![]() |
Arhiva "Iz medija"Žele li niži PDV, novinske redakcije moraju uvesti statute10.06.2013.
Iako je hrvatska Vlada predložila da se od 1. srpnja PDV dnevnim novinama koje imaju najmanje 25.000 riječi autorskih novinskih tekstova smanji s deset na pet posto, teško će ijedan nakladnik od navedenog datuma početi koristiti tu olakšicu. Naime, Vlada je postavila kao uvjet da svaka zainteresirana redakcija mora imati svoj statut medija, što nema niti jedna od onih na koje bi se snižena stopa PDV-a mogla odnositi. Prema Zakonu o medijima iz 2004. takvi su statuti trebali biti davno doneseni, ali novinari nisu bili previše za to zainteresirani, iako bi taj dokument štitio upravo njihova prava. Postavljanjem statuta kao uvjeta za dobivanje niže stope PDV-a, situacija se obrnula - sada će poslodavci biti zainteresirani da svaka redakcija što prije dobije svoj statut. Međutim, teško je očekivati da bi u svega par tjedana mogli biti izabrani predstavnici novinara, te da će oni kroz pregovore s predstavnicima novinskih nakladnika do 1. srpnja izbistriti tekst redakcijskog statuta i potpisati ga. Koja je svrha statuta medija? U članu 26. Zakon o medijima navodi da se njime "utvrđuju odnosi između nakladnika, glavnog urednika i novinara te njihova međusobna prava i obveze". Statut medija utvrđuje i način sudjelovanja novinara u imenovanju i razrješenju glavnog urednika, slobodu rada i odgovornost novinara. Također utvrđuje uvjete i postupak po kojem glavni urednik i urednici imaju pravo na ostavku uz pravičnu otpremninu u slučajevima takve promjene u vlasničkoj ili upravljačkoj strukturi medija koja dovodi do bitne promjene u programskoj osnovi ili programskom sadržaju toga medija - navodi se, između ostalog, u Zakonu o medijima. Novinarskim statutom štite se profesionalna prava novinara na istinito, objektivno i pravovremeno informiranje javnosti, kao temelj za mjerodavno sudjelovanje građana u demokratskim procesima zemlje. "Iz prijedloga da se posebno snižena stopa PDV-a od pet posto primjenjuje na novine s barem 25 tisuća riječi novinarskog autorskog teksta vidljiva je namjera predlagača da ovom poreznom olakšicom zaustavi pad zaposlenosti i potakne novo zapošljavanje novinara", rekao nam je Milan F. Živković, savjetnik u ministarstvu kulture. "Valja podsjetiti da je pojam općeinformativni tisak, koji je naveden u Prijedlogu zakona o PDV-u, prema Zakonu o medijima definiran kao onaj koji objavljuje programske sadržaje namijenjene kontinuiranom informiranju javnosti o aktualnom društvenom, osobito političkom, gospodarskom, socijalnom i kulturnom životu. Analizom opsega novinarskih tekstova dnevnih novina utvrđeno je da izdanja koja barem okvirno zadovoljavaju ovu definiciju prelaze predloženu granicu od 25 tisuća riječi", kaže Živković. "Naravno, opseg novinarskih tekstova ne govori mnogo o njihovoj kvaliteti, niti udovoljavaju li društvenoj funkciji općeinformativnog javnog dobra ili ne. To ionako procjenjuje svatko prema svojim afinitetima, a neku komisiju koja bi donosila mjerodavan sud u ime svih nemamo. Pokušalo se pronaći točno mjerljiv kriterij, umjesto da se porezne olakšice prepuste slobodnoj procjeni. Pritom, ako neke novine imaju više novinarstva, vjerojatno je da će i njihovo udovoljavanje javno-informativnoj funkciji biti veće, a posebno ako prošire prostor novinarskih sloboda uvođenjem statuta medija", navodi Milan F. Živković.
|
AKTUALNO
|
|||||