|
Arhiva "Iz medija"
Klikanjem do vijesti 11.11.2012.
Suprotno uvriježenom mišljenju da bi digitalna tehnologija mogla uništiti tradicionalne novinske brendove, bazirane na tiskanim izdanjima, čini se da bi tableti i pametni telefoni mogli te iste brendove spasiti. Još uvijek je prerano za ovakve zaključke, ali podaci koje je nedavno objavio američki Revizijski biro novinske prodaje, izdavačima daje nadu u bolju budućnost. U šestomjesečnom razdoblju, od travnja do rujna ove godine, prosječna prodaja 613 najvećih dnevnih novina u SAD-u pala je za svega 0.2 posto za dnevna izdanja, u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok je prodaja nedjeljnih izdanja 528 novina uključenih u analizu porasla za 0.6 posto. Pojedine novine, poput New York Timesa, pritom rapidno rastu, ovaj gigant svjetskog novinarstva prodao je u prosjeku čak 40.3 posto svojih izdanja više. Ogledni primjer
Ove podatke mnogi uzimaju s rezervom jer prodaja tiskanih izdanja i dalje pada svima, pa i NY Timesu, a statistiku popravlja veliki rast prodaje digitalnih izdanja. Digitalne verzije, naime, prema ovom izvješću, sada čine 15.3 posto ukupne prodaje, dok su u istom razdoblju prošle godine činile 9.8 posto. NY Times, kojeg se može uzeti kao ogledni primjer jer je u digitalizaciji otišao najdalje, jedina je novina među najvećih 25 koje prodaju više digitalnih, nego tiskanih izdanja, što objašnjava njegov veliki rast. U predmetnom razdoblju, novina koja je osvojila 108 Pulitzerovih nagrada, više nego ijedna druga medijska organizacija na svijetu, prodala je u prosjeku 1.613.865 dnevnih primjeraka, od čega 717.513 tiskanih i 896.352 digitalna izdanja. U istom razdoblju prošle godine prodaja je iznosila 1.150.589 primjeraka, od čega je tiskanih izdanja bilo 770.586, a digitalnih 380.003. Dakle, prodaja digitalnih izdanja raste brže nego što pada prodaja tiskanih, što je razlog zbog kojega rastu i ukupne brojke. NYT je u razvoj digitalnih izdanja uložio milijune dolara i ta mu se investicija vraća, za sada u ukupnom broju prodanih primjeraka. Još uvijek ne u prihodima, koji su u prvom kvartalu ove godine pali za 88 milijuna dolara, no taj pad je The New York Times Company, koja izdaje i International Herald Tribune i Boston Globe, i očekivala zbog velikih ulaganja. – Times je proveo do sada neviđenu investiciju u novinarstvu, iako je profitabilnost kompanije došla u pitanje. Arthur Sulzberger Jr., predsjednik kompanije i izdavač Timesa, riskira sve što ima jer je uvjeren da snažno novinarstvo ne može presušiti, napisao je kolumnist NYT-a Arthur S. Brisbane. Ne gluposti
Legendarni moto New York Timesa je »All The News That's Fit To Print«, što se može prevesti »sve vijesti koje zaslužuju da ih se tiska«, a smisao je »pametne vijesti za pametne ljude, a ne gluposti«. Taj moto, koji je nastao kao odgovor na pojavu žutila i od 1897. tiska se u gornjem lijevom kutu naslovnice svakog broja, dobio je svoj digitalni pandan – »All The News That's Fit to Click« (sve vijesti koje zaslužuju da ih se klikne). Tradiconalno konzervativna novina, koja je među zadnjima počela objavljivati fotografije u boji, sada je svjetski predvodnik u potrazi za novim oblicima objave svojih sadržaja i svojevrsni »pokusni kunić«. Ako oni uspiju, ne treba sumnjati da će i ostatak svijeta krenuti u ovom smjeru. A mnogi su u Americi već krenuli. Primjerice, najprodavanija dnevna novina u SAD-u, Wall Street Journal, u šestomjesečnom razdoblju od ožujka do rujna ove godine imala je 794.594 prodanih digitalnih primjeraka i 1.499.204 tiskanih, odnosno ukupno 2.293.798, što je rast od 9.4 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Druga najprodavanija novina (NYT je treći), USA Today, kasni s digitalnom revolucijom, što je i glavni razlog zašto joj je ukupna prodaja pala za 3,9 posto. Oni su, naime, prvi po broju prodaje tiskanih novina (1.627.526), ali digitalnih primjeraka prodali su svega 86.307. Digitalno dobro stoji i četvrti na listi, Los Angeles Times, u čijih je 641.369 primjeraka (rast od 11.9 posto), 151.577 digitalnih. Sveukupno, budući da brojne novine još uvijek nisu adekvatno razvile digitalna izdanja, dnevna prodaja je pala za 0.2 posto, no ako je suditi po uspjehu NY Timesa, digitalno buđenje ostalih moglo bi i ukupne postotke okrenuti u smjeru rasta.
