hrvatsko novinarsko društvo croatian journalists' association
Perkovčeva 2 | 10 000 Zagreb | Tel: 482-8333 | Faks: 482-8332 | E-mail:

Arhiva priopćenja

Odaberite godinu i mjesec

Ukupno: 2347

IFEX - News from the international freedom of expression community





20 July 2006


Broadcast Act amended a third time


SOURCE: Association of Independent Electronic Media (ANEM)


**Updates IFEX alert of 19 July 2006; for further information on previous amendments to the Broadcast Act, see alerts of 24 and 3 August and 22 July 2005, 22 October, 31 August, 20 July and 11 June 2004**


(ANEM/IFEX) - The following is a press release of the Southeast European Network of Private Broadcasters (SEENAPB), of which ANEM is a member:




Sarajevo, July 20, 2006 - The Southeast European Network of Private Broadcasters (SEENAPB) expresses serious concern at the manner in which the Serbian Parliament yesterday urgently adopted a third set of amendments to the Broadcast Act, which concern the scope of activity of the Republican Broadcasting Agency and the manner in which its decisions are implemented.


The Serbian Broadcast Act has already been amended twice in haste, without public discussion and the consent of the broadcasting community. SEENAPB strongly opposes such practices and warns that it raises serious doubt as to the good intentions of the law-makers, especially as the Serbian Ministry of Culture did not approve of the amendments.


SEENAPB believes that the broadcast field in Serbia has to be regulated by objectively taking into consideration all parameters, decisions and regulations, based on consultations with broadcasters and the general public.


Therefore, SEENAPB supports the efforts of its member, ANEM, to secure sound conditions for the work of the electronic media in Serbia, harmonize media legislation with that of the international community, with consideration for the voice of the involved stakeholders and media organizations, as well as the general public.


Goran Gavrilov

President of SEENAPB


For further information, contact Chairperson Sasa Mirkovic or Coordinator Sibina Golubovic at ANEM, 13a Marsala Birjuzova Street, 11000 Belgrade, Serbia, tel/fax: +381 11 2622 467 / 3286 355, e-mail:, Internet:; or Goran Gabrilov, President, SEENAPB Secretariat, Zagrebacka 20/3, 71 000 Sarajevo, BiH, Tel./Fax: + 387 33 715 940, e-mail:


The information contained in this update is the sole responsibility of ANEM. In citing this material for broadcast or publication, please credit ANEM.




555 Richmond St. West, # 1101, PO Box 407

Toronto, Ontario, Canada M5V 3B1

alerts e-mail:    general e-mail:

Internet site:



... više ...

Galiæeve molbe predsjedniku da ga riješi vruæe stolice šefa najmoænijeg medija rezultirale su, doznajemo, željenim i on se veæ priprema za preseljenje u Pariz. Od jeseni bi Galiæ tamo trebao biti veleposlanik.

Pri odluci da Galiæ ide u Pariz navodno je sklopljen i dogovor Sanader-Mesiæ da predsjednik kasnije ima kljuèan utjecaj na izbor ravnatelja HRT-a. HDZ-u bi, prema toj varijanti, ostao izbor glavnog urednika HTV-a. Upravo se iz tih razloga oko Mesiæa posljednjih dana vrte mnogi zainteresirani za mjesto ravnatelja HRT-a.

Upornošæu ih, èuli smo u Predsjednièkim dvorima, uvelike nadmašuje Vanja Sutliæ. U Uredu predsjednika danas nisu htjeli komentirati spekulacije o kadrovskim križaljkama na HRT-u, ali je iz krugova bliskih Mesiæu novinarima poruèeno kako “prièa o Sutliæu kao Mesiæevu kandidatu baš i ne pije vodu”.

Od nekih zastupnika SDP-a u nekoliko smo prigoda èuli prièu da bi najbolje rješenje za Galiæevu nasljednicu bila dugogodišnja direktorica Hrvatskog radija Ivanka Luèev, a kao glavnu urednicu socijaldemokrati bi, navodno, zadržali Mariju Nemèiæ.

Glasnogovorik HDZ-a Ratko Maèek sve je ovo komentirao izjavom da “neæe biti utjecaja politike na proces izbora ravnatelja HRT-a”.

Raèan o Hini: Mesiæ ponavlja Sanaderove laži

ZAGREB - Žao mi je što je predsjednik Mesiæ ponovio Sanaderove lažne argumente da HDZ bira Vijeæe Hine onako kako je nekad èinila Raèanova vlada. To je jednostavno lažni agument, nije Raèan èinio što èini Sanader - izjavio je danas Ivica Raèan.  

Jutarnji list

... više ...

Pregovaraè zadužen za ovo poglavlje Miroslav Kovaèiæ rekao je da su u ponedjeljak, prvi dan bilateralnog ...

Novi list

... više ...

IFEX - News from the international freedom of expression community

19 July 2006

IFJ concerned that government appointments to news agency managing board were politically motivated

SOURCE: International Federation of Journalists (IFJ), Brussels

(IFJ/IFEX) - The following is an IFJ media release:

IFJ Calls for Review of Government Appointments to Croatian News Agency Managing Board

The International Federation of Journalists today joined calls for a new and transparent appointments procedure for Croatian public media after the government named a veterinarian, a recent law school graduate and a political public relations executive to the committee that is responsible for maintaining the HINA news agency's independence and impartial public role.

Protests are being led by the Croatian Journalists Association (CJA) and Trade Union of Croatian Journalists (TUCJ), who accuse the government of selecting unsuitable candidates and fear that the new board is made up of political appointees who will be instructed to select government-friendly editors.

"The Croatian government has a responsibility to ensure that the best people available are appointed to manage the public news agency," said Oliver Money-Kyrle, Director of IFJ Programmes. "There is real concern that the government has ignored quality and competence in favour of appointing those they can command and control."

According to Croatian law, four members of the five-member board should be experts in one of the following fields: economics, law, media or information. A fifth member represents HINA employees.

To fill the open positions on the board, the government has named Dijana Katica, a veterinarian by profession, as the economics expert. It named Drazen Jovic, a recent law school graduate, as the legal expert. The government-appointed media expert, Bozo Skoko, runs a public relations agency specialising in political marketing, which presents a clear conflict of interest. Ivan Rusan, the information expert, was the only member of the previous board to be re-appointed.

Vladimir Lulic should have been appointed as the representative of the HINA staff. His appointment, however, was not endorsed by the government, which claimed his nomination by the staff had breached procedural regulations.

"HINA must be protected from political control," said Dragutin Luce, President of the CJA. "The only way to do that is to re-launch the process and introduce much greater transparency over the procedures and the criteria for selection."

The CJA and the TUCJ fear that the government will again select government-friendly appointees when it names the new governing council for the Public Broadcaster, Hrvatske Radiotelevizija (HRT), later this year.

"The council should be an independent body composed of representatives of all the parts of a democratic society," said Katja Kusec, the new TUCJ President and an HRT journalist. "It must be able to protect journalists from the constant political pressure."

Last December, HRT came under furious attack during the parliamentary debate on the broadcasters' annual report. The attack provoked widespread criticism from journalists and the public alike, who saw it as an attempt to impose a government agenda on HRT.

In October 2005, Tihomir Ladisic was removed from his post as presenter of the "Otvoreno" show for conducting a debate on the role of the Croatian army during the Bosnian conflict. The show had come under sustained public criticism by the governing HDZ politicians.

HRT is one of Europe's most successful public broadcasters, having managed the transition to independence following the break up of Yugoslavia. It currently enjoys over 70 percent of the national viewing figures, higher than any other European broadcaster.

The IFJ represents over 500,000 journalists in more than 110 countries.

For further information, contact the IFJ, International Press Centre, Residence Palace, Block C, 155 Rue de la Loi, B-1040 Brussels, Belgium, tel: +322 235 2200 or +322 235 2207, fax: +322 235 2219, e-mail:, Internet:

The information contained in this alert is the sole responsibility of IFJ. In citing this material for broadcast or publication, please credit IFJ.
555 Richmond St. West, # 1101, PO Box 407
Toronto, Ontario, Canada M5V 3B1
tel: +1 416 515 9622    fax: +1 416 515 7879
alerts e-mail:    general e-mail:
Internet site:

To unsubscribe from this list visit

To update your preferences visit

Powered by PHPlist, --

... više ...

