![]() |
Arhiva "Iz medija"Plaćat će doprinose mladim novinarima18.06.2013.
RIJEKA » Mnoge europske države shvaćaju važnost informativnih medija. Među njima je i Slovenija, koja u svojoj medijskoj strategiji priprema niz konkretnih mjera kako bi se pomoglo tom važnom sektoru, koji se nalazi u velikoj krizi, među kojima i plaćanje doprinosa iz državnog proračuna za mlade i perspektivne novinare do 35. godine života. Mediji su nenadoknadivi pri kvalitetnom informiranju, kao što su nezamjenjivi pri kvalitetnoj refleksiji društva, popularizaciji obrazovanja, znanosti, zaštite okoliša. »No upravo ta nezamjenjivost budi strah: slovensko medijsko tržište suočava se s brojnim teškoćama, što se posebno odnosi na tržište tiskanih medija«, piše u slovenskoj medijskoj strategiji. Stoga su u Sloveniji odlučili aktivno pomoći tiskanim medijima. Nova medijska politika, koja je dio nacionalnog programa za kulturu, polazi od činjenice kako mladi visokoobrazovani novinari sve teže dobivaju prvo zaposlenje, preživljavajući na privremenim ugovorima, bez ikakve socijalne sigurnosti. Umjesto da razvijaju vlastitu stručnost, oni se na početku svoje profesionalne karijere prilagođavaju surovim okolnostima na medijskom tržištu i sveopćem smanjenju cijene rada i poslovanja. Zbog toga Slovenci uvode financiranje doprinosa na teret proračuna, čime bi novinari stekli isti status kakav uživaju samostalni umjetnici. Osim toga, mladi i perspektivni novinari suočeni su s nelojalnom konkurencijom, jer sve više izdavača unajmljuje nekvalificiranu radnu snagu, pa je nova mjera namijenjena samo visokoobrazovanim mladim novinarima koji će raditi i razvijati svoje stručne sposobnosti u nekoj od priznatih medijskih kuća. Autori medijske strategije planiraju troškove zapošljavanja mladih novinara sufinancirati i sredstvima EU za zapošljavanje mladih do 30. godine života, a sve u cilju očuvanja javnog interesa na području medija i osiguranja pluralizma medijskog prostora. Među novinarima ima onih koji se vesele novim mjerama, ali i onih koji nisu uvjereni kako je prijedlog dobro osmišljen. »Kod nas razne komisije koje će o tome odlučivati takve stvari uvijek ispolitiziraju, pa i onda kada su u osnovi dobronamjerne«, kazao nam je jučer jedan slovenski novinar. No to nije sve. Dok je Hrvatska nedavno uvela najnižu, petpostotnu stopu PDV-a za dnevne novine s više od 25 tisuća riječi, Slovenci planiraju uvođenje niže stope PDV-a za digitalna izdanja slovenskih dnevnih listova i časopisa, kao i povećanje broja televizijskih kanala slovenske javne televizije, ne bi li podigli »razinu medijske pismenosti«. Novi program predviđa i uvođenje novog načina obračuna RTV naknade, koja bi bila vezana za visinu mjesečne plaće obveznika pretplate. Osim toga, Slovenci pripremaju i novi suvremeniji zakon o medijima, kojim će ponovno definirati javni interes u medijima, kako bi se podignula kvaliteta slovenskih medija, ali i kako bi se Slovenija uvrstila u skupinu prvih 20 zemalja s najvišim stupnjem slobode medija na svijetu, na ljestvici Novinara bez granica. Danas se nalazi na 35 mjestu na tom popisu, dok je Hrvatska na istoj ljestvici na 64. mjestu.
|
AKTUALNO
|
|||||