kod nas u prosjeku 200, a u Češkoj, gdje su vrlo aktivni, svega 20 dana. Također smatraju da su kod nas previsoka davanja na plaće i PDV koji moramo platiti državi bez obzira naplatili ili ne naplatitli ispostavljene račune, a da ne spominjemo sva moguća davanja za šume, vode, turističku zajednicu i Hrvatsku gospodarsku komoru od kojih nemamo apsolutno nikakve koristi. Srećom, toliko su veliki da su im naši dosadašnji gubici bili podnošljivi, oni su dugoročni investitori i vide koliko tu ima prostora za rast. U Hrvatskoj, naime, tek tri ili četiri posto marketinškog budžeta ide na online oglašavanje, u Češkoj ide 15 posto, dok je u Velikoj Britaniji internetsko oglašavanje veće od televizijskog već nekoliko godina, a u Sjedinjenim Američkim Državama od 2011.”, objašnjava Magzan perspektivu projekta koji vodi.
Drugo mjesto među neovisnim news-portalima u prosincu je preuzeo Index, istisnuvši T-portal. Index posluje preko dvije tvrtke, Index promocija i Index portal, i lani su obje bile u minusu. Detalje o poslovanju nismo uspjeli doznati jer nam većinski vlasnik Matija Babić nije želio dati izjavu pa smo do rezultata predočenih u tablici došli zbrajanjem rezultata tih dviju tvrtki. Ni na T-portalu nismo doznali prihode i rashode posljednjih godina, ali iz drugih razloga – zbog strogih ograničenja iznošenja rezultata poslovanja, konsolidiranih u rezultate HT d.d. Kako neslužbeno doznajemo, ni taj portal ne posluje pozitivno, no to je u njihovu slučaju manje važno jer imaju funkciju i medija za oglašavanje usluga svog vlasnika, HT-a. T-portal zapošljava 66 ljudi, od toga 35 vanjskih suradnika.

Prvi sljedeći na listi, iako sa znatno manjim brojem jedinstvenih posjetitelja od vodeće trojke, splitski je news-portal Dalmacijanews, koji je 2008. osnovao novinar Joško Dadić i potom ga prodao NK Split, odnosno braći Žužul. Izdavač Dalmacijanewsa, tvrtka Sto posto, u minusu je od osnutka, ali ni podatke o njihovu poslovanju nismo uspjeli dobiti. Odgovore smo zato dobili na portalu Dnevno.hr, koji je u travnju 2010. pokrenuo zagrebački poduzetnik Michael Ljubas, javnosti poznatiji kao najveći dioničar Elektroprometa. Prvu poslovnu godinu portal je završio prihodom od svega 6927 kuna, a prema službenim podatcima zapošljava samo jednog novinara. Unatoč svemu tome posljednjih mjeseci imaju snažan rast broja čitatelja.

Pitanja bez odgovora
“Nagli porast čitanosti portala je odraz napornog rada koje čitatelji prepoznaju. Tvrdimo da portal Dnevno ima najkvalitetniji sadržaj u domeni internetskih portala u Hrvatskoj i regiji, a nagli porast koji bilježimo samo je prva stepenica do našeg cilja – vodećeg mjesta u medijskom prostoru na webu”, napominje Dalibor Novak, direktor portala. “Uz čitanost i poslovni rezultati portala Dnevno su porasli eksponencijalno u 2011. godini. Trend nemogućnosti naplate velikog broja prodanih oglasa zahvatio nas je u istoj mjeri kao i čitavo tržište, no čini se kako se stvari po tom pitanju popravljaju. Budući da smo upravo u završnom procesu pripreme velike reklamne kampanje i restrukturiranja poslovanja tvrtke, ne želimo izlaziti u javnost s pojedinostima”, kaže Novak, koji nam nije odgovorio na pitanje je li tvrtka lani poslovala pozitivno, a ako nije, kada bi projekt trebao postati profitabilan. Također nismo doznali koliko ljudi portal zapošljava niti zašto je tvrtka Portal dnevno u blokadi još od sredine prosinca. 

Poseban je pak slučaj poslovnog portala Seebiz.net, koji pokriva nekoliko zemalja regije. “U našem slučaju Gemius nije pouzdan pokazatelj posjećenosti, stoga što više od 60 posto naših posjetitelja dolazi izvan Hrvatske, ponajviše iz Srbije, BiH i Crne Gore. Seebiz se trudi osim gospodarstva čitateljima pružiti i znatno širi sadržaj od onih koji bi bili naša konkurencija. To je jedini pravi put jer nažalost gospodarstva u zemljama regije još su preslaba da bi isključivo gospodarske teme mogle donijeti veću čitateljsku težinu”, napominje Siniša Malus, voditelj projekta i jedan od suvlasnika Seebiza, koji je u Hrvatskoj u prosincu imao  više od 16 posto rasta.

Jedinstvene podatke o poslovanju Seebiza nismo uspjeli dobiti jer se projekt, koji postoji četiri i pol godine i zapošljava desetero ljudi, realizira preko nekoliko tvrtki u Hrvatskoj i drugim zemljama regije. Za prošlu godinu Malus očekuje minimalan gubitak “s obzirom na to da smo kresanjem troškova uspjeli nadoknaditi dio gubitaka zbog smanjenog prihoda od oglašavanja” i predviđa da bi projekt mogao postati profitabilan najranije 2014. godine. Kaže da su se rokovi naplate znatno povećali, u prosjeku se naplata čeka 100 do120 dana, a ima slučajeva kada se protegne i do 180 dana.
Unatoč problemima Malus nam potvrđuje da se vode razgovori s jednim stranim partnerom, voljnim ući u vlasničku strukturu, “no teško je procijeniti ishod. Potencijalni kupci su zainteresirani u teškoj situaciji na medijskom tržištu jeftino kupiti već etablirane projekte, kakav je i Seebiz. Ako se transakcija u dogledno vrijeme dogodi, taj će partner projekt podići na višu razinu u svakom smislu”, napominje Malus.

Piše: Saša Paparella

Povratak

AKTUALNO