Predsjednik Stjepan Mesiæ, èini se, nije sklon zauzeti stranu u aktualnom sukobu vlasti i oporbe vezanom uz izbor novih èlanova Upravnog vijeæa Hine. Iako se nakon Mesiæeva sastanka s predsjednikom SDP-a Ivicom Raèanom spekuliralo o njihovom jedinstvenom stavu o tom pitanju, a Raèan je prethodno sasuo oštre kritike na HDZ.

Novi list

... više ...

Kada bi se vjerovalo svemu što domaæe televizije kažu o gledanostima svojih emisija, onda bi, na sreæu Ante Bakoviæa, Hrvata bilo deset milijuna, a televiziju bi gledali èešæe nego zatvorenici zidove u æelijama, piše Glas Istre.

Posljednji medijski istupi na temu gledanosti, shareova i postotaka bili su s Nove TV povodom lansiranja projekta Dnevnik u novom terminu, koji, navodno, gleda "èetvrtina Hrvatske", i samohvala predsjednika Uprave RTL-a Christopha Mainuscha, prema èijim je rijeèima RTL vodeæa televizija u Hrvatskoj.

S druge strane, službeni podaci o gledanosti hrvatskih televizija koje je napravila agencija AGB Puls, za razliku od izjava i promidžbenih poruka, prièaju nešto drugaèiju prièu.

Naime, Hrvati vole gledati televiziju i, prema istraživanjima, gledaju je satima. A kada gledaju, od domaæih programa, prema prosjeku za cijelu godinu, najviše gledaju Prvi program HTV-a (35,7 posto), RTL (24,4 posto), Drugi program HTV-a (18,5 posto) i Novu TV (13,2 posto), a poredak je takav èak i u komercijalnim televizijama omiljenoj dobnoj kategoriji od 18 do 49 godina.

Glede rejtinga domaæih televizija, zanimljivo je da Nova TV od sijeènja kontinuirano stoji na oko 13 posto gledanosti, RTL se drži na oko 24 posto, odnosno na èetvrtini gledatelja, uz rast od jedan posto u travnju, ali i pada na ispod 22 posto u lipnju.

Što se tièe javne televizije, HTV2 je zahvaljujuæi Svjetskom nogometnom prvenstvu od svibanjskih 16,6 posto skoèio u lipnju na 28 posto i drugo mjesto gledanosti, tik iza HTV1, koji je sa svibanjskih 36,7 posto u lipnju pao na 28,8 posto.

Najgledanija utakmica nogometnog SP-a u Hrvatskoj bila je Hrvatska – Brazil, koju je pratilo gotovo dva milijuna gledatelja, toènije 1.922.735. Na drugom je mjestu razoèaranje s Australijom, koje je gledalo 1.698.647 Hrvata, a remi s Japanom je vidjelo 1.520.217 gledatelja.

Èetvrta najgledanija utakmica SP-a je finale izmeðu Francuske i Italije (1.172.188), a na petom mjestu je polufinale Njemaèka – Italija (1.116.059). Na drugoj strani spektra gledanosti je utakmica Paragvaj – Trinidad i Tobago, emitirana u snimci, što je zanimalo svega 65.562 gledatelja.

Kako izgleda samopromocija, nadalje, jednostavno se vidi na primjeru Nove TV, koja se dan nakon lansiranja Dnevnika u novom terminu hvalila "informativnom revolucijom" koju je gledala "èetvrtina hrvatskih gledatelja".

Da se oni koji sluèajno nisu gledali Dnevnik Nove TV ne zabrinu što nisu prepoznali trendove, prava istina glasi da se èetvrtina, kojom se na Novoj hvale, odnosi na one koji su imali upaljen TV u tom trenutku, a što u ukupnim brojkama iznosi èetiri puta manji broj gledatelja, odnosno šesnaestinu graðana Hrvatske.

Glas Istre, preuzeto s

... više ...




vas poziva na


...tri tjedna novinarske prakse uz dobro druženje i zanimljiv boravak u Sarajevu...



 u Visokoj školi novinarstva Media plan Sarajevo



(8. - 28. listopad 2006.)


sudionici:  radio novinari i apsolventi fakulteta i škola novinarstva iz

BiH, Hrvatske, Srbije, Makedonije, Crne Gore i Kosova



Odabrani sudionici dobit æe stipendiju od 500 eura.  







·        Opæi dio:

                       - medijska slika jugoistoène Europe

                       - novi izvori informacija u europskim institucijama

                       - Internet kao izvor informacija

·        Radionica: Što potièe, a što ometa bolju suradnju meðu susjedima

·        Radio produkcija:

                  - 40-minutna radio emisija i kratki prilozi za radio stanice u regiji






Prijavu s biografijom slati na:


Tel/fax:  00 387 33 213 205; 213 251

Zehra Bajramoviæ, sekretar VŠN Media plan



uz podršku Vlade Republike Njemaèke - IFA i Ambasade Republike Francuske u Sarajevu, Skopju i Beogradu



... više ...

Dragutin Luèiæ, predsjednik Hrvatskoga novinarskog društva, sastat æe se danas s predstavnicima Europske i Meðunarodne federacije novinara s kojima æe ponovno razgovarati o stanju javnih medija u Hrvatskoj, a posebno o nedavnom imenovanju èlanova u Upravno vijeæe Hine. Rezultat tih razgovora mogla bi biti i inicijativa za suspenziju dijela pregovora s EU u dijelu koji se odnosi na javne medije.
Informacijsko društvo
"Upozorit æu ih na ono što se proteklih dana dogaðalo u Hrvatskoj, a isto æu uèiniti i u svom izlaganju tijekom screeninga", kazao nam je Luèiæ koji æe sudjelovati i u provjeri usklaðenosti hrvatskog zakonodavstva s europskim u dijelu informacijskog društva i medija. Drugi krug screeninga zapoèinje danas, a najprije æe se raspravljati o informacijskom društvu, a mediji bi se trebali naæi na dnevnom redu u srijedu. "Inzistirat æu da regulatorna tijela javnih medija budu neovisna o politièkom ili bilo kakvom drugom centru moæi", kazao nam je Luèiæ, dodajuæi kako bi se za primjer mogao uzeti model Programskog vijeæa HRT-a. Naèin izbora èlanova toga vijeæa onemoguæuje da vladajuæa politika kadrovira na javnoj televiziji. Mandat èlanovima toga Vijeæa traje èetiri godine, no prilikom prvog imenovanja šestoro ih je dobilo èetverogodišnji, a petoro dvogodišnji mandat tako da se pola vijeæa mijenja svake dvije godine.
Jednostavna pravila
Tada dio novobiranih predlaže vladajuæa stranka, a drugi dio opozicija. Na taj naèin nitko s parlamentarnom veæinom ne može automatski imati veæinu u tom regulatornom tijelu. Za razliku od pravila za izbor Programskog vijeæa HRT-a, ona za izbor èlanova Upravnog vijeæa Hine daleko su jednostavnija i omoguæavaju vladajuæoj stranci da kadrovira kako želi. U ovom sluèaju Vlada odabire èetvero kandidata koji se prijave na temelju javnog poziva i Sabor predlaže njihovo imenovanje. Upravo je taj izbor proteklog tjedna izazvao žestoke reakcije oporbenih stranaka te novinarskih i nevladinih organizacija, a reagirala je i hrvatska Misija OESS-a. Luèiæ smatra da bi Vjesnik, kao novine u državnom vlasništvu, trebao dobiti svoj zakon i svoje regulatorno tijelo te da bi se onda sva ta regulatorna tijela (Programsko vijeæe HRT-a, Vijeæe za elektronièke medije, Upravno vijeæe Hine) trebala birati po jednakim pravilima. Unatoè reakcijama Vlada i HDZ-ovi saborski zastupnici tvrde da pri imenovanju UV Hine nema nikakvih nepravilnosti o èemu æe Vlada takoðer izvijestiti Europsku komisiju te ne oèekuje suspenziju pregovora.


