hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Klikanjem do vijesti

11.11.2012.

Suprotno uvriježenom mišljenju da bi digitalna tehnologija mogla uništiti tradicionalne novinske brendove, bazirane na tiskanim izdanjima, čini se da bi tableti i pametni telefoni mogli te iste brendove spasiti. Još uvijek je prerano za ovakve zaključke, ali podaci koje je nedavno objavio američki Revizijski biro novinske prodaje, izdavačima daje nadu u bolju budućnost. U šestomjesečnom razdoblju, od travnja do rujna ove godine, prosječna prodaja 613 najvećih dnevnih novina u SAD-u pala je za svega 0.2 posto za dnevna izdanja, u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok je prodaja nedjeljnih izdanja 528 novina uključenih u analizu porasla za 0.6 posto. Pojedine novine, poput New York Timesa, pritom rapidno rastu, ovaj gigant svjetskog novinarstva prodao je u prosjeku čak 40.3 posto svojih izdanja više.
   
Ogledni primjer

Ove podatke mnogi uzimaju s rezervom jer prodaja tiskanih izdanja i dalje pada svima, pa i NY Timesu, a statistiku popravlja veliki rast prodaje digitalnih izdanja. Digitalne verzije, naime, prema ovom izvješću, sada čine 15.3 posto ukupne prodaje, dok su u istom razdoblju prošle godine činile 9.8 posto. NY Times, kojeg se može uzeti kao ogledni primjer jer je u digitalizaciji otišao najdalje, jedina je novina među najvećih 25 koje prodaju više digitalnih, nego tiskanih izdanja, što objašnjava njegov veliki rast.
    U predmetnom razdoblju, novina koja je osvojila 108 Pulitzerovih nagrada, više nego ijedna druga medijska organizacija na svijetu, prodala je u prosjeku 1.613.865 dnevnih primjeraka, od čega 717.513 tiskanih i 896.352 digitalna izdanja. U istom razdoblju prošle godine prodaja je iznosila 1.150.589 primjeraka, od čega je tiskanih izdanja bilo 770.586, a digitalnih 380.003. Dakle, prodaja digitalnih izdanja raste brže nego što pada prodaja tiskanih, što je razlog zbog kojega rastu i ukupne brojke. NYT je u razvoj digitalnih izdanja uložio milijune dolara i ta mu se investicija vraća, za sada u ukupnom broju prodanih primjeraka. Još uvijek ne u prihodima, koji su u prvom kvartalu ove godine pali za 88 milijuna dolara, no taj pad je The New York Times Company, koja izdaje i International Herald Tribune i Boston Globe, i očekivala zbog velikih ulaganja.
    – Times je proveo do sada neviđenu investiciju u novinarstvu, iako je profitabilnost kompanije došla u pitanje. Arthur Sulzberger Jr., predsjednik kompanije i izdavač Timesa, riskira sve što ima jer je uvjeren da snažno novinarstvo ne može presušiti, napisao je kolumnist NYT-a Arthur S. Brisbane.
   
