hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail: hnd@hnd.hr

Arhiva "Iz medija"

Newsweek ponovno izlazi u tiskanom tjednom izdanju

18.12.2013.

Novi vlasnik američkog Newsweeka, IBT Media, najavljuje da će u siječnju 2014. ponovno krenuti i s printanim izdanjem poznatog tjednika, što je - barem zasad - jedinstven slučaj povratka novina s interneta u tisak. Posljednje tiskano Nesweeka izdanje izašlo je u prosincu 2012., nakon odluke vlasnika da u potpunosti prijeđe u digitalni oblik.

“Očekujemo da će tjedno izdanje magazina na 64 stranice izaći u siječnju ili veljači”, izjavio je za The New York Times Jom Impoco, glavni urednik Newsweeka. Po njegovim riječima, taj će tjednik ubuduće više ovisiti o pretplatnicima nego oglašivačima. Iako još nije poznato koliko će točno  primjerak Newsweeka koštati, već se zna da će ga čitatelji skuplje plaćati, vjerojatno do deset dolara.

“To će biti model temeljen na pretplati, bliže onome što je The Economist”, kazao je Impoco. Newsweek, utemeljen 1933., na svom je vrhuncu 1991. imao 3,3 milijuna čitatelja. Iako su posljednjih godina mnogi magazini i novine smanjili svoja tiskana izdanja ili su ih ukinuli i to zbog slabe potražnje oglašivača,  Impoco vjeruje da je moguće prikupiti dovoljno pretplatnika na tiskovno izdanje.

Objašnjenje zašto  se nakon godinu dana Newsweek vraća printu potražili smo kod Mate Brautovića, docenta Odjelu za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku i autora knjige ‘Online novinarstvo’. “Bivši vlasnici integrirali su Newsweek s online medijem The Daily Beast s ciljem rezanja troškova te ostvarivanja profita. Međutim, nisu uspjeli pronaći poslovni model koji bi im omogućio financijsku budućnost. To je problem većine medija koji se temelje isključivo na internetu kao distribucijskom kanalu. Trenutačni vlasnik IBT Media odlučio se pokušati pronaći isplativi model kroz financiranje putem pretplate umjesto oglašavanjem”, kaže Brautović. Problem tiskanih medija je manjak mladih čitatelja koji garantiraju budućnost, te promjene u trendovima oglašavanja. “Precijenjeno oglašavanje putem tiskanih medija je zamijenjeno ciljanim oglašavanjem putem različitih stvaratelja i pružatelja sadržaja na internetu – od tražilica do blogova. Međutim, to ne znači da će stari medij, novine, nestati. Upravo je Newsweek pokazatelj kako stari mediji evoluiraju i nastoje se prilagoditi novom okruženju, a tematska i geografska specijalizacija se nameću kao jedno od rješenja”, kaže Brautović. Vraćaju li se mediji printu i zbog smanjenih cijena tiska? “Tiskare imaju sve manje posla, a tehnologija je unaprijeđena pa su cijene sve niže. Međutim, cijena proizvodnje kvalitetnog sadržaja i dalje je visoka. To znači da promjena distribucijskog kanala, u ovom slučaju povratak na tiskano izdanje, neće značajno smanjiti troškove proizvodnje. Da bi imali atraktivan proizvod, neophodan je kvalitetni sadržaj koji je skup. Upravo zbog toga se istraživačkim novinarstvom mogu baviti samo ponajbolje, odnosno najbogatije medijske organizacije. Tiskani mediji u SAD-u još od početka 1980-ih traže uspješni poslovni model i eksperimentiraju s distribucijskim kanalima, ali ga još uvijek nisu pronašli”, zaključio je Brautović.

Za komentar povratka Newsweeka printu smo zamolili i Zrinjku Peruško, profesoricu sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti i stručnjaka za medije. “Sigurno je da tiskani, ‘papirnati’ mediji neće izumrijeti. Oni će se - kao i svi raniji mediji istisnuti novim tehnologijama i komunikacijskim obrascima - prilagoditi činjenici da je njihovo mjesto kao glavnog informativnog medija narušeno ubrzanim rastom i prihvaćanjem kod publika novih digitalno utemeljenih medija i servisa”, kaže naša Peruško. “Jedan pravac prilagodbe je migracija novina na digitalne platforme. Druga je usmjeravanje prema publici boljih platežnih sposobosti, kreiranjem butik medija na papiru, ekskluzivnih i elitnih. Pretpostavljam da izdavači očekuju da će u ovom segmentu postići uspjeh s povratkom papiru”, prokomentirala je novi trend Zrinjka Peruško.

Autor: Saša Paparella (VLM)

 

Povratak

AKTUALNO