Saša Vejnoviæ

... više ...

piše Anita BELAK-KRILE

Iako je ravnatelj HRT-a Mirko Galiæ isplanirao kako æe veæ na jesen uobièajenu šetnju uz obalu rijeke Save preseliti na parišku Seinu, njegov odlazak u diplomaciju postao je vrlo upitan.
Naime, kako doznajemo, lider SDP-a Ivica Raèan sastao se u petak s predsjednikom Stjepanom Mesiæem i zatražio od njega da ni po koju cijenu ne dopusti HDZ-u da zavlada Prisavljem, odnosno da uskrati svoj supotpis i tako onemoguæi Galiæu odlazak u diplomaciju. Raèan je Predsjedniku ponovio svoju bojazan koju je u petak ujutro iznio i hrvatskoj javnosti, kako su izmjene u sastavu Upravnog vijeæa agencije Hina zapravo generalna proba za HDZ-ovo preuzimanje HRT-a. Dosadašnjem Upravnom vijeæu Hine èetverogodišnji mandat istekao je poèetkom lipnja, a HDZ je zahvaljujuæi trojici pravaša i dvojici zastupnika iz redova HSS-a, zadnji dan zasjedanja Sabora imenovao Vijeæe u kojem su Božo Skoko, Dijana Katica, Dražen Joviæ i Ivan Rusan.

Prosvjed u Saboru

Oni æe odluèivati o novom ravnatelju Hine, a zbog izbora Skoke, Katice i Joviæa, oporbeni SDP i HNS demonstrativno su napustili saborsku sjednicu.
Šef socijaldemokrata još je prije mjesec dana u prijateljskom razgovoru s Mesiæem tražio od njega da Galiæa ostavi na Prisavlju, no Mesiæ je tada tvrdio kako æe to teško iæi jer je postigao konsenzus sa Sanaderom. No, najnoviji pritisci HDZ-a tijekom ovotjednog izbora èlanova Upravnog vijeæa Hine i Savjeta HNB-a, zabrinuta reakcija OESS-a, upiti iz europske i svjetske novinarske organizacije te traženje izvješæa èak i od Europske komisije, naveli su Raèana da još jednom pokuša istrgnuti Mesiæa iz prijateljskog zagrljaja s Ivom Sanaderom. Raèan je tako u petak uvjeravao Mesiæa da je HDZ izgubio kompas te da njihovi posljednji potezi pokazuju kako žele zadržati vlast i po cijenu nezakonitih i nedemokratskih odluka, bez obzira na to što se time udaljuje Hrvatska od EU-a te narušavaju steèeni demokratski standardi i razvoj društva.

HDZ pretjerao

Predsjednik Mesiæ, kako smo neslužbeno doznali, ovaj se put u potpunosti složio s Raèanom i zakljuèio kako je HDZ pretjerao s upletanjem u neovisnost Hine te time otvorio moguænost odgode pregovora s EU-om o poglavlju koje se tièe medija i medijskih sloboda. Takoðer, Raèan je negodovao što se pri izboru Savjeta HNB-a nije tražio konsenzus svih stranaka. Da podsjetimo, Sabor je u èetvrtak za vanjske èlanove Savjeta HNB-a imenovao Željka Lovrinèeviæa, Sandru Švaljek, Vladu Leku, Juru Šimoviæa, Branimira Lokina, Mladena Vedriša, Borisa Cotu i Silvija Orsaga. Oporba je prosvjedovala što je Savjet imenovan iznenada, bez poštovanja propisane procedure i meðustranaèkih konzultacija. Pozvali su stoga novoimenovane èlanove da radi oèuvanja svoga digniteta odmah podnesu ostavke.
U službenoj izjavi nakon sastanka s predsjednikom Mesiæem Ivica Raèan tek je kratko kazao kako su imali dobar razgovor te da æe se ponešto od toga vidjeti veæ sljedeæi tjedan…

... više ...

Upravo æe oni odluèivati o novom ravnatelju Hine. Izboru Skoke, Katice i Joviæa oporbeni SDP i HNS odluèno su se usprotivili te su napustili sabornicu i srušili kvorum jer smatraju da njihovim imenovanjem HDZ želi zavladati tom izvještajnom agencijom.

Nakon više od sat vremena stanke HDZ-ovci su uspjeli ponovno skupiti kvorum, i to zahvaljuæi HSP-ovcima Peri Kovaèeviæu, Vladi Jukiæu i Tonèiju Tadiæu te HSS-ovcima Željku Ledinskom i Anti Markovu.

- Na pragu smo uvoðenja stranaèke kontrole nad Hinom. Nakon biltenizacije Vjesnika, isto želite uèiniti i u Hini. SDP ne želi sudjelovati u ovakvom farsistièkom izboru - poruèio je Antun Vujiæ. Jedini neupitan kandidat je dosadašnji èlan Ivan Rusan jer je rijeè o informatièkom struènjaku.

Ostali, tvrdili su, nemaju potrebne kvalifikacije - Dijana Katica veterinarski je znalac, Dražen Joviæ netom diplomirani pravnik koji èak nema ni pravosudni ispit, a Božo Skoko na èelu je marketinške agencije koja radi promidžbu i za neke politièare iz Sabora.

Jutarnjiu list

... više ...

... više ...

S obzirom na ovakav sastav Upravnog vijeæa, Mesiæa se više i neæe mnogo pitati jer je oèito da nova ekipa ima potporu iskljuèivo HDZ-a

Vlada neæe odustati od predloženih kandidata za Upravno vijeæe Hine unatoè žestokim kritikama oporbe i vanjskih èlanova Odbora za medije, potvrdio nam je juèer glasnogovornik Vlade Ratko Maèek. Ljudi koji su predloženi imaju struène reference i apsolutno se poštuju sve zakonske odredbe, kaže Maèek, dodajuæi kako Vlada od èetvero odabranih neæe odustati.

Èetiri èlana Vlade

Upravno vijeæe ima pet èlanova od kojih èetvero bira Vlada, a jednog predlaže zaposlenièko vijeæe Hine, a potom sve njih imenuje Sabor. Na natjeèaj se javilo 17 kandidata meðu kojima èetvero dosadašnjih èlanova: predsjednik Jadranko Crniæ, Nada Zgrabljiæ, Ivan Rusan i Davor Vašièek. Iako je u Saboru nedavno hvaljen rad Hine, samo je Rusan prošao. Opozicija i èelnici HND-a tvrde da su predloženi èlanovi (osim Rusana) daleko lošiji struènjaci od dosadašnjih. Naime, u UV Hine ulazi po jedan medijski, pravni, financijski i informatièki struènjak. Primjerice, umjesto Crniæa koji je bivši predsjednik Ustavnog suda izabran je Dražen Joviæ koji je prije tri godine diplomirao pravo. Zanimljivo je da je Joviæ godinama radio u Hini, ali kao portir. Nakon diplomskog ispita javljao se za posao u Hini, ali nije prošao. Maèek ga brani da se zbog posla portira ne treba èovjek sramiti te da kao pravnik zadovoljava uvjete natjeèaja bez obzira kad je diplomirao. Dijana Katica izabrana je kao financijska struènjakinja iako je zapravo doktorica veterine, a u javnosti se pojavljivala kao predsjednica uprave tvrtke "Hrvatski farmer", i to kao struènjakinja za seoski turizam. Maèek kaže da se ona bavi menadžmentom i da uopæe nije sporna.

Sukob interesa
Božo Skoko je èlan uprave marketinške agencije Millenium promocija, što veæina smatra sukobom interesa. I za njega Maèek tvrdi da nema problema, da sukob interesa ne postoji jer Hina nema veze s marketingom. Zanimljivo je da Vladimir Luliæ, koji je bio jedini kandidat zaposlenika, nije prošao i Sabor neæe glasovati za njega. Maèek kaže da je bila rijeè o proceduralnoj greški, te da Zaposlenièko vijeæe Hine treba službeno poslati prijedlog za petog èlana Vladi koja æe ga zatim proslijediti Saboru na izglasavanje te da sam Luliæ nije sporan. Izbor Upravnog vijeæa posebno je zanimljiv i stoga što æe se uskoro birati novi ravnatelj Hine. Dosadašnjem Mirku Bolfeku uskoro istièe mandat i borba za osvajanje državne agencije veæ traje. Veæ neko vrijeme najglasnije se za to mjesto bori Smilja Škugor urednica unutarnjopolitièke redakcije Hine, za koju dio ljudi okupljen oko nje tvrdi da æe sasvim sigurno zasjesti u Bolfekovu fotelju. Meðutim, neki naši sugovornici tvrde da pouzdano znaju kako su Škugor prekrižili i predsjednik Republike Stjepan Mesiæ i premijer Ivo Sanader. S obzirom na ovakav sastav Upravnog vijeæa, Mesiæa se više i neæe puno pitati jer je oèito da nova ekipa ima potporu iskljuèivo HDZ-a. Da je i ta stranka svjesna kako njihovi odabranici ne drže vodu, svjedoèi i prošlotjedni pokušaj da ih Sabor izglasa bez prethodnog glasovanja na matiènom odboru kako bi se izbjegle žestoke reakcije i rasprave. Na Odboru za medije zastupnici SDP-a bili su protiv predložene èetvorke, a Antun Kapraljeviæ (HNS) i Luka Roiæ (HSS) bili su suzdržani. Roiæ kaže da su tako glasovali zato što nisu dovoljno znali o kandidatima.
"Sve smo to dobili onako, na brzinu, što je ispod svake razine. Ne možete biti a priori protiv ljudi koje ne znate, ali su mi se primjedbe èinile dosta uvjerljive", objasnio nam je Roiæ svoj suzdržani glas.