Ne gluposti

Legendarni moto New York Timesa je »All The News That's Fit To Print«, što se može prevesti »sve vijesti koje zaslužuju da ih se tiska«, a smisao je »pametne vijesti za pametne ljude, a ne gluposti«. Taj moto, koji je nastao kao odgovor na pojavu žutila i od 1897. tiska se u gornjem lijevom kutu naslovnice svakog broja, dobio je svoj digitalni pandan – »All The News That's Fit to Click« (sve vijesti koje zaslužuju da ih se klikne). Tradiconalno konzervativna novina, koja je među zadnjima počela objavljivati fotografije u boji, sada je svjetski predvodnik u potrazi za novim oblicima objave svojih sadržaja i svojevrsni »pokusni kunić«. Ako oni uspiju, ne treba sumnjati da će i ostatak svijeta krenuti u ovom smjeru.
    A mnogi su u Americi već krenuli. Primjerice, najprodavanija dnevna novina u SAD-u, Wall Street Journal, u šestomjesečnom razdoblju od ožujka do rujna ove godine imala je 794.594 prodanih digitalnih primjeraka i 1.499.204 tiskanih, odnosno ukupno 2.293.798, što je rast od 9.4 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Druga najprodavanija novina (NYT je treći), USA Today, kasni s digitalnom revolucijom, što je i glavni razlog zašto joj je ukupna prodaja pala za 3,9 posto. Oni su, naime, prvi po broju prodaje tiskanih novina (1.627.526), ali digitalnih primjeraka prodali su svega 86.307. Digitalno dobro stoji i četvrti na listi, Los Angeles Times, u čijih je 641.369 primjeraka (rast od 11.9 posto), 151.577 digitalnih. Sveukupno, budući da brojne novine još uvijek nisu adekvatno razvile digitalna izdanja, dnevna prodaja je pala za 0.2 posto, no ako je suditi po uspjehu NY Timesa, digitalno buđenje ostalih moglo bi i ukupne postotke okrenuti u smjeru rasta.

    Prodaja dnevnih izdanja u SAD-u      

Novina             tiskanih     digitalnih     ostalih     ukupno         ukupno
                                            prošle godine     više/manje
Wall Street Journal     1.499.204     794.594     –         2.293.798     2.096.169     9,4 posto
USA Today         1.627.526     86.307         –         1.713.833     1.784.242     - 3,9 posto
New York Times         717.513     896.352     –         1.613.865     1.150.589     40,3 posto
Los Angeles Times     454.498     151.577     35.294         641.369     572.998     11,9 posto
New York Daily News     383.835     146.605     5.435         535.875     605.677     -11,5 posto
San Jose Mercury News     124.588     43.318         362.093     529.999     527.568     0,5 posto
New York Post         344.755     178.113     –         522.868     512.867     2,1 posto
Washington Post     434.693     27.535         –         462.228     507.465     -8,9 posto
Chicago Sun-Times     192.360     70.932         169.163     432.455     389.352     11,1 posto
Denver Post         226.118     176.466     10.105         412.669     353.115     16,9 posto

 Tableti, telefoni, PDF replike...
   
    Digitalna izdanja su, prema Revizijskom birou prodaje, aplikacije za tablete i pametne telefone, PDF replike, web stranice s ograničenim ulazom i izdanja za e-čitače. Dijele se na »replike« i »nereplike«, pri čemu prve imaju isti sadržaj i oglase kao tisana izdanja, a druga s tiskanim izdanjem dijele osnovni identitet, ali ne identičan sadržaj i oglase.
    U ukupne brojke pojedinih novina koje ih imaju pribrajaju se i »ostala izdanja«, u što ulaze primjerice specijalna lokalna izdanja ili izdanja na stranom jeziku.
   
Dolar više
   
    U cijeloj ovoj, dosta optimističnoj priči, jedna činjenica još uvijek kopka izdavače i sve one kojima su tradicionalni brandovi pri srcu. Naime, posljednja istraživanja pokazala su da na svakih sedam dolara izgubljenih padom prodaje i oglašavanja u tiskanim izdanjima, novine u SAD-u trenutačno rastom digitalnog sektora zarađuju samo jedan dolar više. Problem je, prema nekim mišljenjima, ali i priznanju pojedinih direktora, u činjenici da su službe prodaje oglasa uvježbane prodavati tiskani prostor, a ne digitalni, zbog čega su nužne velike promjene, odnosno doškolovanje i zamjena kadrova. Ako uspiju zadržati rast prodaje digitalnih izdanja i preokrenuti negativan trend prihoda od oglašavanja, izdavačima uspješna budućnost ne bi trebala biti upitna... Oči cijelog novinarskog svijeta uprte su u »kreativnu radionicu« velebne nove zgrade NY Timesa na Osmoj aveniji.

Ivor Balen

Povratak

AKTUALNO