Prodaja dnevnih izdanja u SAD-u
Novina tiskanih digitalnih ostalih ukupno ukupno prošle godine više/manje Wall Street Journal 1.499.204 794.594 – 2.293.798 2.096.169 9,4 posto USA Today 1.627.526 86.307 – 1.713.833 1.784.242 - 3,9 posto New York Times 717.513 896.352 – 1.613.865 1.150.589 40,3 posto Los Angeles Times 454.498 151.577 35.294 641.369 572.998 11,9 posto New York Daily News 383.835 146.605 5.435 535.875 605.677 -11,5 posto San Jose Mercury News 124.588 43.318 362.093 529.999 527.568 0,5 posto New York Post 344.755 178.113 – 522.868 512.867 2,1 posto Washington Post 434.693 27.535 – 462.228 507.465 -8,9 posto Chicago Sun-Times 192.360 70.932 169.163 432.455 389.352 11,1 posto Denver Post 226.118 176.466 10.105 412.669 353.115 16,9 posto
Tableti, telefoni, PDF replike... Digitalna izdanja su, prema Revizijskom birou prodaje, aplikacije za tablete i pametne telefone, PDF replike, web stranice s ograničenim ulazom i izdanja za e-čitače. Dijele se na »replike« i »nereplike«, pri čemu prve imaju isti sadržaj i oglase kao tisana izdanja, a druga s tiskanim izdanjem dijele osnovni identitet, ali ne identičan sadržaj i oglase. U ukupne brojke pojedinih novina koje ih imaju pribrajaju se i »ostala izdanja«, u što ulaze primjerice specijalna lokalna izdanja ili izdanja na stranom jeziku. Dolar više U cijeloj ovoj, dosta optimističnoj priči, jedna činjenica još uvijek kopka izdavače i sve one kojima su tradicionalni brandovi pri srcu. Naime, posljednja istraživanja pokazala su da na svakih sedam dolara izgubljenih padom prodaje i oglašavanja u tiskanim izdanjima, novine u SAD-u trenutačno rastom digitalnog sektora zarađuju samo jedan dolar više. Problem je, prema nekim mišljenjima, ali i priznanju pojedinih direktora, u činjenici da su službe prodaje oglasa uvježbane prodavati tiskani prostor, a ne digitalni, zbog čega su nužne velike promjene, odnosno doškolovanje i zamjena kadrova. Ako uspiju zadržati rast prodaje digitalnih izdanja i preokrenuti negativan trend prihoda od oglašavanja, izdavačima uspješna budućnost ne bi trebala biti upitna... Oči cijelog novinarskog svijeta uprte su u »kreativnu radionicu« velebne nove zgrade NY Timesa na Osmoj aveniji. Ivor Balen
Povratak
|
 |
|