... više ...

Nakon HTV-a i Vjesnika, Vlada sada pokušava staviti politièku šapu i na jedini preostali javni medij, nacionalnu informativnu agenciju Hinu, optužili su juèer oporbenjaci vladajuæe na sjednici Odbora za medije u raspravi o Vladinom prijedlogu èlanova novog Upravnog vijeæa Hine. Tim su se optužbama pridružili i predstavnici Hrvatskog novinarskog društva. Skandaloznim su ocijenili prijedlog Vlade da u novo UV uðu Božo Skoko, Dijana Katica, Ivan Rusan i Dražen Joviæ, jer, istièu, njih troje ne zadovoljavaju èak ni temeljne kriterije natjeèaja, jer bi po zakonu, to trebali biti uglednici iz pravnih, ekonomskih i informatièkih krugova. Predsjednik HND-a Dragutin Luciæ upozorio je kako je Skoko u izravnom sukobu interesa jer je vlasnik marketinške agencije, dok je Joviæ radio kao portir u Hini da bi diplomirao tek prije tri godine, a struèni ispit položio prošle godine, što ga ne svrstava u vrsne pravnike. Dodaje i da je Katica navodno dobra veterinarka, ali teško i da je ekonomski struènjak. Upozoravajuæi kako je izmeðu 17 kandidata sigruno bilo i kvalitetnijih, SDP-ovac Antun Vujiæ zaèuðen je što je iz konkurencije otpao bivši predsjednik Ustavnog suda Jadranko Crniæ, koji je bio i predsjednik UV Hine i èije je izvješæe nedavno naišlo na opæe odobravanje u Saboru. S ocjenom potpredsjednika HND-a Zdenka Duke kako se s "Hinom nastavlja niz javnih medija na koje Vlada želi staviti politièku šapu", složila se i SDP-ova Željka Antunoviæ. Inaèe, posebno je problematièna kandidatura Skoke kojemu je Vlada dala potporu, iako njegova agencija "Millenium promocija" radi na Vladinom projektu spajanja Croatia osiguranja i Hrvatske poštanske banke. Glasnogovornik Vlade Ratko Maèek takve tvrdnje odbacuje. Poslovnu povezanost sa Skokom i angažiranje PR kapaciteta njegove agencije za svoje i stranaèke potrebe demantirala je i predsjednica HSLS-a Ðurða Adlešiæ. Zanimljivo je da se Adlešiæ juèer pojavila na sjednici Odbora i glasala za Upravno vijeæe iako se prema tvrdnjama èlanova Odbora na sjednicama gotovo nikada ne pojavljuje.

Sandra Bartoloviæ

... više ...

From International Federation of Journalists []
Sent: mardi 11 juillet 2006 19:16
Subject: IFJ Press Release:Germany/Media Boycott of Robbie Williams Concerts

Media Release
11 July 2006

EFJ Supports German Media Boycott of Robbie Williams Concerts

The European Federation of Journalists (EFJ) today expressed its full support for a German media boycott of Robbie Williams’s concerts after the singer banned some photographers from his shows and issued restrictions denying other photographers rights over their work.

“It is a shame that creative artists themselves violate photographers’ rights in such a disgraceful way,” said Renate Schroeder, Director of the European Federation of Journalists. “Such restrictions imposed on photographers clearly challenge the public’s right to know about current events. Politicians and other artists should support journalists and media organisations in their fight for fair contracts for photojournalism.”

Williams is requiring all photographers who take photos at his concerts to sign a contract giving up all rights over their work. The regional association in Saxony of the German Association of Journalists called the restrictions on photographers a "flagrant example of an immoral contract" and has called for a photo boycott.

German news agency Deutsche Presse Agentur has also called for a boycott of Williams’s concerts after the singer banned agency photographers from his shows.

Today, the newspaper Dresdner Neueste Nachrichten ran its article on the July 10 Robbie Williams concert in Dresden without a photograph and instead left an empty space next to the story.

At its annual meeting earlier this year, the EFJ called upon its member unions to boycott events when artists force journalists to abide by unfair restrictions on their work. To date, journalists’ unions and associations in Norway and Germany have been successful in boycotting such events.

Like the contract imposed by Robbie Williams’s management, many contracts used by musicians throughout Europe make all photographs the property of the artist and give almost all copyright and authors’ rights to the performer. These artists, including Williams, demand that photographs are taken only during the first three songs. The contracts also hold the photographers responsible for any use that contravenes those spelled out in the contract.

Earlier this year, the Norwegian Union of Journalists called a successful boycott by photographers and journalists of two Guns N’ Roses concerts held in Oslo. The union called the boycott after the band’s management tried to force photographers to sign contracts relinquishing their rights over their work. In June, the Norwegian union also boycotted two other bands performing at the Norwegian Wood festival in Oslo due to restrictive photo contracts.

In May, German newspapers boycotted a Bon Jovi concert in Stuttgart for similar reasons.

For further information, please contact the EFJ: + 32 2 235 22 02

The EFJ represents over 260,000 journalists in more than 30 countries

To unsubscribe or modify your personal data, please click on the following link:
Pour vous désinscrire ou modifier vos données, merci de cliquer sur le lien suivant :
Para remover su contacto de la lista o para modificar su información personal, haga clic sobre el enlace siguiente:

... više ...


INSI Launches The Safety Zone


Brussels, 6 July 2006


The International News Safety Institute (INSI) is proud to launch The Safety Zone, a quarterly newsletter on journalist safety issues.


It is published in six regional editions - Africa, Europe/Central Asia, Latin America, Middle East, South Asia and South East Asia.


The newsletter provides a regular summary of safety-related news specific to journalists and other news media staff in each region. It covers operational safety matters and general security issues such as political and civil unrest as well as health risks posed by coverage of disease and natural disaster.


The Safety Zone is intended for all in the news media and those that work with them. Humanitarian and relief organisations also may find it of use. 


Any journalist or news organisation can quote from the newsletter in whole or in part with an attribution to INSI.


All six editions will be distributed by the INSI regional offices. They are also available on the INSI website


INSI is a unique coalition of news organisations, journalist support groups and individuals exclusively dedicated to the safety of news media staff working in dangerous environments.


It is a not-for-profit charity, supported entirely by membership contributions which are channelled back into safety work.


It works to create a global safety network of advice and assistance to journalists and other news gatherers who may face danger covering the news on international assignment or in their own countries.


The Safety Zone is part of the global safety programme funded by the Swedish International Development Cooperation Agency (Sida).


Any question about this news release should be addressed to INSI Deputy Director Sarah de Jong +32 2 2 35 2201 or email



... više ...

----¦ IFEX COMMUNIQUÉ VOL 15 NO 27 ¦ 11 JULY 2006 ¦ ------

The IFEX Communiqué is the weekly newsletter of the International Freedom of Expression eXchange (IFEX), a global network of 72 organisations working to defend and promote the right to free expression. IFEX is managed by Canadian Journalists for Free Expression (

The IFEX Communiqué is also available in French (, Spanish (, Russian ( and Arabic (

--------------¦ Visit the IFEX website:   ¦------------------

----¦ Read about the IFEX Tunisia Campaign:  ¦-----

1. Algeria: Journalists Pardoned; President Urged to Reform Defamation Laws
2. Democratic Republic of Congo: Journalist Killed as Election Nears
3. Guinea: Security Forces Gun Down Protesters
4. Kazakhstan: Free Expression Groups Slam Amended Media Law
5. European Parliament Scolds Companies for Aiding Internet Censorship

6. AMARC to Hold World Community Radio Conference in Jordan
7. ISAI Opens Broadcasting School in Indonesia

8. ARTICLE 19 Offers Training Manual for African Broadcast Regulators

9. Journalists Invited to Workshop on Humanitarian Law

10. Global Survey of Access to Information Laws



Algerian President Abdelaziz Bouteflika has pardoned all journalists convicted of defamation offences, a move welcomed by local journalists and by the International Federation of Journalists (IFJ) and Reporters Without Borders (Reporters sans frontières, RSF). However, the organisations say longer term reforms need to be initiated to protect press freedom, including abolishing the country's criminal defamation laws.

On 5 July 2006, Bouteflika announced the pardon on the occasion of Independence Day. While welcoming the move, IFJ and RSF said if legal reforms are not carried out, other journalists can still be charged and sentenced for defamation. RSF notes that a previous presidential pardon for journalists, announced on World Press Freedom Day on 3 May, did not actually benefit journalists. It applied only to journalists who had been "definitively" convicted, which meant those who had appealed their convictions were excluded.

In the four years since the government enacted amendments to the penal code, which stiffened penalties for defamation, seven journalists have been jailed and 23 others sentenced, note IFJ and RSF. Anyone convicted of defaming the president or a public institution can be jailed for up to one year and fined up to 250,000 dinars (US$3,200).

Faced with the threat of legal action, journalists often censor themselves now when writing about the president and powerful security and military personnel, says the Committee to Protect Journalists (CPJ).

Mohamed Benchicou, the former managing editor of the newspaper "Le Matin" who faced several defamation suits because of his often critical views of the government, says Bouteflika "must establish press freedom in a structural way and . stop all this hounding of journalists and the free press."

Defamation laws are not the only impediments to freedom of expression in Algeria. While the country boasts a lively private press, government dominance over broadcasting, economic constraints and journalists' lack of access to official information pose major challenges, says Freedom House. An opaque political system makes it extremely difficult for journalists to obtain accurate information from government officials, a situation that contributes to a lot of inaccurate reporting.

The government also uses subtle tools to control the press, Freedom House says. The government owns the main printing presses and controls the supply of paper and ink. Agence Nationale d'Edition et de Publicité, the state-owned advertising company, is the main source of advertising revenues on which newspapers rely. Papers often run up government debts, giving the authorities a convenient pretext to shut down opposition publications.

Visit these links:
- RSF:
- Human Rights Watch:
- CPJ:
- Freedom House:




Journaliste en danger (JED), Reporters Without Borders (Reporters sans frontières, RSF) and the Committee to Protect Journalists (CPJ) have expressed concern about the safety of journalists in the Democratic Republic of Congo (DRC) as the country prepares for its first elections in more than 40 years. On 8 July 2006, freelance reporter Bapuwa Mwamba was shot dead by unidentified gunmen in the capital, Kinshasa. He was the second journalist killed in the past eight months.

According to JED, the attack "did not look like a random act." A day before his murder, Mwamba wrote an article in the daily newspaper "Le Phare", which criticised authorities and the international community for what he called the "failure of DRC's political transition." He wrote, "An increase in militia activities has added to the growing insecurity that reigns in the East. Frequent attacks on human rights, caused most often by the military, are now part of the Congolese landscape . . . The State does not function."

The DRC's Information Minister, Henri Mova Sakanyi, said in an interview with Radio Okapi that he would meet with President Joseph Kabila and other high-ranking government officials "to speed [up] the investigation" into Mwamba's murder.

Last March, JED reported that men in military garb raided Mwamba's house, stealing a cell phone and US$850 in cash. The assailants reportedly threatened to kill Mwamba, who later filed a complaint to the police that was not followed up.

Mwamba is the second journalist killed in the past eight months. On 3 November 2005, Franck Ngycke Kangundu and his wife, Hélène Mpaka, were gunned down by unidentified men. JED reports that three soldiers charged with the murder will go on trial on 12 July.

On 30 July, the DRC will be holding its first elections since 1960. JED, RSF, CPJ and Human Rights Watch have called on DRC authorities to do more to guarantee the safety of journalists covering the elections. The organisations have documented a spate of attacks against journalists that have occurred in the past four months (see:

JED itself has received death threats for its press freedom monitoring activities. On 20 May, staff members received an anonymous e-mail saying "choose which coffin you want." It also threatened their families and claimed that "we know all your homes and schools."

Visit these links:
- JED:
- CPJ:
- RSF:
- Profile of JED:
- Human Rights Watch:
- U.N. Report on Human Rights in the DRC:
- Profile of DRC Elections:


Human Rights Watch reports that security forces in the West African country of Guinea killed, raped and assaulted demonstrators who protested fuel and rice price hikes last month, actions that violate international treaties on freedom of expression and other human rights that Guinea has signed.

Eyewitnesses interviewed by the organisation said security forces fired directly into crowds of unarmed protesters in the cities of Conakry and Labé during the week of 12 June 2006, killing 13. They also raided the homes of protestors and beat them. Two women told Human Rights Watch that they were raped.

The protesters took to the streets in a nation-wide strike to voice their objections to price hikes in fuel, rice and other basic commodities.

Human Rights Watch says the security forces' actions violate regional and international human rights treaties under which Guinea is legally bound, including the African Charter on Human and Peoples' Rights and the International Covenant on Civil and Political Rights. Under the treaties, Guinea is obligated to respect its citizens' right to freedoms of expression and assembly.

This was not the first time that Guinea's security forces fired on unarmed protesters, Human Rights Watch notes. In February, one protester was killed in a similar nation-wide strike against price hikes. In November 2005, three protesters were reportedly killed in the town of Telimélé after taking to the streets to demand more teachers.

According to an International Press Institute (IPI) report, Guinea's security forces have also been known to attack journalists who are critical of President Lansana Conté, and while freedom of the press is guaranteed in the Constitution, the government enjoys a virtual monopoly on information. Despite the signing of a law in 2005 that allows for private broadcasting, the government has yet to approve any licences. In the print media sector, only a handful of private newspapers exist, all of whom are subject to state censorship if they carry articles critical of the government, says IPI.

Visit these links:
- Human Rights Watch:
- IPI:
- Freedom House Report on Guinea:
- BBC Profile of Guinea:



The President of Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev, has signed into law a bill that gives the government vast powers to shut down independent and opposition media outlets, a move harshly criticised by Adil Soz, ARTICLE 19, the World Association of Newspapers (WAN), Freedom House, the International Press Institute (IPI), the Committee to Protect Journalists (CPJ) and the International Federation of Journalists (IFJ).

On 5 July 2006, Nazarbayev signed the bill "On Amendments and Additions to Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan on Matters related to Mass Media" despite vigorous protests from free expression groups and other organisations.

The legislation makes it mandatory for all media outlets to register for a licence. It forbids any media outlet that uses the name of a previously closed media outlet from registering. Editors of previously banned media outlets can be barred from working for other publications, and media outlets must re-register whenever they undergo administrative changes, such as a new mailing address or new staff. Those who ignore the rules can be punished by stiff fines or risk being shut down.

Tamara Kaleyeva, president of the Almaty-based Adil Soz, says the legislation could be used as a pretext for the government to deny registration to independent and opposition media, to harass them with fines, and threaten them with closure.

ARTICLE 19 says the new law violates Kazakhstan's obligations under the International Covenant on Civil and Political Rights, a treaty it ratified in January 2006. The treaty places a legally binding obligation on governments to respect and promote freedom of expression. The U.N. Human Rights Committee, which oversees states' compliance with the treaty, has stated that overly harsh registration requirements violate the right to freedom of expression.

According to Freedom House, the new law compounds an already deteriorating press freedom situation in Kazakhstan, where media outlets are either state-owned or controlled by members of Nazarbayev's family and political allies. The few independent media outlets that do exist face tremendous legal harassment." Despite  Vice President Cheney's recent praise of political development in Kazakhstan, the country has little to be proud of," says Freedom House Executive Director Jennifer Windsor.

Visit these links:
- Adil Soz: and
- WAN:
- ARTICLE 19's Legal Analysis of the Bill:
- CPJ:
- IFJ:
- Freedom House:


The European Parliament has added its voice to the chorus of critics who say companies should not be assisting regimes in censoring the Internet, says Reporters Without Borders (Reporters sans frontières, RSF). On 6 July 2006, it passed a resolution calling on the European Commission to establish a voluntary code of conduct "limiting the activities of companies in repressive countries."

Parliamentarians also urged the Commission to "take into account, when considering EU assistance programmes with third countries, the need for unhindered internet access by the citizens of those countries."

The resolution singled out U.S. companies Yahoo, Google and Microsoft, which were criticised for allowing Chinese authorities to censor their search engines and blog software in China. It also criticises Cisco Systems for supplying technologies to countries that censor the Internet, and Telecom Italia and France Telecom's Wanadoo for co-operating with Tunisia and Cuba in blocking websites.

The resolution mentions 15 countries that are notorious for censoring the Internet: China, Belarus, Burma, Cuba, Iran, Libya, Maldives, Nepal, North Korea, Saudi Arabia, Syria, Tunisia, Turkmenistan, Uzbekistan and Vietnam.

Visit these links:
- RSF:
- European Parliament Resolution:
- OpenNet Initiative:
- Investment Funds Pledge Commitment to Internet Free Expression:
- U.S. Congress Holds Hearing on Internet Censorship in China:


Hundreds of community radio practitioners and experts from around the world will be meeting in Amman, Jordan, on 11-17 November 2006 to discuss ways of enabling community radio to play a more effective role in reducing poverty, supporting marginalised groups and increasing access to information for isolated communities.

The occasion is the 9th conference of the World Association of Community Radio Broadcasters (AMARC). It will be hosted by the Jordanian non-governmental organisation AmmanNet in partnership with media and journalists groups from Jordan and Palestine.

The conference will be comprised of five day-long "mini conferences" grouped under the following themes: 1) Building a Strong New Global Communication Development Sector; 2) Removing Barriers to the Empowerment of Women; 3) Developing Community Radio in the Middle East and North Africa; 4) Removing Barriers: Making Community Radio Possible; and 5) Increasing the Impact of Community Radio in Achieving the Millennium Development Goals.

The conference will also feature training workshops on impact assessment tools for community radio; ICT use in poverty reduction strategies; management of community radio stations; radio formats and content development; and fundraising strategy.

There will also be a two-day AMARC General Assembly open to members and partners, which will elect a new International Board and adopt a strategic plan for 2006-2010.

For more information, visit:


In Indonesia, the Jakarta-based Institute for Studies on the Free Flow of Information (Institut Studi Arus Informasi, ISAI) is at the forefront of efforts to foster fair, independent and balanced reporting. In February 2006, it opened a new School for Broadcast Media in Jakarta that aims to provide high-quality training to broadcast journalists from all over the country.

Supported by the European Commission, the United Nations Development Programme (UNDP) and the BBC World Service Trust, the school is equipped with state-of-the-art radio and television facilities. Trainers provided by the BBC World Service Trust and Radio Netherlands are working with local co-trainers to provide students with the editorial, technical and production skills to produce balanced, objective programming. In its first year, about 300 local journalists are expected to be trained. Eventually, local co-trainers will take over as lead trainers to teach students.

According to a UNDP press release, the opening up of the broadcast media in Indonesia since the fall of former dictator Soeharto in 1998 presents enormous possibilities to support democratic governance and ensure political transparency and public accountability. However, challenges remain, ranging from a lack of professionalism, experience and expertise in reporting and editing, to a lack of commercial management and marketing skills. The school will seek to address these challenges by providing a rigorous training ground for the country's new generation of journalists.

Visit these links:


Africa's broadcasting landscape in the last 10-15 years has seen a dramatic growth in diversification, with many private and community radio and television stations receiving licences to go on the air, observes ARTICLE 19. However, the regulation of the continent's airwaves is mostly done in a haphazard and piecemeal fashion, and many state-owned broadcasters have yet to make the full transition into independent public service broadcasters.

To help ensure that Africa's airwaves remain accessible to all, ARTICLE 19 has designed a training manual aimed at raising awareness among governments and regulatory officials of the importance of broadcast regulation. It explains how and why broadcasting should be regulated, why licensing is necessary, and the importance of public service broadcasting. It also details the role of a broadcasting regulatory authority and outlines different approaches to regulation.

The manual includes references to regional and international broadcasting standards, such as the African Charter on Broadcasting and the Declaration of Principles on Freedom of Expression approved by the African Commission on Human and Peoples' Rights.

The manual can be used as a guide for trainers who teach courses for broadcasting regulators. It can also be used as a self-directed learning tool by government officials.


To request the manual in MS Word format, contact:


The Crimes of War Project and the University Centre for International Humanitarian Law are inviting journalists who report on conflict and war crimes trials to apply for a training workshop on international humanitarian law for journalists, which will be held in Geneva, Switzerland on 28-29 September 2006.

The workshop will provide an introduction to the essential elements of the laws of armed conflict, such as the Geneva Conventions, and look at the way they apply in real-world conflicts. Topics covered will include detention, disappearances, reporting on armed conflict and war crimes trials. Instructors will include journalists, professors and lawyers. The language of instruction will be English.

There are 20 places available for workshop participants. The tuition fee is CHF 540 (US$440), not including travel costs or accommodation.  

Applications for the training seminar, including CVs and a statement explaining the candidate's interest in the workshop, should be sent by 15 August 2006 to: Ms. Pauline Cernaix, University Centre for International Humanitarian Law; Tel: +41 22 379 85 71;
E-mail:; Website:

10. GLOBAL SURVEY OF ACCESS TO INFORMATION LAWS, an online portal linking access to information advocates, has updated its global survey of access to information laws. It now covers 68 countries that have passed such laws.


4 JULY 2006
Russia - Bill seeks to label critical journalists "extremists" (CPJ) - alert
Mongolia - Journalist threatened following publication of articles on financial sector bankruptcies (Globe International) - alert
United States/Western Europe - IFJ raises alarm over Western attacks on whistleblowers and investigative journalism (IFJ) - capsule report
Russia - British journalist denied entry visa (CJES) - alert
Malaysia - Government bans 18 books on Islam and religion (SEAPA) - alert
Serbia - Independent media outlets subject to unannounced financial investigations by state officials (ANEM) - alert
Venezuela - Journalist receives death threats (IPYS) - alert
Philippines - Armed men set fire to community radio station (RSF) - alert
Zimbabwe - Voice of America AM broadcasts jammed (CPJ) - alert
Sri Lanka - Journalist abducted and murdered (FMM) - alert East Timor - IFJ condemns attack on, threats against public broadcasting station (IFJ) - alert
United States - Supreme Court rejection of military tribunals at Guantánamo may mark first step towards release of cameraman, says RSF (RSF) - alert update

5 JULY 2006
Senegal - Publication director jailed for "defamation" (CPJ) - alert
Uzbekistan - Authorities block access to independent journalist's website (RSF) - alert
Pakistan - Journalist pressured to reveal sources; six press club attackers arrested (RSF) - alert update
United States - House of Representatives adopts resolution supporting Bush administration against the press (RSF) - alert update
Singapore - Government condemns blogger's "unconstructive" article (RSF) - alert
China - Website prevented from posting news; government plans increased control of weblogs and search engines (RSF) - alert update
Burma - Dissident journalist U Win Tin begins 18th year in prison, thousands petition for his release (RSF) - alert update
Kazakhstan - Writer facing charges for "insulting" president (Adil Soz) - alert
Kazakhstan - President signs restrictive media bill into law (Adil Soz) - alert update
Democratic Republic of Congo - RFI special envoy expelled (JED) - alert update
Iraq - Iraqi journalist shot dead (IFJ) - alert
Zimbabwe - IPI condemns government's jamming of London-based SW Radio Africa (IPI) - alert update
Iraq - Abducted cameraman's body found; RSF appeals to ambassador on behalf of two journalists held hostage for five months (RSF) - alert update
Kazakhstan - WAN asks president to veto proposed legislation that threatens press freedom (WAN) - alert update
Niger - Weekly newspaper banned by government for article on president (WAN) - alert
African Union - African leaders urged to defend press freedom (CPJ) - press release

6 JULY 2006
Turkey - Author Elif Shafak, her publisher and translator facing trial on charges of "insulting Turkishness" (WiPC) - alert
Cuba - Journalist Guillermo Fariñas Hernández ends hunger strike (RSF) - alert update
Singapore - State-owned newspaper suspends blogger's column (SEAPA) - alert update
African Union - Recommendations of the Forum on Freedom of Expression in Africa (ARTICLE 19) - joint action
Colombia - Journalist receives death threat giving him three days to leave the country (CPJ) - alert
Turkmenistan - Journalist's three children, human rights activist released (RSF) - alert update
Algeria - President pardons all journalists convicted of defamation or insulting state institutions (RSF) - alert
Sri Lanka - RSF calls for "rigorous and impartial investigation" of journalist's death (RSF) - alert update
Turkey - Editor's trial adjourned until December as judicial harassment continues (RSF) - alert update

7 JULY 2006
Armenia - Editor jailed without bail; political motives cited (CPJ) - alert
Bangladesh - Office of controversial magazine "Weekly Blitz" bombed (CPJ) - alert
Brazil - Environmental journalist receiving death threats, authorities slow to react (RSF) - alert
Pakistan - Government should repeal laws limiting free political expression, says Human Rights Watch, as Kashmir elections approach (Human Rights Watch) - alert
France - Police raid newspaper's office and search files (IFJ) - alert
Democratic Republic of Congo - Businessman angered by news report destroys radio station's equipment (JED) - alert
The "IFEX Communiqué" is published weekly by the International Freedom of Expression eXchange (IFEX). IFEX is managed by Canadian Journalists for Free Expression ( on behalf of the network's 72 member organisations.

The views expressed in the "IFEX Communiqué" are the responsibility of the sources to which they are attributed.

The "IFEX Communiqué" grants permission for its material to be reproduced or republished only if it is credited as the source.

Contact: "IFEX Communiqué" Editor: Geoffrey Chan:

Mailing Address: 555 Richmond Street West, #1101, PO Box 407, Toronto, Ontario M5V 3B1 Canada, Tel: +1 416 515 9622; Fax: +1 416 515 7879; Website:

You received this message because you signed up for the IFEX Communiqué at To unsubscribe or update your preferences, see below:

To unsubscribe from this list visit

To update your preferences visit

Powered by PHPlist, --

... više ...

Saborski Odbor za informiranje, informatizaciju i medije danas bi trebao raspravljati o prijedlogu odluke o imenovanju dijela èlanova Upravnog vijeæa Hine, a meðu kandidatima koje je nakon javnog natjeèaja predložila Vlada ima nekih èija je kandidatura doista bizarna. Predloženi kandidati su mr. Božo Skoko, mr. Dijana Katica, Dražen Joviæ i mr. Ivan Rusan (èlan Vijeæa i u aktualnom sazivu).
Dražen Joviæ trebao bi biti »iz redova pravnih struènjaka«, kako predviða zakon. Meðutim, Joviæ (roðen 1966. godine) je na zagrebaèkom Pravnom fakultetu diplomirao 2003. godine i nije poznato kakve struèno-pravne reference za medijsku problematiku ima. Priložio je i svjedodžbu iz koje se vidi da je državni ispit za samostalnog struènog referenta položio 2005. godine. Inaèe, Joviæ je karijerno sedam godina bio vezan uz Hinu (od 1997. do 2004. godine). U biografiji je naveo da je radio u odjelu uprave, a predsjednik HND-a i zaposlenik Hine Dragutin Luèiæ ustvrdio je da je Joviæ u Hini bio - portir. Joviæ je 2004. godine upisao poslijediplomski studij na Pravnom fakultetu, o upravljanju razvojem lokalne i podruène samouprave.
Druga bizarna kandidatura odnosi se na Dijanu Katica, predsjednicu Uprave tvrtke Hrvatski farmer. Ona bi trebala biti iz reda »ekonomsko-financijskih struènjaka«. Svoju povezanost s novinarstvom potvrðuje èinjenicom da je od 2005. godine èlanica Udruge turistièkih novinara i pisaca u turizmu. Katica je diplomirala na Veterinarskom fakultetu u Zagrebu, gdje je 1994. godine i magistrirala na temu »Odnos ureje i kreatinina u krvnom serumu krava u pojedinim razdobljima laktacije«. U biografiji navodi da je veæi dio radnog staža provela na rukovodeæim poslovima, a osnovne djelatnosti bile su joj vezane uz razvoj i marketing.
Treæa sporna kandidatura mogla bi biti Skokina. On je zaposlen u Fakultetu politièkih znanosti u Zagrebu, gdje studentima novinarstva predaje o odnosima s javnošæu. Meðutim, poteškoæa bi za njega mogla biti navodno vlasništvo ili suvlasništvo u jednoj agenciji za odnose s javnošæu. Juèer nije bilo moguæe dobiti Skoku i provjeriti tu informaciju. Meðu kandidatima èija je imena Vlada dostavila Saboru nema predstavnika zaposlenika, koji po Zakonu o Hini imaju pravo na jednog èlana u Upravnom vijeæu. To je dosad bila Davorka Stanešiæ. Luèiæ je ustvrdio da je Hina predložila jednog kandidata i to Vladimira Luliæa, predsjednika Radnièkog vijeæa, »ali Vlada to ne respektira«.
Ako se Upravno vijeæe ne izabere na ovoj sjednici Sabora, to æe biti moguæe uèiniti tek na jesen, a sadašnjem je veæ istekao mandat i zato ga se pokušava izabrati hitnim postupkom. Luèiæ smatra da hitni postupak svakako treba izbjeæi, a zalaže se i da se ponovi natjeèaj te da se njime osigura da se jave istaknuti struènjaci za pojedina podruèja. Smatra da predloženi kandidati ne jamèe ni neovisnost ni struènost.
Predsjednica Odbora za informiranje, informatizaciju i medije Željka Antunoviæ mišljenja je da je proteklog petka pokušano imenovati èlanove Upravnog vijeæa Hine mimo zakona i odbora. Što se tièe samih kandidata, s èijim biografijama još nije detaljno upoznata, smatra da je u pravilu rijeè o »još jednoj HDZ-ovoj politièkoj manipulaciji i primjeru politièkog nepotizma«. Antunoviæ takoðer ima prigovora na struène reference pojedinih kandidata, ali o tome æe konkretno govoriti na sjednici tog odbora.


... više ...

Piše Zvjezdan STRAHINJA

Svakoj je jedinici lokalne samouprave stalo do vlastite promocije. Stoga se nerijetko usluge promidžbe, a navodno i informiranja putem raznih medija bogato nagraðuju proraèunskim sredstvima. Rijeè je o stavci koju se u proraèunima može naæi pod nazivom »Promidžba i informiranje« i unutar koje se izmeðu ostalog nalaze i troškovi za natjeèaje u javnim glasilima ili pretplata na dnevni tisak i periodièna izdanja.
Ono što još »krije« ta stavka tiskana su periodièna izdanja pojedinoga grada ili opæine. Tome treba pridodati i trošak usluga promidžbe putem nekih elektronskih medija, u ovom sluèaju lokalne TV Nove, a što nikako nije beznaèajan iznos. Ukratko, promidžba i informiranje nerijetko ima ulogu nimalo jeftinog šarmiranja biraèkog tijela.

Medulinske teme na lokalnoj televiziji - 130 tisuæa kuna

Prvo mjesto meðu opæinama koje izdvajaju nemala sredstva za rad jedine televizije s podruèja Pule, a rijeè je o 132 tisuæe kuna u ovoj godini, drži Medulin. Rijeè je o iznosu koji je èak i premašio odluke Opæinskog poglavarstva iz veljaèe ove godine da se za usluge TV Nove izdvaja devet tisuæa kuna mjeseèno. No, pojasnimo i što znaèe usluge te medijske kuæe. Osim izrade i emitiranja blagdanskih èestitki, tu su i naknade za emitiranje izvještaja koji podliježu redovnom novinarskom poslu. Meðu ostalim, Medulin TV Novoj plaæa i redovito praæenje sjednica Vijeæa i Poglavarstva, snimke sveèanih misa, gostovanja u emisiji »Neobavezan smjer« šest puta godišnje te izradu i emitiranje drugih posebnih emisija s medulinskog podruèja. Uz to, Opæina izdvaja i 20 tisuæa kuna za održavanje internet stranice te 30 tisuæa kuna za izdavanje opæinskog glasnika.
Da nije rijeè o mizernim ciframa može se zakljuèiti ako ih usporedimo s proraèunskim izdacima Grada Pule, koji je za ukupnu promidžbu i informiranje osigurao nemalih 600 tisuæa kuna. No, po rijeèima pulskog proèelnika za lokalnu samoupravu Vinka Kneza, za usluge TV Nove rezervirano je oko 24 tisuæe kuna, što je neusporedivo manje u odnosu na Medulin. Treba spomenuti da Pula i s 23 tisuæe sufinancira izlaženje dvotjednika Istra News, a ogroman ostatak do spomenutih 600 tisuæa odnosi se na troškove objave natjeèaja, pretplatu na niz dnevnih i drugih izdanja, ali i sufinanciranje raznih publikacija.
Više od Pule za usluge TV Nove izdvaja i Grad Vodnjan. Raspolažemo podacima iz prošlogodišnjeg proraèuna po kojima je izrada i emitiranje televizijskih reportaža s temama iz gospodarstva, politike i kulture te videostranica i telopa vodnjansku blagajnu koštala 39 tisuæa kuna. Koliko æe pak toèno izdvojiti Opæina Fažana za vlastitu promidžbu - ne znamo. Od naèelnice Dušanke Šuran dobili smo odgovor da se proraèunom predviða sto tisuæa kuna za emisije TV Nove, izradu i tiskanje opæinskog glasila Amfora, te ažuriranje internetskih stranica. Èinjenica je pak da se na stranicama proraèunskih izdataka pod tom stavkom ne spominju web stranice, a lako je i pretpostaviti da æe usluge TV Nove znatno premašiti troškove izrade opæinskog lista.

Vodnjanski glasnik »težak« 180 tisuæa kuna!

Ti su glasnici, bilo opæinski ili gradski, koji izlaze tri do èetiri puta godišnje, posebno zanimljiva tema. Zajednièko im je da ih ureðuju naèelnici opæina, odnosno poglavarstvo. Dakle, ne treba ni sumnjati da obiluju afirmativnim stavovima u službi promidžbe u biraèkom tijelu, a manje zadovoljavaju po pitanju informacija. Svojevrsni je izuzetak vodnjanski Attinianum, koji pak ureðuje »privatno lice« Danilo Dragosavac, èija tvrtka i izraðuje gradski glasnik. Tome se vjerojatno može i pripisati èinjenica da Attinianum u odnosu na ostala slièna izdanja obiluje s daleko više povijesnih, kulturnih i folklornih te drugih društvenih tema. Onih koje bi zapravo i trebale biti pravi promotor lokalne jedinice. No, vodnjanskom se listu, koji u dvije tisuæe primjeraka izlazi èetiri puta godišnje, mora odati još jedno priznanje. On je ujedno i po svojoj financijskoj »težini« apsolutni rekorder meðu glasnicima na ovom podruèju. Po podacima koje nam je dao gradonaèelnik Klaudio Vitasoviæ, Grad je za troškove Attinianuma u ovoj godini odluèio izdvojiti nevjerojatnih 180 tisuæa kuna! Vitasoviæ pojašnjava da se troškovi odnose na skupljanje graðe, tekstove, fotografije, likovne i grafièke priloge, lekturu za hrvatski i talijanski jezik, prijevode, tisak...
Nasuprot tome imamo primjer Barbanskog glasnika, koji od 2001. godine izlazi triput godišnje bez ikakvog optereæenja opæinske kase. Naèelnik Barbana, ali i urednik lista Denis Kontošiæ navodi da je kompletan trošak tiska pokriven s i do 20 reklama oglašivaèa. Inaèe, jedan broj glasnika košta ukupno 18 tisuæa kuna, a primjerke dostavljaju tekliæi na adrese oko tisuæu obitelji s podruèja Barbana. Iz proraèuna se ne izdvaja ni za usluge elektronskih medija, a Kontošiæ smatra da potrebe za tim ni nema, s obzirom da su sve bitne stvari s podruèja opæine popraæene redovnim tiskom!
Barban je, u skladu sa skromnim proraèunom, štedljiv i po pitanju internet stranice. Za troškove servera i ažuriranje Opæina odvaja ukupno oko 2,5 tisuæa kuna. Približno toliko stoji i održavanje web stranice Opæine Svetvinèenat, koju dijele s mjesnom Turistièkom zajednicom. Svetvinèenat je i rijetki primjer opæine koja nema tiskanog glasnika, a nisu spremni izdvajati ni dodatna sredstva za TV emisije. Vodnjan je pak i na internetskom podruèju svojevrsni rekorder. Naime, njihova je stranica prošle godine opteretila gradski budžet s 28 tisuæa kuna. Ove godine pak planiraju zaposliti osobu koja æe izmeðu ostalog baviti i ureðenjem stranica pa još nije moguæe reæi koliko æe taj trošak u konaènici iznositi. Treba pak i naglasiti da je vodnjanska internet stranica, unatoè znatnim sredstvima, veæ duže vrijeme izvan funkcije.

Dva mjeseca uzaludnog èekanja na podatke

Koliko za pojedine medije izdvajaju te izdvajaju li uopæe opæine Ližnjan i Marèana podaci su kojima još ne raspolažemo. Naime, iz proraèuna se èesto ne može išèitati s koliko se sredstava odreðeni projekti financiraju, a odgovore na naša pitanja iz tih opæina još uvijek èekamo. To im i ne služi na èast, buduæi da smo im pisane upite poslali još poèetkom svibnja, a podatke nismo dobili ni nakon našeg ponovljenog dopisa.

... više ...

Urednik u "Feral Tribuneu" Drago Hedl i glavni dopisnik radija BBC iz Bagdada Shadha Muhammad Al-Jubori ovogodišnji su dobitnici nagrade meðunarodne novinarske zaklade Knight, koju dodjeljuje Meðunarodni centar za novinare iz glavnoga grada Washingtona. Hedl je prvi novinar s podruèja bivše Jugoslavije nagraðen tom nagradom, koja se od 1998. dodjeljuje "za izvrsnost u novinarstvu". "Nagrada se dodjeljuje onima koji, usprkos svemu, uporno i s tihom odluènošæu održavaju profesionalne novinarske standarde, novinarski integritet i nezanisnost", priopæio je ICFJ. Nagrada æe biti uruèena 15. studenoga na sveèanoj veèeri u Washingtonu DC, koju æe voditi George Stephanopoulos, jedan od najpoznatijih amerièkih novinara. "Meni je to velika satisfakcija i priznanje za dugogodišnji novinarski rad. No, bilo bi mi draže da sam nagraðen u zemlji u kojoj radim", rekao je Hedl. (B.Pav.)

... više ...

Smatram da je jedno osnovnih naèela individualizacija krivnje. Ne mogu prejudicirati razvoj situacije, no osobno æu znati procijeniti koliko moj ostanak u moralnom smislu može unaprijediti ili oslabiti rad regulatora kazao je Denis Perièiæ, predsjednik Vijeæa za elektronièke medije, kad smo ga upitali što kaniti uèiniti pokažu li se toènima tvrdnje Maria Pušiæa i Danijela Tuškana da je èlan vijeæa Marko Mariæ od njih tražio 30 tisuæa kuna za "sreðivanje" radijske koncesije, što ispituje i USKOK.

Nema ostavke
Iako je Marko Mariæ u èetvrtak Veèernjaku rekao da æe juèer do okonèanja postupka "staviti svoj mandat u mirovanje", ujutro se, oèito, predomislio. Nazvao me i rekao da æe to uèiniti u sluèaju ako èlanovi vijeæa doðu u posjed snimke i utvrde njezinu autentiènost rekao je Perièiæ, dodavši da vijeæe nema ni moguænosti ni ovlasti utvrðivanja autentiènosti snimke za koju on i ne zna postoji li.

Nadležna tijela
Pušiæ i Tuškan kažu da æe Mariæa tužiti i za klevetu. Namjeravaju pokrenuti i upravni spor jer smatraju da su trebali dobiti koncesiju. Dokumentaciju ostalih ne mogu vidjeti jer je, kaže Perièiæ, ona tajna i mogu je dobiti samo "nadležna sudska i upravna tijela". U dvije godine upravni spor je pokrenut zbog tri koncesije, no navodno još nije bilo roèišta.

Autor Marina Borovac

... više ...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118